Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber redusert. Mannen har en noe fleksibel jobb. Jobber mer I perioder og har perioder hvor det er lite jobb. 

Må permisjonen fastsettes like etter fødsel? Kan man endre på det underveis? For oss ville det vært perfekt om han feks har permisjon 2-3 uker når han har lite å gjøre på jobb, også jobber jeg. 

Anonymkode: de6d1...027

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

NAV har en foreldrepermisjonskalkulator, der kan du plotte inn slike ting du nevner.

Anonymkode: 6324e...661

AnonymBruker
Skrevet

Det kan endres. Sett bort fra de første 7 ukene er det veldig fleksibilitet.

Anonymkode: d468c...b94

AnonymBruker
Skrevet

Kan endres. Vi endret litt frem og tilbake, fungerte fint!

Anonymkode: f433a...c94

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kan endres. Sett bort fra de første 7 ukene er det veldig fleksibilitet.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan endres. Vi endret litt frem og tilbake, fungerte fint!

Jobber turnus og turnus lages ny hvert år. Må arbeidsgiver lage en fiktiv turnus da? Som jeg evt må følge? Hun må jo vite når jeg skal jobbe eller når hun må ha vikar. Men jeg kan jo gjerne ikke vite om jeg skal ha permisjon uke 3 og jobbe uke 5. Hvor lenge før må det varsles?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jobber turnus og turnus lages ny hvert år. Må arbeidsgiver lage en fiktiv turnus da? Som jeg evt må følge? Hun må jo vite når jeg skal jobbe eller når hun må ha vikar. Men jeg kan jo gjerne ikke vite om jeg skal ha permisjon uke 3 og jobbe uke 5. Hvor lenge før må det varsles?

Ah, jobber du turnus blir saken en helt annen. Du kan bytte fra uke til uke, men det avhenger av om arbeidsgiver også er med på det, så det krever fleksibilitet i jobben din først og fremst. Det må du ta opp med arbeidsgiver i så fall.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mnjah skrev (19 timer siden):

Ah, jobber du turnus blir saken en helt annen. Du kan bytte fra uke til uke, men det avhenger av om arbeidsgiver også er med på det, så det krever fleksibilitet i jobben din først og fremst. Det må du ta opp med arbeidsgiver i så fall.

Så reglene er annerledes for de som. Jobber 8-16 og de som jobber turnus da? 

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ha planen klar i god tid før termin for det meste av permisjonen, men det går helt fint å gjøre endringer etterhvert. Men husk at dette er nav og endringer liker de bedre om de søkes om 4 uker i forveien (de liker vel ikke endringer eller permisjon i det hele tatt). 

Anonymkode: ce870...914

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er for det meste opptil arbeidsgiver, så om de får merarbeid el.l så kan de si nei. Min sjef hadde nok ikke vært interessert i at jeg skulle ha delvis permisjon slik du skisserer, selv om jeg vel har «kontorjobb».

Anonymkode: e8707...76e

Skrevet

Arbeidsgiver har krav på å vite når du skal ha permisjon tre måneder før du har den.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, egentlig ikke, men når du skal arbeide og når du skal ha permisjon må avtales med arbeidsgiver. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er jo ikke "regler" - men du står ikke fritt til å flytte på ukene som du vil uten at det også fungerer med arbeidsgiver. De fleste arbeidsgivere må ha varsel 3 måneder i forveien f.eks. Kommer også helt an på om arbeidsgiver må planlegge vikar, eller må ha noen til å erstatte deg. 

Endret av Mnjah
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, men det må avklares med arbeidsgiver. Du vil jo måtte jobbe for å få lønn, så arbeidsgiver trenger forutsigbarhet. Reglene er like for alle yrker, men ikke alle yrker er like fleksible. Jeg jobber på prosjekt og kunne ikke vært en uke av og på, det hadde ikke kundene likt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...