Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man ha så mye angst at man ikke får til noe? Ikke engang å jobbe? Hva må man gjøre for å bli frisk? Jeg kommer meg seriøst ingen vei i livet fordi jeg har så mye angst

Anonymkode: 0ad16...8a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der ja. Klarte ingenting, hadde angst hele tiden. Nå 3 år senere jeg frisk og jobber 100%, bor alene og klarer meg generelt fint. Veien har vært lang, men det går an hvis man bare bestemmer seg for at angsten ikke skal ødelegge livet. Den altoppslukende hemmende angsten varte kanskje i 3 mnd. Du må utfordre deg selv skritt for skritt, samtidig som du er i trygge omgivelser. Jeg flyttet en periode hjem til mine foreldre, og det var min trygghet. Du må utfordre deg selv hver dag, selv om du får helt angst. Du kan tillate deg å ha dårlige dager og droppe ting som trigger angst, men i hovedsak må du peise på med eksponering daglig. Start i det små, og jobb deg fremover. Hold fast på målet ditt om at du ikke skal la angsten styre livet ditt, bli også litt sint på angsten. Angst er ikke farlig, det bare føles sånn. Men det er bare en FØLELSE. Det å ha noen å prate med hele veien er også viktig, man må få støtte og trygghet. Mamma var min største støttespiller, men gikk også noe til psykolog. Dette hjalp. Etterhvert blir du mer kjent med hva som kan trigge angsten din, og hvordan du skal håndtere det. Kan fortsatt kjenne litt på angst innimellom nå, men da vet jeg at det verken er farlig og hva jeg skal gjøre for at det går over. Naturen er også ypperlig terapi, gå deg gjerne en tur i skogen hver dag. Jeg har også meditert. Når jeg tenker tilbake idag på livet mitt med angst, er det helt sykt at det var slik. Du kan rett og slett bare ikke tillate angsten å styre livet ditt sånn, du må ta over kontrollen. Det går an, selv om det ser mørkt ut nå. Men bestem deg, vær sint og gjør det som skal til for å bli kvitt den. 

Anonymkode: 67db8...2e8

• Liker 2
Skrevet

Nei. Angst er en lidelse som sitter i hodet. Du må bare forandre tankene dine. Det er en lidelse som ikke kan sees, derfor eksisterer den ikne

AnonymBruker
Skrevet

Angst kan være helt lammende ja. Forferdelig skremmende og vondt. Bare de som har kjent på sterk angst vet hva dette handler om. 
det sitter i hodet ja, men det setter seg i kroppen også. 
prøv å fokuser her og nå og gjør noe bra for deg selv. 

Anonymkode: b9fd9...5ce

• Liker 1
Skrevet

Ja. Angsten min er helt lammende. Ofte så stotrer jeg og stammer meg. Også vet jeg ikke hva jeg skal si. Og når jeg sier noe så føler jeg at det kanskje var dumt sagt. Jeg føler at jeg dummer meg ut. At jeg ikke er bra nok. Jeg har angst hele tiden og jeg blir helt gal av angsten.

Klem til deg❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Nathea skrev (2 timer siden):

Ja. Angsten min er helt lammende. Ofte så stotrer jeg og stammer meg. Også vet jeg ikke hva jeg skal si. Og når jeg sier noe så føler jeg at det kanskje var dumt sagt. Jeg føler at jeg dummer meg ut. At jeg ikke er bra nok. Jeg har angst hele tiden og jeg blir helt gal av angsten.

Klem til deg❤️

Kan kjenne meg igjen i dette. 

Anonymkode: 0645e...29a

AnonymBruker
Skrevet

Man kan også bli bokstavelig talt lam av angst. Angst og ptsd har gjort at mennesker lenkes til rullestol. 

Jobb med angsten din, la den ikke få vinne over ditt liv. Kanskje du kan få hjelp fra noen (terapi, grupper, tips og øvelser) om du snakker med fastlegen din? Les solskinnshistoriene om de som har fått det bedre. Det er mulig for deg også :)

Kanskje må du gå museskritt. Kanskje ett skritt frem og to tilbake, gjentatte ganger. Det kan kreve tålmodighet, samtidig som det er en god investering for din livskvalitet på sikt?

Lykke til 💪♥️ 

Anonymkode: c3638...947

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke angsten din. Angst er en plage, akkurat som migrene er. Og det finnes hjelp.  

Anonymkode: 8c6ed...db3

Skrevet
omno_guest skrev (6 timer siden):

Nei. Angst er en lidelse som sitter i hodet. Du må bare forandre tankene dine. Det er en lidelse som ikke kan sees, derfor eksisterer den ikne

Amygdala eksisterer ikke heller da? Synes du skal opplyse legestanden om dette revolusjonerende funnet ditt.

AnonymBruker
Skrevet
omno_guest skrev (9 timer siden):

Ja her dukket det opp en som virkelig hadde peiling.. har du opplevd angst selv? Angst kan virkelig lamme deg, og angst kan gi mange ulike fysiske symptomer, ikke innbilte, men fysiske. Hjertebank, tung pust, svimmelhet, tåkesyn, kraftløshet, kraftig sykdomsfølelse/intens slapphet som gjør at man føler man skal besvime, at man ikke klarer å stå oppreist. Det er kroppens fysiske signaler på den stressfølelsen angsten kan gi. 

Til TS, dette er grusomt å kjenne på, jeg vet, men det er helt ufarlig, ingenting farlig vil skje om du gradvis utforsker å gjøre små ting, selv om du føler du ikke klarer. Man føler man skal besvime, men det gjør man ikke. Jeg fikk god hjelp av kognitiv terapi en gang, disse gratis-kursene kommunene tilbyr gjennom rask psykisk helsehjelp. Anbefales virkelig å prøve😊

Anonymkode: 097e4...70e

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være lammende. Når det øker på og jeg får anfall ofte er det eneste som hjelper meg å identifisere hva som stresser meg og skjerme meg fra mennesker og roe ned. Dvs ett par dager hjemme med strikketøy og kjedelig tv. Husarbeid lar jeg ligge, men en tur på skogen er greitt. For noen hjelper det med eksponering men for andre blir det bare verre. Finn ut hvorfor du har denne angsten, hva bunner den i? Har du en pf eller en annen lidelse som trigger angsten? For min del er det helt feil å eksponere, jo mere jeg gjør det jo verre blir det. Jeg kommer aldri til det punktet hvor ting snur med mindre jeg roer ned.

Anonymkode: dc42a...ae3

AnonymBruker
Skrevet
omno_guest skrev (På 25.5.2021 den 17.38):

Kan du se hjernen din? Nei ikke det? Så da eksisterer ikke hjernen din da? 

Anonymkode: 9eef0...104

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kan du se hjernen din? Nei ikke det? Så da eksisterer ikke hjernen din da? 

Anonymkode: 9eef0...104

Stemmer. Må ikke tro å falsk nytt og placebo. Jeg er ikke et jorda er flat menneske.

Anonymkode: 10758...ae3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...