Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på mat, moro og klær i måneden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye bruker dere på mat, moro, kafé, klær og smått i måneden? Jeg setter over fast til korttids-sparing (ferie og til telefon og årskort) langgtids-sparing i måneden og lurer på hvor mye jeg skal sette over på brukskonto fast. Hvor mye trenger man minmum? Jeg prøver å spare til bolig. 

Hilsen boligsparereren

Anonymkode: e1631...e86

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mat, to voksne - mellom 2500 og 4500. Vi handler mye på tilbud, og vi spiser stort sett vegetarisk. Handler ca annenhver uke og spiser opp all maten, bruker rester etc.

Moro - Ikke noe spesielt, men vi har Netflix, Disney etc, så ca 500 på underholdning. Vi er ikke ute og spiser noe nå, når verden er normal er vi kanskje ut og spiser for 7-800 kr i mnd. Akkurat nå går de pengene til sparing :) 

Klær - 0 kr de fleste månedene. Jeg handler helst brukt, og da er det rimelig. I året ligger jeg på rundt 2-3000 kr tror jeg. Når jeg først kjøper noe er det enten brukt eller høy kvalitet. 

Annet smått - 0 kr. Vi kjøper ikke dilldall til huset eller noe unødvendig :) Vi er minimalister og kjøper bare det vi virkelig trenger, eller om det er noe som er planlagt. Akkurat nå planlegger vi noen møbler, men det er ikke noen månedlig kostnad forbundet med dette.

Om du er seriøs med sparing, så klarer du fint å leve på like lite som det vi gjør. Vi kjøpte bolig i fjor og fortsetter med de gode sparevanene så vi kan betale ned huslånet raskere, og gjøre nødvendig oppusning uten å ta opp mer lån. Du kan fint klare deg på 0 kr i klær og dilldall, hvis du vil være på kafé ville jeg kanskje satt av 300 kr i mnd (til en tur i uka). Mat - spis mer vegetarisk (linser, kikerter osv, ikke kjøp kjøtterstatning). 

Anbefaler å være aggressiv, vår bank så hvor seriøse vi var med sparingen og hvor lite vi bruker i hverdagen, at de så bort fra SIFO-budsjettet når de beregnet hva vi kunne få i lån. Vi har gjort dette i 2-3 år allerede. Om ikke det er en gulrot vet ikke jeg, for selv om SIFO stemmer for mange gjør det ikke det for alle. Jeg syns det er vilt å bruke så mye som SIFO mener en person bruker i mnd. 

Anonymkode: 891ff...371

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et budsjett på ca kr. 10 000,- til mat, moro, klær osv.

Mobil, internett og TV er utenom.

Men jeg har nedbetalt bolig og bil uten lån, så hvis jeg vil bruke mer en mnd er ikke det noe problem.

Anonymkode: 05ede...1c9

AnonymBruker
Skrevet

Mat - ca 12 000 i måneden på to voksne.

Moro - det kan variere fra 500 nå under korona (diverse abonnement), til mange tusen. 

Klær - fra 0 - 30 000. Men unngår bruk-og-kast. 

Mobil og internett - jobben betaler. 

Bil - kjøpt kontant, mulig 1 000 på diesel i måneden. 

Den gangen jeg sparte til bolig leide jeg en sokkelleilighet med ei venninne. Trente i naturen. Brukte ca 2000 på mat i måneden. Så på NRK og YouTube. Var ikke på ferie på 2 år. Det er vel mye av grunnen til at jeg kom meg inn på boligmarkedet raskt og tidlig, og kan ha romslig økonomi i dag. 

Anonymkode: 4a001...63f

AnonymBruker
Skrevet

4000-6000 på to voksne. Det er det som er til overs fra studielånet, etter at leie og det nødvendige er betalt. Vi sparer pengene fra de store utbetalingene i begynnelsen av semesteret (12 000 hver), og bruker litt av de pengene hvis det virkelig trengs.

Anonymkode: 56447...9a2

AnonymBruker
Skrevet

TS her! Jeg brukte lang tid på studier. Jeg er nå nesten 30. Brukte lite som student og ung. Er litt lei og vil kunne leve litt nå som jeg endelig har fått jobb (26 000 utbetalt i måneden). Jeg har faste utgifter på 6000 for å leie rom, 3000 for studielån, 1000 tenkte jeg sette over til ferie, 700 til transport, 300 til telefon. Da er det 15 000 igjen. Kanskje 5000 på mat og månedlige utgifter? Og få spart 10 000?

Hilsen boligsparereren

AnonymBruker
Skrevet

Mat/drikke - ca 20 000 i mnd på to voksne. Vi spiser mye ute og er vinfanatikere, så det går unna.

Klær - i snitt kanskje 100 000 i mnd. Kun de dyreste merker er godt nok for oss.

Anonymkode: 144c0...14e

AnonymBruker
Skrevet

Mat 4000-4500 i mnd. Spiser veldig mye frukt, grønnsaker og bær, økologisk..det koster. Ellers klær gjennomsnittlig 200-300 mnd, moro kanskje 500 på å spise ute.

Anonymkode: 3baaf...a3e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS her! Jeg brukte lang tid på studier. Jeg er nå nesten 30. Brukte lite som student og ung. Er litt lei og vil kunne leve litt nå som jeg endelig har fått jobb (26 000 utbetalt i måneden). Jeg har faste utgifter på 6000 for å leie rom, 3000 for studielån, 1000 tenkte jeg sette over til ferie, 700 til transport, 300 til telefon. Da er det 15 000 igjen. Kanskje 5000 på mat og månedlige utgifter? Og få spart 10 000?

Hilsen boligsparereren

Det høres foenuftig ut du er flink. Ville satt av 1000 til diverse også(lege, bursdagsgaver, frisør osv)

Anonymkode: 3baaf...a3e

• Liker 2
Skrevet

1 voksen og 1 barn i slutten av barneskolen. 1500-2500kr i mnd på mat. Setter av 500kr i mnd til klær som sjelden brukes på det. Underholdning ca 500kr.

AnonymBruker
Skrevet

Mat, ca 10 000 (to voksne og et barn)

Trening, ca 2000

Hest, ca 5000 (å ha hest er moro!)

Klær, i snitt kanskje 1-2000? Da for alle tre.

Går ikke på kafe, restaurant, kino etc mer enn et par ganger i året (når det ikke er corona). Konsert kanskje 1 gang annethvert år.

Går ikke til frisør eller sånn sløsing, bruker ikke sminke.

Men da jeg var student og skulle spare kjøpte jeg ikke nye klær/sko, brukte ca 400 på trening og hadde ikke hest. Mat ca 4-5000 i måneden alene som student.

Anonymkode: 7477b...0b5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ca. 30 000 inn hver måned, men ingen barn eller dyr, drikker og snuser/røyker ikke. Har dog bil pga. jobben. Nå under pandemien så har det jo selvsagt blitt svært lite ut på ting som kino ol., så pengene jeg har spart på det har jeg brukt på utemøbler siden det er det nærmeste ferie jeg kommer i år antakelig:P

Klær har jeg ikke kjøpt siden november, foruten om litt sokker i forrige måned. Bruker kanskje 3000 på mat akkurat nå(tillater meg litt dyrere og latere vaner siden jeg går ned i vekt for tiden), men ellers pleier den å inkludere kafe og restaurantbesøk. Trener hjemme/ute, så ikke noe medlemskap på treningssenter. 500kr i snitt kanskje på ren morro(kino, escaperoom, basseng, denslags) når det ikke er korona. Varierer så mye fra ingenting til mye på en måned at det er vanskelig å anslå. Mye av det jeg gjør for morro er egentlig gratis/billig. Resten av lønna spares. Både kortsiktig og langsiktig.
Må legge til at jeg bruker litt på hudpleie og hårprodukter, ikke veldig mye, kjøper økonomipakninger på nett. Men jeg har sensitiv hud og håpløst hår så kommer ikke helt unna om jeg ikke vil se ut som et lykketroll med byllepest :dry:

Anonymkode: 48917...649

AnonymBruker
Skrevet
Rosi skrev (3 timer siden):

1 voksen og 1 barn i slutten av barneskolen. 1500-2500kr i mnd på mat. Setter av 500kr i mnd til klær som sjelden brukes på det. Underholdning ca 500kr.

1500 på mat for en voksen og en nesten ungdom?? Spiser dere ikke?

Anonymkode: 376f7...4fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mat/drikke - ca 20 000 i mnd på to voksne. Vi spiser mye ute og er vinfanatikere, så det går unna.

Klær - i snitt kanskje 100 000 i mnd. Kun de dyreste merker er godt nok for oss.

Kan jeg spørre om hvor mye "sånne som dere" har i total inntekt pr mnd eller år?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mat og drikke forstår jeg- det er lett å bruke såpass om man liker viner, restaurantbesøk og gode råvarer. Men så mye på klær, da? Jeg hadde ikke fått tid til å hverken handle eller bruke klær for sånne summer! 

Anonymkode: 8c82f...439

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

1500 på mat for en voksen og en nesten ungdom?? Spiser dere ikke?

Spiser godt vi, men begge er kresne og foretrekker enkel mat. Så er jeg i tillegg god til å fylle opp skapene med ting som holder lenge når det er på tilbud etc. 

AnonymBruker
Skrevet

Mat ca 5000 kr på 2 voksne. 

Spise /drikke ute ca 500 kr pr måned

Ttening  ca 1000

Reising ca 100 000 i året

Anonymkode: 94c00...59c

AnonymBruker
Skrevet

Setter av 10k i måneden til mat, diesel, klær og hverdagen. Resten går til faste utgifter (13k) og sparing (10k).

Evt reperasjoner på bil eller hjem, blir tatt fra buffer som varierer i størrelse.

En voksen og en mellomtrinnselev.

Anonymkode: 3b679...4c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

500000 på måneferder også da?

Anonymkode: 48833...2f1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er 28 år og singel. Bruker kanskje sånn rundt 10 000 kr på mat, klær og moro. Ikke inkludert gjentagende utgifter som Netflix og slikt. Virker mye nå som jeg ser på denne tråden her, men jeg sparer også rundt 15 000 kr i måneden da. 

Anonymkode: 61161...7c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...