AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Jeg har nylig kjøpt meg bolig, og har lån på litt over 2 000 000. Jeg har en bachelor som jeg ble ferdig med for 3 år siden, men jeg trives ikke innen det jeg har utdannet meg som. Har tatt mange runder med meg selv om hva som er lurt å gjøre. Jeg har ikke studielån fra studietiden, og pga det og de oppsparte midlene jeg hadde, har jeg klart å kjøpe meg leilighet. Nå har jeg vurdert å begynne på studier igjen, i håp om å gå i en retning jeg faktisk trives i. Men det som stopper meg er boliglånet mitt... Jeg har ikke lån utover dette, men jeg vil måtte ta studielån for å kunne klare meg om jeg kommer inn på det jeg vil studere. Det er et krevende studie, og jeg vet at jeg ikke vil kunne jobbe 100% ved siden av studiet. Er livredd for at jeg ikke skal klare meg, dersom jeg kommer inn. Men har samtidig en stor drøm om å jobbe i den retningen jeg har søkt på studie. Noen her som har erfaringer med dette? Er løpet kjørt siden jeg eier bolig med tanke på lånet? Finnes det ordninger med banken hvor man kan f.eks. kun betale renter for en liten stund? Vet jeg gjerne må ta kontakt med banken for svar på det, men jeg spør her likevel. Anonymkode: b422e...5e8
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 Hvis du er over 30 eller har barn under 16 år kan du i tillegg til ordinært lån/stipend få 50.000 ekstra i semesteret (opp til 200 000 kr). Så det kan da hjelpe på litt, men vet ikke situasjonen din her 😅 Anonymkode: 3739e...bb4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hvis du er over 30 eller har barn under 16 år kan du i tillegg til ordinært lån/stipend få 50.000 ekstra i semesteret (opp til 200 000 kr). Så det kan da hjelpe på litt, men vet ikke situasjonen din her 😅 Anonymkode: 3739e...bb4 Er 26... Så da får jeg gjerne ikke noe mer støtte? Jeg kommer til å jobbe så mye det lar seg gjøre, men tror ikke det blir mer enn kanskje 60% Anonymkode: b422e...5e8
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 Det går nok bra. Det er værre å ha masse studielån og ingen sjangs for boliglån.. Anonymkode: 22282...0f6 1
solmåneogstjerner Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 Du kan be om avdragsfrihet ihvertfall. Om du får det, kan bare banken svare på. Du kan evt høre med andre banker. Jeg begynte å studere med boliglån, men klarte å betale det og trengte ikke avdragsfrihet. Har du mulighet til å ta inn en leietaker?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 solmåneogstjerner skrev (34 minutter siden): Du kan be om avdragsfrihet ihvertfall. Om du får det, kan bare banken svare på. Du kan evt høre med andre banker. Jeg begynte å studere med boliglån, men klarte å betale det og trengte ikke avdragsfrihet. Har du mulighet til å ta inn en leietaker? Tok du studielån mens du studerte, og jobbet du mye på siden? Nei, har ikke mulighet til leietaker, har kun et soverom.. 😕 Anonymkode: b422e...5e8
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 Hvor mye betaler du på boliglånet i måneden da? Mange betaler jo det samme for leie som det koster å betjene et boliglån i måneden. Anonymkode: 74772...850 2
solmåneogstjerner Skrevet 25. mai 2021 #8 Skrevet 25. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Tok du studielån mens du studerte, og jobbet du mye på siden? Nei, har ikke mulighet til leietaker, har kun et soverom.. 😕 Anonymkode: b422e...5e8 Tok studielån. Jobbet ingenting de første tre årene, jobbet ganske mye de siste to årene (tok bachelor og master). Hadde fødselspermisjon innimellom der også. Hadde mann da... men han bidro kun de to første årene. Ble trangt etterhvert derfor jeg begynte å jobbe mye de siste årene. Men det er jo veldig relevant hvor mye du betaler hver måned og hvor mye egenkapital du har (kan påvirke muligheten for avdragsfrihet) Endret 25. mai 2021 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #9 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er 26... Så da får jeg gjerne ikke noe mer støtte? Jeg kommer til å jobbe så mye det lar seg gjøre, men tror ikke det blir mer enn kanskje 60% Anonymkode: b422e...5e8 Nei da får du ikke mer enn ordinært lån/stipend Anonymkode: 3739e...bb4
solmåneogstjerner Skrevet 25. mai 2021 #10 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er 26... Så da får jeg gjerne ikke noe mer støtte? Jeg kommer til å jobbe så mye det lar seg gjøre, men tror ikke det blir mer enn kanskje 60% Anonymkode: b422e...5e8 Du får det alle andre får men du får ikke den lille biten ekstra man kan få når man har barn. Totalt er vel den ordinære støtten (stipend+lån) på rundt 9000 nå (sjekk, jeg er kanskje ikke helt oppdatert)
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #11 Skrevet 25. mai 2021 Hva er dagens utgifter og nedbetalingstid på lånet? Om du har maks nedbetalingstid skal det mye til å bo billigere som student som må på leiemarkedet! Anonymkode: b8f19...d2a
Million Skrevet 25. mai 2021 #12 Skrevet 25. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen her som har erfaringer med dette? Er løpet kjørt siden jeg eier bolig med tanke på lånet? Finnes det ordninger med banken hvor man kan f.eks. kun betale renter for en liten stund? Vet jeg gjerne må ta kontakt med banken for svar på det, men jeg spør her likevel. Anonymkode: b422e...5e8 Etter hva jeg har sett, må man ha belåningsgrad på under 60%, for å få avdragsfrihet på boliglån. Sitat: "Normalt er det kun kunder med belåningsgrad under 60 % som kan be om avdragsfrihet (se faktaboks om Boliglånsforskriften)." https://blogg.renteradar.no/avdragsfrihet-pa-boliglanet/ Endret 25. mai 2021 av Million
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #13 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hva er dagens utgifter og nedbetalingstid på lånet? Om du har maks nedbetalingstid skal det mye til å bo billigere som student som må på leiemarkedet! Anonymkode: b8f19...d2a Jeg betaler litt over 9000 i mnd Anonymkode: b422e...5e8
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #14 Skrevet 25. mai 2021 Du sier ikke hvilken bachelor det er snakk om, men jeg lurer på om det er mulig å studere 50%? Så får du jobbet ved siden av. Dette kommer an på hvordan jobben din er, og hvordan studiet er lagt opp. I tillegg får du en smakebit av hva som kreves på studiet, og om det er noe du vil fortsette med. Anonymkode: 58b0d...7b6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #15 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du sier ikke hvilken bachelor det er snakk om, men jeg lurer på om det er mulig å studere 50%? Så får du jobbet ved siden av. Dette kommer an på hvordan jobben din er, og hvordan studiet er lagt opp. I tillegg får du en smakebit av hva som kreves på studiet, og om det er noe du vil fortsette med. Anonymkode: 58b0d...7b6 Er snakk om rettsvitenskap.. Så er ikke sikkert jeg får klarer å jobbe så mye som jeg håper jeg skal få til. For det er jo et veldig krevende studie. Men har et sårt ønske om å klare det, og er veldig motivert. Men tror nok det er mer et 100% studie Anonymkode: b422e...5e8
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #16 Skrevet 26. mai 2021 Jeg har litt under 1,9 mill i boliglån. Tok fullt studielån forrige semester, men dette semesteret tar jeg kun stipend og har kun 20 stp. Jobbet fulltid hele desember til og med april også ved siden av studiene, og hadde spart opp litt på forhånd før jeg starta å studere. Skal jobbe fullt hele sommeren (og fremtidige somre også, har 5 år igjen av studiene). Neste semester skal jeg verken ta stipend eller studielån (pga. inntektsgrensa), men klarer meg pga. oppsparte midler. Hvor mye betaler du i mnd på lånet og felleskostnader + strøm? Anonymkode: 70c24...0e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå