AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Gjennom NAV, om man har rett på utvidet barnetrygd så må man ikke ha samboer i mer enn 12 mnd. Dersom jeg flytter til søsteren min, regnes det som samboer? Jeg kan bo med henne i 12 mnd uansett og bli regnes som alenemor, men etter dette lurer jeg på om det regnes som samboerskap. Anonymkode: 5a20c...f10 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 Dere skal da regnes som å bo i ett kollektiv og dermed ikke berøre statusen som enslig forsørger Anonymkode: d2656...1a4 3
Menchit Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 Ja, så lenge dere ikke har et "ekteskapslignende" forhold, det var ihvertfall det NAV kalte det før tiden. "Bor du sammen med noen du har et ekteskapslignende forhold til?" 5
solmåneogstjerner Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 Ja du er alenemor. Samboer i denne forstand er om du bor med en person i ekteskapslignende forhold. Altså en kjæreste man bor med. Bor du med søster så er det som om du bor alene. Samme om det er en venninne, eller dine foreldre.
solmåneogstjerner Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 Menchit skrev (1 minutt siden): Ja, så lenge dere ikke har et "ekteskapslignende" forhold, det var ihvertfall det NAV kalte det før tiden. "Bor du sammen med noen du har et ekteskapslignende forhold til?" Skrev det samme samtidig 😂
Menchit Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 solmåneogstjerner skrev (8 minutter siden): Skrev det samme samtidig 😂 Sikkert fylt ut samme skjema 😅😂😂 Glad jeg slipper å følge med på reglene nå når barna er voksne (nesten) 😍 1
solmåneogstjerner Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 Menchit skrev (3 minutter siden): Sikkert fylt ut samme skjema 😅😂😂 Glad jeg slipper å følge med på reglene nå når barna er voksne (nesten) 😍 Vi har nok det! 😉
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #8 Skrevet 25. mai 2021 solmåneogstjerner skrev (2 timer siden): Ja du er alenemor. Samboer i denne forstand er om du bor med en person i ekteskapslignende forhold. Altså en kjæreste man bor med. Bor du med søster så er det som om du bor alene. Samme om det er en venninne, eller dine foreldre. Egentlig merkelig å gjøre forskjell på kjæreste og søster, siden man deler på utgiftene ! Anonymkode: deb4e...b3b
solmåneogstjerner Skrevet 25. mai 2021 #9 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Egentlig merkelig å gjøre forskjell på kjæreste og søster, siden man deler på utgiftene ! Anonymkode: deb4e...b3b Det er jo ikke nødvendigvis slik. Nav kan jo ikke vite, men det regnes jo med at mor (eller far) dekker alle utgifter som har med barna å gjøre. Samboer som ikke er samboer som i ekteskapslignende forstand har jo inget ansvar. Så er det tilfelle hvor man faktisk er i et ekteskapslignende forhold, hvor samboer likevel ikke hjelper til; har lest flere tilfeller her på kg, dog ikke i det virkelige liv, hvor det ikke fungerer slik. Hvor den ene part omtrent lar partner og barn leve i fattigdom mens han har råd til alt mulig... Vanskelig å forestille seg at slikt skjer i virkeligheten, men om det gjør: si i ifra til nav og dropp å leve med den personen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå