Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av en annen tråd her inne. :)

Er vektplatå noe alle som går ned i vekt opplever?

Hvor lenge varer det til tross for kaloriunderskudd?

Er det slik at platåene er på en vekt man tidligere har ligget lenge på? 

Er det slik at når vektplatået løsner at man går ned det man skulle gjort i løpet av tiden man har hatt en stabil vekt tross underskudd?

Jeg gikk opp mye i løpet av graviditeten, og mangler 14 kg til ønskelig vekt (var 5-6 kg over trivselvekt før jeg ble gravid). Er 9 mnd siden fødsel og etter jeg gikk inn for å gå ned i vekt så gikk det relativt greit frem til jeg havnet på den vekta jeg har nå. Det er den høyeste vekta jeg har hatt før jeg ble gravid. Har vært stabil i 2 uker nå tross for kaloriunderskudd hver eneste dag bortsett fra 17.mai😅 logger alt, så vet jeg er godt innafor.

Anonymkode: c05a3...2b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg har platå vært litt tilfeldig hvor det har stoppet opp, men etter platået har jeg plutselig tisset av meg flere kilo. Du kan google whoosh effekten 😄 er ikke vitenskapelig dokumentert, men har vært reellt for min del😄

Anonymkode: e836c...c80

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står ofte flere mnd på samme kilo tross mye kaloriunderskudd (10000- 15000 pr uke). Demotiverende, men prøver å holde ut

Anonymkode: b18f2...b2f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt en oppvask og forsøker meg på alle triks i boken. Gir dette ikke seg før sommerferien aksepterer jeg at slik er livet mitt nå. 

Anonymkode: c2808...5c3

Skrevet

Platå /stagnasjon er en av grunnene til at det er lurt å ligge så høyt som mulig på kalorier når man begynner på diett, da går det faktisk an å kutte ytterligere i inntaket (utan at det blir veldig lavt)

Skrevet

Tror det er ganske tilfeldig om man havner på platå eller ikke. Er så mange faktorer som veier inn. Væskebalanse, tarminnhold, og om man bygger muskler samtidig. Eller for å si det på en annen måte: kroppen består av utrolig mye mer enn bare fett, så hvis hovedmålet er å miste fett så er det ikke alltid at vekten gir umiddelbar respons på dette. 

For min egen del føler jeg at styrketreningen jeg driver med er med på å bremse nedgangen i kilo, tror også at syklusen min spiller inn. Jeg har gått ned jevnt, men sakte (typetall 0.2 kg i uka), men fikk plutselig en "boost" i forrige uke der jeg gikk ned mye mer til tross for at jeg ikke hadde gjort noe annerledes (hadde vel heller kost meg litt mer, siden det akkurat hadde vært langhelg og 17. mai.

Selv om jeg logger vekt hver uke for å følge med på progresjonen prøver jeg å ikke henge meg opp i hver ukes tall, men heller se tendensen over tid. Jeg har også tatt mål av kroppen og har mistet mange cm, spesielt over magen der jeg har mye ekstra fett, så tydelig at fettet forsvinner selv om vekten ikke alltid henger med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...