Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser om flere store influencere som er uføretrygdet av ulike grunner men som oppretter eget AS slik at de kan ta imot spons og få betalt for reklame osv. Hvordan er dette lov og er det en god ide fremfor eget foretak? Jeg vurderer det selv. Jeg er ikke stor men har tjenester jeg vil selge gjennom sosiale medier. 

Anonymkode: 8a001...75d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er vel antageligvis av trygdehensyn. Man kan ta ut utbytte fra et AS man eier, uten å få uføretrygden redusert. Utbytte fra et AS er altså tillatt. Men når det heter "lønn", så er det en annen sak. Da vil uføretrygden reduseres i takt med inntekt over 0,4 G (ca 40 000 i året, litt over).

Sitat fra media:

" Det er lov å ta ut utbytte og samtidig motta trygd. Grunnen er at utbytte ikke er pensjonsgivende inntekt. Utbytte fra et aksjeselskap har derfor ikke konsekvenser for inntekts- og aktivitetsbaserte ytelser fra Nav, sier Sverre Lindahl, direktør i Nav kontroll."

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Det er vel antageligvis av trygdehensyn. Man kan ta ut utbytte fra et AS man eier, uten å få uføretrygden redusert. Utbytte fra et AS er altså tillatt. Men når det heter "lønn", så er det en annen sak. Da vil uføretrygden reduseres i takt med inntekt over 0,4 G (ca 40 000 i året, litt over).

Ja var der jeg tenkte. Jeg har ingen interesser av å tjene penger. Vil bare være til nyttr med det lille jeg kan så det høres perfekt ut for meg...Hva vil det si å ta ut utbytte og vil nav godta at jeg gjør dette eller vurderer de arbeidsevnen min om jeg oppretter as med bare meg sol jobber i? 

AnonymBruker
Skrevet

Huff beklager dårlig formulert. Har dysleksi.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja var der jeg tenkte. Jeg har ingen interesser av å tjene penger. Vil bare være til nyttr med det lille jeg kan så det høres perfekt ut for meg...Hva vil det si å ta ut utbytte og vil nav godta at jeg gjør dette eller vurderer de arbeidsevnen min om jeg oppretter as med bare meg sol jobber i? 

Gjør noen enkle googlesøk. Jeg fant bl.a. denne som sammenligner det å ta ut lønn og å ta ut utbytte av et AS:

https://regnskapshjelp.no/lonn-og-ansatte/hva-lonner-seg-lonn-eller-utbytte

Hva NAV ville gjøre i ditt tilfelle, kan jeg dessverre ikke svare på. Tror neppe de hadde foretatt seg noe, siden det høres ikke ut som du skal drive noe i stor skala. Og dersom du tar ut utbytte og ikke lønn, er det fullt lovlig.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (14 timer siden):

Gjør noen enkle googlesøk. Jeg fant bl.a. denne som sammenligner det å ta ut lønn og å ta ut utbytte av et AS:

https://regnskapshjelp.no/lonn-og-ansatte/hva-lonner-seg-lonn-eller-utbytte

Hva NAV ville gjøre i ditt tilfelle, kan jeg dessverre ikke svare på. Tror neppe de hadde foretatt seg noe, siden det høres ikke ut som du skal drive noe i stor skala. Og dersom du tar ut utbytte og ikke lønn, er det fullt lovlig.

Takk

AnonymBruker
Skrevet

Men man står ikke fritt til ikke å ta ut lønn selv om man har et AS. Er det en virksomhet som man arbeider med og ikke bare en passiv eier, er man pliktig til å beregne lønn og betale arbeidsgiversvgift i AS’et. Utbytte kommer i såfall i tillegg til lønn. Dersom det var slik du skisserte ville jo alle opprettet AS’er og betalt kapitalskatt i stedet for langt høyere lønnsskatt.

Anonymkode: 9352c...c68

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Om du ikke har noen interesse av å tjene penger på det er det ikke nødvendig med AS heller, da blir det bare som en hobby å regne. 

AnonymBruker
Skrevet

Idag er det normale for influencere å opprette AS.

Det har ingenting med uføretrygd å gjøre, som det spekuleres i her.

Nok av spirende influencere som har gått på en smell og blitt personlig ansvarlig for skatt på sponsede varer og gaver de har mottatt f.eks.

Et AS gjør ting mer ryddig, gir skille mellom privatøkonomi og inntekter/utgifter til firmadriften.

Anonymkode: c825f...a11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Idag er det normale for influencere å opprette AS.

Det har ingenting med uføretrygd å gjøre, som det spekuleres i her.

Nok av spirende influencere som har gått på en smell og blitt personlig ansvarlig for skatt på sponsede varer og gaver de har mottatt f.eks.

Et AS gjør ting mer ryddig, gir skille mellom privatøkonomi og inntekter/utgifter til firmadriften.

Ja er det lurt som influencer å starte as da? Å føre opp all spons der? 

AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (12 minutter siden):

Om du ikke har noen interesse av å tjene penger på det er det ikke nødvendig med AS heller, da blir det bare som en hobby å regne. 

Ønsker det på sikt om helsa vil

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men man står ikke fritt til ikke å ta ut lønn selv om man har et AS. Er det en virksomhet som man arbeider med og ikke bare en passiv eier, er man pliktig til å beregne lønn og betale arbeidsgiversvgift i AS’et. Utbytte kommer i såfall i tillegg til lønn. Dersom det var slik du skisserte ville jo alle opprettet AS’er og betalt kapitalskatt i stedet for langt høyere lønnsskatt.

Anonymkode: 9352c...c68

Så man er nødt å ta ut lønn? Det kan man vel ikke på ufør?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo? Opp til en viss grense?

Anonymkode: 3fead...216

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jo, det kan en. Finnes et fribeløp på 0,4 G, over det vil uføretrygden reduseres tilsvarende og skal meldes inn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja er det lurt som influencer å starte as da? Å føre opp all spons der? 

Eh, ja?

Var jo nettopp det jeg skreiv - det er lurt.

Men å opprette et AS koster litt. Om du vurderer noe som er mer hobbypreget kan det være overkill og unødvendig.

Anbefaler å lese deg opp på ulike selskapsformer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...