AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Mulig jeg er helt på bærtur, men leste en artikkel på VG der P4-profilen, Mattis Mjåset, fikk sparken pga en telefonspøk. Bare klarer ikke å forstå hvordan det er så alvorlig at han skal få sparken for det. Noen som kan forklare? https://www.vg.no/rampelys/i/nApMlL/p4-profil-mistet-jobben-etter-falsk-telefonspoek Anonymkode: 0c800...604 2
Petra75 Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 Umulig for oss å vite. Men at han har gått mot strenge retningslinjer arbeidsgiver har satt, og med det satt arbeidsgiver i et dårlig lys, kan jo være en årsak. Noe sier meg at dette nok ikke er eneste grunn, men en del av årsaken.
Belima Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 – Etter nærmere ettergåelse har det i løpet av dagen blitt klart for oss at dagens Fem På-innslag på P4, der en LSK-supporter tilsynelatende blir lurt trill rundt i en telefonspøk, ikke er produsert etter P4s interne retningslinjer og etiske regler. Dette sies jo i nnlegget i VG. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 Tror han feika en telefonspøk - istedenfor å tulleringe på ordentlig. Anonymkode: 8e3b0...d88 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 Jeg lirte også på hvorfor, for når jeg leste dette virket det neste som om P4 hadde vært med på å lage in slaget 🤪 Anonymkode: acce0...339
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 Det var lureri. Problemet er at P4 ble avslørt på det. Slik har bransjen holdt på i årevis. Synd at Mattis måtte bli svarteper. (jeg jobbet mange år i radio. MYE er fake) Anonymkode: ae8c9...953 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 Belima skrev (24 minutter siden): – Etter nærmere ettergåelse har det i løpet av dagen blitt klart for oss at dagens Fem På-innslag på P4, der en LSK-supporter tilsynelatende blir lurt trill rundt i en telefonspøk, ikke er produsert etter P4s interne retningslinjer og etiske regler. Dette sies jo i nnlegget i VG. Leste det, men ser ikke hva som er uetisk med det. Derfor slet jeg med å forstå det Anonymkode: 0c800...604 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #8 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det var lureri. Problemet er at P4 ble avslørt på det. Slik har bransjen holdt på i årevis. Synd at Mattis måtte bli svarteper. (jeg jobbet mange år i radio. MYE er fake) Anonymkode: ae8c9...953 Vanskelig å forstå hvordan det kan være så uetisk til å gi noen sparken. Anonymkode: 0c800...604
solmåneogstjerner Skrevet 25. mai 2021 #9 Skrevet 25. mai 2021 Det lurte jeg også på når jeg leste saken. Høres ut som en voldsom overreaksjon. Mer forståelig om noen faktisk hadde blitt lurt, og ikke ønsket at det skulle komme på radio. Men jeg har ikke hørt innslaget.
Ullvott Skrevet 25. mai 2021 #10 Skrevet 25. mai 2021 (endret) Det ligger ingen logikk i at den radiospøken er årsaken til oppsigelsen. Hvis så er tilfelle ville jeg forventet varsel om arbeidsrettssak. Journalister har sluppet unna med mye verre etiske brudd, mange ganger, noe som også gjelder andre yrkesgrupper. Enkeltfeil, selv ganske alvorlige, er sjelden gyldig oppsigelsesgrunn, og dette hadde jo ikke akkurat alvorlige konsekvenser for noen. Andre enn journalisten selv, tydeligvis. Endret 25. mai 2021 av Ullvott 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #11 Skrevet 25. mai 2021 Kanskje det er en rekke av disse innslagene som er falske, ikke bare den om LSK,? Anonymkode: 2b7c2...067 2
solmåneogstjerner Skrevet 25. mai 2021 #12 Skrevet 25. mai 2021 Ullvott skrev (7 minutter siden): Det ligger ingen logikk i at den radiospøken er årsaken til oppsigelsen. Hvis så er tilfelle ville jeg forventet varsel om arbeidsrettssak. Journalister har sluppet unna med mye verre etiske brudd, mange ganger, noe som også gjelder andre yrkesgrupper. Enkeltfeil, selv ganske alvorlige, er sjelden gyldig oppsigelsesgrunn, og dette hadde jo ikke akkurat alvorlige konsekvenser for noen. Andre enn journalisten selv, tydeligvis. Nettopp. Det skal ganske store enkeltfeil til for å bli oppsagt - i hvilken som helst jobb. Er noe rart her.
solmåneogstjerner Skrevet 25. mai 2021 #13 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje det er en rekke av disse innslagene som er falske, ikke bare den om LSK,? Anonymkode: 2b7c2...067 Det kan jo være. Men har denne (eller disse) vært skadelige for noen? Isåfall hvor skadelige? Normalt sett, om man gjør feil på jobb så får man korreksjon eller advarsel, og mulighet til å endre seg. Når man blir plutselig oppsagt så er det fordi man har gjort en særdeles grov feil.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #14 Skrevet 25. mai 2021 solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden): Det kan jo være. Men har denne (eller disse) vært skadelige for noen? Isåfall hvor skadelige? Normalt sett, om man gjør feil på jobb så får man korreksjon eller advarsel, og mulighet til å endre seg. Når man blir plutselig oppsagt så er det fordi man har gjort en særdeles grov feil. Skader jo ingen. Kan vel egentlig bare kalle det for dårlig underholdning på feil premisser. Anonymkode: 0c800...604
solmåneogstjerner Skrevet 25. mai 2021 #15 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skader jo ingen. Kan vel egentlig bare kalle det for dårlig underholdning på feil premisser. Anonymkode: 0c800...604 Er det oppsigelsesgrunn om det ikke har blitt gitt advarsel om tidligere? (jeg vet ikke om det har vært gitt advarsler).
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #16 Skrevet 25. mai 2021 Ullvott skrev (17 minutter siden): Det ligger ingen logikk i at den radiospøken er årsaken til oppsigelsen. Hvis så er tilfelle ville jeg forventet varsel om arbeidsrettssak. Journalister har sluppet unna med mye verre etiske brudd, mange ganger, noe som også gjelder andre yrkesgrupper. Enkeltfeil, selv ganske alvorlige, er sjelden gyldig oppsigelsesgrunn, og dette hadde jo ikke akkurat alvorlige konsekvenser for noen. Andre enn journalisten selv, tydeligvis. Sannsynligvis har ledelsen lett etter en grunn lenge, ikke utenkelig at det har vært en pågående konflikt her, og da har nok ledelsen brukt dette som dråpen som fikk vannet til å renne over. Ganske vanlig med med vikarierende grunner til å få noen vekk i dagens arbeidsliv, og noen ganger på grunn av trynefaktor dessverre. Arbeidslivet i dag er veldig kynisk. Anonymkode: 36c0a...099 1
Druid Skrevet 25. mai 2021 #17 Skrevet 25. mai 2021 Han har ødelagt ett programkonsept for P4. De er verdt mye penger, ikke minst fordi det bryter kontrakten med sponsoren. Siden fyren garantert er freelancer er det enkleste å si han opp offentlig og heller senere ansette han på andre prosjekter for å rense såret. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #18 Skrevet 25. mai 2021 Problemet med dette innslaget var at det ble presentert som autentisk når det faktisk var oppdiktet. Mediene skal følge vær-varsom-plakaten og blant annet unngå (som Trump ville sagt det) "fake news". Ved å lage sånne stunt og produsere sine egne nyheter undergraver mediene sin egen troverdighet. I følge vvp er redaktører og journalister selv ansvarlig for hva de publiserer og det skal komme klart frem om det er opplysninger, kommentarer, debattinnlegg, sitater osv. Så her har publikum blitt lurt og villedet, og konsekvensen var at han måtte gå. Anonymkode: 0db59...aa2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #19 Skrevet 25. mai 2021 solmåneogstjerner skrev (21 minutter siden): Det kan jo være. Men har denne (eller disse) vært skadelige for noen? Isåfall hvor skadelige? Normalt sett, om man gjør feil på jobb så får man korreksjon eller advarsel, og mulighet til å endre seg. Når man blir plutselig oppsagt så er det fordi man har gjort en særdeles grov feil. Vel, dette kan være den 3. gangen han har blitt tatt for samme ugjerning, og etter 3 advarsler får de fleste avsigelse uansett bransje. Anonymkode: db04c...b7e 2
solmåneogstjerner Skrevet 25. mai 2021 #20 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Vel, dette kan være den 3. gangen han har blitt tatt for samme ugjerning, og etter 3 advarsler får de fleste avsigelse uansett bransje. Anonymkode: db04c...b7e Selvsagt kan det være slik. Men da har han altså gjort store feil før også, dermed er det ikke slik at han fikk sparken PGA denne hendelsen, men en rekke hendelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå