AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Jeg er sykemeldt og har en jobb. Vært sykemeldt i flere måneder. Trodde man ikke fikk noe sykepenger dersom man sa opp jobben for da kunne man ikke være sykemeldt lenger, men fikk høre fra noen at det er mulig å si opp jobben og fortsatt være sykemeldt. spørsmålet mitt er om det er bedre å være sykemeldt med en jobb, eller sykemeldt uten jobb? Tenker økonomisk, og hva som er minst stressende. Jobben jeg har, skal jeg ikke tilbake til. Jeg beholder den fordi jeg får flere fordeler og mer hjelp enn å si opp (trodde jeg da). trenger råd! Anonymkode: 30b71...c43
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 Du kan si opp jobben, og da må legen vurdere om du fortsatt skal være sykmeldt eller om du kan være friskmeldt til arbeidsformidling. Nav vil da utbetale sykepengene direkte til deg og følge deg opp som «arbeidsgiver» Anonymkode: d336a...44f 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 ALDRI si opp jobben om du er sykemeldt på ubestemt tid, om du får problemer med å komme tilbake til arbeidslivet kan du risikere å miste rettigheter og ikke minst tape mye penger. Anonymkode: be4bb...fb4 6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 Du kan vel ikke være sykemeldt uten jobb. Sykemeldt, da dekkes 100 % av lønna. Så nei, ikke si opp uansett. Sier du opp, så vil du kunne få 18 uker karantene på å få dagpenger. Anonymkode: 8cf59...9df 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er sykemeldt og har en jobb. Vært sykemeldt i flere måneder. Trodde man ikke fikk noe sykepenger dersom man sa opp jobben for da kunne man ikke være sykemeldt lenger, men fikk høre fra noen at det er mulig å si opp jobben og fortsatt være sykemeldt. spørsmålet mitt er om det er bedre å være sykemeldt med en jobb, eller sykemeldt uten jobb? Tenker økonomisk, og hva som er minst stressende. Jobben jeg har, skal jeg ikke tilbake til. Jeg beholder den fordi jeg får flere fordeler og mer hjelp enn å si opp (trodde jeg da). trenger råd! Anonymkode: 30b71...c43 Du får sykepenger fra NAV. Vær obs på at du må ha vært i arbeid 4 yker før du ble sykemeldt fra jobben for rull utbetaling. Anonymkode: 19c17...33f
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 Jeg fikn sykepenger fra NAV og sa opp jobb fordi jeg innså jeg ikke kunne komme tilbake og ville la arbeidsgiver finne noen andre. Anonymkode: 19c17...33f 3
Thjelp Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 (endret) Jeg sa opp jobben under sykemelding, men det var avtalt med lege, NAV og jobben. Men jeg måtte omskoleres og kunne ikke fungere i andre avdelinger på jobb. NAV ble deretter «arbeidsgiver» og jeg fikk sykepenger som før, men alt var avtalt og sjekket opp i på forhånd. Dessuten synes jobben det var veldig greit, med tanke på vikariat og oppfølging. Skjønner godt at det var greit å kunne lyse ut stillingen min og slippe å følge opp noen som ikke skulle tilbake i jobb Endret 25. mai 2021 av Thjelp 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #8 Skrevet 25. mai 2021 Du kan si opp jobben, du får fortsatt sykepenger. Anonymkode: 719e2...853
Rotemor Skrevet 25. mai 2021 #9 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Du kan vel ikke være sykemeldt uten jobb. Sykemeldt, da dekkes 100 % av lønna. Så nei, ikke si opp uansett. Sier du opp, så vil du kunne få 18 uker karantene på å få dagpenger. Anonymkode: 8cf59...9df Jo, man kan være sykemeldt uten jobb. Sykepenger utgjør 100% av lønnen opptil 6G. Hun vil heller ikke få karantene dersom hun blir friskmeldt til arbeidsformidling. Ts spør ikke for å få råd av folk som ikke kan en dritt. 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #10 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): ALDRI si opp jobben om du er sykemeldt på ubestemt tid, om du får problemer med å komme tilbake til arbeidslivet kan du risikere å miste rettigheter og ikke minst tape mye penger. Anonymkode: be4bb...fb4 Jeg skjønner ikke hvorfor noen da sier at jeg kan si opp og samtidig få like mye penger og rettigheter som Nå? Jeg skal jo aldri tilbake til den jobben, og jeg var bare en servitør så nye startet for 5 Måneder siden. Det ser jo heller ikke lovende ut å bli frisk før 12 måneder hAr gått. Hva tenker du? Skal jeg bare fortsette med sykemeldingen jeg har nå? Nav ser ikke på møter med arbeidsgiver eller arbeidskrav som hensiktsmessig, og ønsket meg kun god bedring. nå vil jeg ikke ta et dumt valg og miste penger, rettigheter og samtidig bli «tvingt» tilbake til en jobb. Trenger gode råd nå Anonymkode: 30b71...c43
Rotemor Skrevet 25. mai 2021 #11 Skrevet 25. mai 2021 Rotemor skrev (4 timer siden): Jo, man kan være sykemeldt uten jobb. Sykepenger utgjør 100% av lønnen opptil 6G. Hun vil heller ikke få karantene dersom hun blir friskmeldt til arbeidsformidling. Ts spør ikke for å få råd av folk som ikke kan en dritt. AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor noen da sier at jeg kan si opp og samtidig få like mye penger og rettigheter som Nå? Jeg skal jo aldri tilbake til den jobben, og jeg var bare en servitør så nye startet for 5 Måneder siden. Det ser jo heller ikke lovende ut å bli frisk før 12 måneder hAr gått. Hva tenker du? Skal jeg bare fortsette med sykemeldingen jeg har nå? Nav ser ikke på møter med arbeidsgiver eller arbeidskrav som hensiktsmessig, og ønsket meg kun god bedring. nå vil jeg ikke ta et dumt valg og miste penger, rettigheter og samtidig bli «tvingt» tilbake til en jobb. Trenger gode råd nå Anonymkode: 30b71...c43 Her. Du kan si opp jobben.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #12 Skrevet 26. mai 2021 Du kan si opp jobben og fortsatt få sykepenger. Men velger du å prøve deg som frisk så får du ikke nye sykepenger etter 4 uker. Da mister du rettigheten. Da må du søke sosialstønad eller aap. Nav tar nå over dom arbeidsgiver. De kan sende deg i tiltak og de kan sende deg på jobbsøker kurs. Dette plikter du faktisk til for å få sykepenger. For selv om man er sykemeldt plikter en arbeidsgiver å tilrettelegge for deg. Så her kan Nav overstyre legen din og sende deg ut i ulike tiltak. Sier du nei. Kan du miste sykepengene dine. Du burde være 100 % sikker på at du heller velger Nav som arbeidsgiver eller du forsetter å forholde deg til jobben din. Anonymkode: 8f6ff...546 1
nomore82 Skrevet 26. mai 2021 #13 Skrevet 26. mai 2021 Hvilken gevinst for deg skal det være med å si opp jobben mens du er sykemeldt?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #14 Skrevet 26. mai 2021 Hei. Nå vet jeg ikke svaret på det du egentlig spør etter. Men jeg har vært langtids sykemeldt, med aap og deretter ufør. Dette etter mer enn 20 år i jobb. Det min erfaring har lært meg, så er det det at man skal aldri si opp selv. Det hjelper ikke deg, kun arbeidsgiveren. Har du vurdert arbeidsavklaring via nav. Vanligvis så pleier det å være etter året med sykemelding, men hvis du tenker at du kan forsøke med noe annet, enn nåværende jobb, så prøv heller dette via nav. Alternativt vente til sykemeldings-året er ferdig, og du er over på AAP. Når du ser at det funker, så kan du heller da, søke på andre jobber. Anonymkode: 4bbe3...b27
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #15 Skrevet 26. mai 2021 Der var du igjen ja.... Anonymkode: 202c6...76d
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #16 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Der var du igjen ja.... Anonymkode: 202c6...76d Seriøst, har du så forbanna lite å gjøre at du får maur i ræva og må kommentere ALT du kommer over? Du virker som et trist og miserabel menneske. Gjør noe som får deg til å bli lykkelig! Det trenger du. Bitterhet er ikke bra å leve med. Anonymkode: 30b71...c43
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #17 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Nå vet jeg ikke svaret på det du egentlig spør etter. Men jeg har vært langtids sykemeldt, med aap og deretter ufør. Dette etter mer enn 20 år i jobb. Det min erfaring har lært meg, så er det det at man skal aldri si opp selv. Det hjelper ikke deg, kun arbeidsgiveren. Har du vurdert arbeidsavklaring via nav. Vanligvis så pleier det å være etter året med sykemelding, men hvis du tenker at du kan forsøke med noe annet, enn nåværende jobb, så prøv heller dette via nav. Alternativt vente til sykemeldings-året er ferdig, og du er over på AAP. Når du ser at det funker, så kan du heller da, søke på andre jobber. Anonymkode: 4bbe3...b27 Da sier jeg ikke opp. Tusen takk dere som kommer med gode råd❤️ Anonymkode: 30b71...c43
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #18 Skrevet 26. mai 2021 Jeg sa opp jobben min mens jeg var sykmeldt, mye fordi det var en enorm påkjenning psykisk å vite at jeg fortsatt jobbet der. Det var jobben som var skyld i min sykmelding, så jeg ble bedre bare av å vite at jeg aldri skulle ha noe mer med dem å gjøre. Så det er mulig. Men dersom du ikke har et slikt problem så spiller det vel ingen rolle, annet enn at det skaper forutsigbarhet for arbeidsgiver da Anonymkode: db876...e61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå