AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Jeg har lagt på meg 30 kilo på 3 år. Jeg begynte med ny medisin og samtidig ble jeg sykmeldt og over på AAP i samme tidsrom. Jeg er syk, hvordan syk vil jeg ikke snakke om. Jeg trenger denne medisinen for å ha ett nogenlunde brukbar hverdag. Den gjør meg dessverre sulten som fy og jeg spiser. Jeg var avhengig av en rus for inntil 3 år siden og den gjorde at jeg ikke eide matlyst. Det var ikke unormalt at jeg gikk 3-5 dager uten mat og samtidig jobbet jeg fulltid. Rusen gjorde at jeg ikke følte sult noen gang. Jeg savner ikke å ruse meg, men savner å ikke kjenne sult. Jeg kan gå turer, kan også trene litt styrke, men jeg vil ikke på treningsstudio. Jeg ønsker å trene hjemme og ute i naturen. Ikke jogging eller løping, har skader i både ankler og knær, så det klarer jeg ikke. Har dere tips til matendring og evt treningstips? Jeg vil være evig takknemlig for svar fra dere 😊 Anonymkode: 5e01d...d61
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 Først av alt. Du er ikke alene. Det er vanskelig når du går på medisiner. Kanskje du kan finne noen mekanismer som du kan leve med? Jeg fikk søtsug av min medisin og da hjalp lavkarbo. Det er ikke lett. Du var nok svært tynn så det er ikke sikkert du er så overvektig allikevel. Det er sikkert bedre for kroppen å være litt rund enn slik det var. Anonymkode: 7a809...4af 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 Det er matinntaket som hjelper deg ned 30 kg, ikke treningen. Prøv vektklubb.no, veldig enkelt og gir kunnskap om nærningsinnholdet i maten. Gå gjerne turer i starten, men start med maten Anonymkode: 3fd55...5fd 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 Du er ikke den eneste. Prøv å bare handle når du har spist og er mett. Da er det lettere å unngå fristelser. Planlegg hva du skal handle på forhånd. Spis masse grønnsaker, også som mellommåltider. Ha klar oppkuttede grønnsaker i kjøleskapet. Unn deg skikkelig usunne ting på f eks lørdager om du føler det hjelper. Anonymkode: 448a7...857
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 På YouTube finner du masse fine treningsvideoer, men det aller viktigste er å finne noe du liker. Er det å gå tur? Yoga? Styrketrening? Når du finner ut av det så er det så mye lettere å holde motivasjonen oppe. Dog er maten det viktigste for å gå ned, men trening hjelper for så mye annet(det mentale rett og slett). Noen søkeord på YouTube du kan prøve er home, workout, no equipment, no jumping, low impact, beginner osv. Begynn lett, kanskje 10 min videoer er mer enn nok i starten. Masse lykke til! Anonymkode: cc1a5...7c0
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 Det positive ved å være på aap er at du har tid til å gå på tur. Jeg går selv på fjellturer flere ganger i uken. Ikke toppturer, men vakre steder der jeg kjenner at jeg blir glad. Det kan være hardt å komme meg ut, men det slår aldri feil: etter en times gange blir jeg mentalt frisk igjen, om jeg kan si det sånn. Jeg kan våkne opp deppa og full av angst, men alt dette forsvinner eller dempes av å gå. Jeg går rundt en mil per dag i snitt, dvs rundt 1,5 time. Da forbrenner jeg 5-600 kalorier. Det er et helt middagsmåltid. Og det blir rundt 4000 kalorier forbrent på en uke. Dvs nesten to dagers kaloriinntak. Klart dette hjelper enormt. I tillegg spiser jeg ikke så mye til frokost og lunsj, men passer på å drikke mye, for da kan jeg spise meg god og mett til middag og kvelds istedenfor. Da er jeg mer inaktiv og behovet for mat er større. Anonymkode: c38a2...7f4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det positive ved å være på aap er at du har tid til å gå på tur. Jeg går selv på fjellturer flere ganger i uken. Ikke toppturer, men vakre steder der jeg kjenner at jeg blir glad. Det kan være hardt å komme meg ut, men det slår aldri feil: etter en times gange blir jeg mentalt frisk igjen, om jeg kan si det sånn. Jeg kan våkne opp deppa og full av angst, men alt dette forsvinner eller dempes av å gå. Jeg går rundt en mil per dag i snitt, dvs rundt 1,5 time. Da forbrenner jeg 5-600 kalorier. Det er et helt middagsmåltid. Og det blir rundt 4000 kalorier forbrent på en uke. Dvs nesten to dagers kaloriinntak. Klart dette hjelper enormt. I tillegg spiser jeg ikke så mye til frokost og lunsj, men passer på å drikke mye, for da kan jeg spise meg god og mett til middag og kvelds istedenfor. Da er jeg mer inaktiv og behovet for mat er større. Anonymkode: c38a2...7f4 Jeg har nettopp sluttet med å drikke Pepsi Max, også sluttet med snus. Foreløpig går det overraskende lett begge deler. Drikker mye tynn saft, har flere saftflasker jeg har stående i kjøleskapet. Spiser frukt hvis jeg er sulten på kvelden. Jeg liker bedre å gå tur enn annen trening. Bruker du noen treningsapp på mobilen? Er ikke kjent med dette, men hadde vært gøy å sett hvor mye jeg går og forbrenner. Kanskje det gir enorm motivasjon. Anonymkode: 5e01d...d61
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #8 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Først av alt. Du er ikke alene. Det er vanskelig når du går på medisiner. Kanskje du kan finne noen mekanismer som du kan leve med? Jeg fikk søtsug av min medisin og da hjalp lavkarbo. Det er ikke lett. Du var nok svært tynn så det er ikke sikkert du er så overvektig allikevel. Det er sikkert bedre for kroppen å være litt rund enn slik det var. Anonymkode: 7a809...4af Jeg var svært tynn på slutten. Sykt stygt tynn, men allikevel ikke farlig undervektig. 51 kilo og jeg er 160 høy. Jeg ønsker meg vel ned til 60-65. Jeg fant ut på vei opp at jeg trivdes der, men det stoppet jo ikke 😏 Anonymkode: 5e01d...d61
TheK Skrevet 25. mai 2021 #9 Skrevet 25. mai 2021 Hei! Jeg er diabetiker og jeg synes lavkarbo er skikkelig bra! Bare tenke at man skal spise ¨rent¨og ikke pasta, ris, potet og brød. Lykketil!
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #10 Skrevet 25. mai 2021 Hei. Å gå fra å sjelden kjenne på sult til å få slike appetittvekkende bivirkninger er en stor omveltning. For meg har det hjulpet å spise matvarer med mye volum per kalori slik at måltidene kan være store uten å være kaloririke. Dvs magert kjøtt/ fisk, magre meieriprodukter, mye frukt og grønt samt belgvekster, fullkorn og litt nøtter/ frø. Supper har mye volum for lite kalorier f.eks. Anonymkode: 9c3a8...707
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #11 Skrevet 25. mai 2021 Jeg er også syk, på AAP. Har ingen medisiner som hjelper, og jeg kan ikke trene. Men jeg går ned i vekt og det er fordi det er hvor mye du spiser som har noe å si. Hvis du kan trene er det flott, men det er på ingen måter avgjørende. Siden medisinene gjør deg sulten må du lære deg å gå sulten. Det er det kjipe. Jeg ville ha telt kalorier og holdt meg til det. Blir du sulten kan du drikke vann eller te, eller spise en liten planlagt snacks. Det tar nok noen uker å venne seg til. Poenget mitt er - trening er ikke det viktige, hva du spiser er det viktige. Anonymkode: 6fd8c...665
KaBom Skrevet 25. mai 2021 #12 Skrevet 25. mai 2021 Først og fremst så må jeg bare si at livet av og til er veldig tøft og at man ikke alltid kan kjempe kamper på alle fronter. ❤️ Høres ut som om du har vært igjennom mye og at du har grunn til å være stolt over deg selv, uavhengig av hva du veier. Jeg kan i alle fall varmt anbefale hjemmetrening! Aldri helt "fått det til" tidligere fordi jeg har følt meg litt retningsløs, men for min del løsnet det veldig da jeg begynte å følge et gratis treningsprogram med tilhørende YouTube-videoer av alle øktene. Veldig fint å få en plan å forholde seg til, da blir liksom terskelen for å starte mye lavere. Det programmet jeg følger er Pamela Reif og er en kombinasjon av styrke og kondisjon der alt kan gjøres hjemmefra med minimalt av utstyr (jeg har treningsmatte, strikk og EN kettlebell som fint kan erstattes med å fylle en pose med bøker eller noe annet tungt). Får trent hele kroppen har det gøy mens jeg holder på. Finner også mye mestringsfølelse i å fullføre ukas økter. Skal ikke si at jeg har prøvd så mye av det som finnes der ute, men har registrert at det finnes et utrolig stort spekter av ulike treningsvideoer på YouTube, mange av de er knyttet til et program eller en spesiell progresjon, men det meste kan gjøres helt selvstendig også. Er man redd for å gå for hardt ut finnes det jo mye hvis man søker på "beginner friendly" og "Low impact", for eksempel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå