Gå til innhold

Hvem har ansvaret for at barn traumatiserte av vold får hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis et barn har tidligere opplevd vold i hjemmet og er tydelig traumatisert av dette og utagerer på skolen. Situasjonen hjemme er avklart og opplever ikke lenger vold der, men eleven sliter fortsatt med traumene og fungerer ikke i skolen..

Er det skolens ansvar å sørge for at dette barnet får videre hjelp?

Anonymkode: 39007...434

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel strengt takt omsorgspersonene oppgave å sørge for at barnet får hjelp. Dersom mor/far ikke selv sørger for det kan skolen melde til f.eks bvtj slik at bvtj kan melde til bup. Skolen har ingen forutsetninger for å vite hva barnet har gjennomgått dersom mor/far selv ikke informerer skolen. Skolen kan melde bekymring til bvtj/ppt/bup dersom barnet viser faglige/emosjonelle vansker, reguleringsvansker eller sosiale vansker. Bup tar sjelden inn saker meldt fra skole, men tar inn saker meldt av bvtj eller ppt. Hvor skolen kan melde bekymring eller henvise avhenger av hva barnet sliter med.

Anonymkode: 89234...9e6

• Liker 3
Skrevet

Slikt må man stå på for selv. Har en venninne som dro barna med på Alternativ til vold og der fikk de relativt god hjelp alle sammen. Ellers så kan man prate med fastlegen og stå i kø for psykolog men tror jeg heller ville gått privat om man har behov for i det offentlige tar ting tid, dessuten så tar de sakene som "brenner" er det bare "røyk" blir du satt på vent.

Hvis det bare er i skolen problemet oppstår så må de jo få inn PPT som kan vurdere hva skolen kan gjøre for å hjelpe barnet. Men hadde det vært mitt barn så hadde jeg tatt en prat med alternativ til vold for å høre hva de kan hjelpe dere med.

AnonymBruker
Skrevet

Det er foreldrenes ansvar, selvsagt! Gå til fastlegen og få henvisning til riktig sted.

Anonymkode: 64a32...3bc

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrenes ansvar, ikke skolens.

Anonymkode: a0bb8...982

AnonymBruker
Skrevet

Barnet 

Anonymkode: b3488...51e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...