Blueberrymuffin Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 men hun kommer ikke med noe svar eller god grunn på hvorfor politikere skal vaksineres før helsepersonell og risikogruppe. Eneste svaret hun gir er «vi har kommet så langt i vaksineringen» og «vi forstår at det er upopulært». Men hun unngår å svare på hvorfor politikere skal prioriteres før helsepersonell og personer i risikogrupper. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eK9kaK/maeland-forsvarer-politiker-vaksinering-forstaar-at-avgjoerelsen-er-upopulaer Merker jeg blir kvalm, om ikke politikerforakten kunne bli større! 21
TantePose Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 Merkelig at hun og Solberg går mot både FHI og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap som ikke har anbefalt fremskyndet politiker-vaksinasjon. Når stortingspolitikerne har ventet helt til nå, så klarer de sikkert å vente noen få uker til... Eller kanskje de vil ha vaksine pga utenlandsferie i sommer? Da skjønner jeg greia 🙂 20
stan Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 Det er litt feil fokus føler jeg. Selv om jeg er enig i at helsepersonell og lærere burde vært vaksinert nå, så er ikke problemet at politikerne blir vaksinert. Hovedproblemet er at det ikke er nok vaksiner. Selv om alle politikere avstår fra vaksiner vil det ikke egentlig hjelpe mye på situasjonen. I tillegg er politikere i kontakt med mye folk, så de risikerer både å bli smittet og være superspredere. Det viktigste politikerene kan gjøre er å skaffe flere vaksiner. 4
Nalini Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 Mæland vil holde begrunnelse hemmelig. Dette er for å reise på ferie og ikke valgkamp det handler om. Mange av dem har hytter i Sverige eller leilighet i Spania. De skal sjekke dem også. Det kan ikke være aktuelt med tradisjonell valgkamp før alle voksne i Norge er vaksinert/75-80% Hvem skal Mæland og co besøke? , da er det pensjonister som er eneste som er ferdig med vaksinering. 12
MorTil2 Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 stan skrev (1 time siden): Det er litt feil fokus føler jeg. Selv om jeg er enig i at helsepersonell og lærere burde vært vaksinert nå, så er ikke problemet at politikerne blir vaksinert. Hovedproblemet er at det ikke er nok vaksiner. Selv om alle politikere avstår fra vaksiner vil det ikke egentlig hjelpe mye på situasjonen. I tillegg er politikere i kontakt med mye folk, så de risikerer både å bli smittet og være superspredere. Det viktigste politikerene kan gjøre er å skaffe flere vaksiner. Jeg synes absolutt at det er riktig å fokusere på hvorfor regjeringen bestemmer seg for å prioritere sine egne, uten at dette er anbefalt av FHI. De har tross alt begrunnet alle tiltak, alle begrensinger for hvermannsen, alle nedstengninger som har medført tap av jobb, utdannelse, sosial samhandling, osv osv, med "vi følger anbefalingene fra FHI". Eldre mennesker har dødd alene. Mennesker som har stått i kø i måneder for operasjoner, har stått i kø i enda flere måneder. Både barn og unge har tapt skoletid, treningstid og vennetid. Fordi regjeringen har, ifølge de selv, fulgt rådene til FHI. Men når det kommer til vaksinen, som er veien ut av alt dette for de som er rammet av regjeringens avgjørelser, så følger de ikke anbefalingen fra FHI? Om ikke det er noe å sette fokus på, så vet ikke jeg. 32
- Brian Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 (endret) 25 minutter siden, MorTil2 said: Jeg synes absolutt at det er riktig å fokusere på hvorfor regjeringen bestemmer seg for å prioritere sine egne, uten at dette er anbefalt av FHI. De har tross alt begrunnet alle tiltak, alle begrensinger for hvermannsen, alle nedstengninger som har medført tap av jobb, utdannelse, sosial samhandling, osv osv, med "vi følger anbefalingene fra FHI". Eldre mennesker har dødd alene. Mennesker som har stått i kø i måneder for operasjoner, har stått i kø i enda flere måneder. Både barn og unge har tapt skoletid, treningstid og vennetid. Fordi regjeringen har, ifølge de selv, fulgt rådene til FHI. Men når det kommer til vaksinen, som er veien ut av alt dette for de som er rammet av regjeringens avgjørelser, så følger de ikke anbefalingen fra FHI? Om ikke det er noe å sette fokus på, så vet ikke jeg. Noen regler for deg, og noen regler for meg ... Eller som George Orwell skrev det i "Kamerat Napoleon": Alle dyr er like, men noen dyr er likere enn andre. Politikere er ikke som oss andre dødelige, verken i Norge, eller andre steder i verden. Endret 25. mai 2021 av - Brian 11
herzeleid Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 Synes ikke det er særlig rart at en prioriterer en gruppe vi som demokratisk nasjon er helt avhengige av og klarer ikke hisse meg opp over at en forsvinnende liten del av vaksinene brukes på disse. 10
MorTil2 Skrevet 25. mai 2021 #8 Skrevet 25. mai 2021 herzeleid skrev (8 minutter siden): Synes ikke det er særlig rart at en prioriterer en gruppe vi som demokratisk nasjon er helt avhengige av og klarer ikke hisse meg opp over at en forsvinnende liten del av vaksinene brukes på disse. Nå har de jo tilsynelatende klart seg ganske bra fra sine kontorer og digitale møter i 15 måneder. Så hvilken endring har skjedd som gjør at de trenger vaksinen før andre i samme alders - og helsegruppe for å utøve sine politiske verv slik at demokratiet kan oppebæres? I dette demokratiet har de samme politikerne nå hastig bestemt at det skal innføres et pass som tilgodeser nettopp de som er vaksinert med noen goder de uvaksinerte ikke får. Hvilket goder det blir, vet kun de som altså utøver vårt demokrati. Vi er blitt fortalt om dugnad og samarbeid og tunge fjellturer i 15 måneder. Men nå som vi nærmer oss den berømmelige målstreken, er det tydeligvis litt lengre å gå for noen enn for andre. 24
herzeleid Skrevet 25. mai 2021 #10 Skrevet 25. mai 2021 MorTil2 skrev (5 minutter siden): Nå har de jo tilsynelatende klart seg ganske bra fra sine kontorer og digitale møter i 15 måneder. Så hvilken endring har skjedd som gjør at de trenger vaksinen før andre i samme alders - og helsegruppe for å utøve sine politiske verv slik at demokratiet kan oppebæres? At tilgangen på vaksine har blitt betraktelig bedre og større del er vaksinerte.
Honey Dew Skrevet 25. mai 2021 #11 Skrevet 25. mai 2021 Synes det er helt i orden at politikerne får vaksinen før andre. 1
MorTil2 Skrevet 25. mai 2021 #12 Skrevet 25. mai 2021 herzeleid skrev (9 minutter siden): At tilgangen på vaksine har blitt betraktelig bedre og større del er vaksinerte. Og det rettferdiggjør at de hopper bukk over sitt hovedargument for alle inngripende tiltak: i solidaritet med de svake og sårbare i samfunnet? Ja, i Oslo og omegn er det blitt flere vaksiner, siden de får 60% ekstra. Men det betyr, ganske opplagt, at noen får mindre. Og der det gies mindre, er det kanskje fortsatt noen av disse svake og sårbare som ikke får vaksine pga regjeringens omprioritering. Bl a fordi friske, sunne politikere mener de bør gå foran. 9
Chord Skrevet 25. mai 2021 #13 Skrevet 25. mai 2021 Hvordan er det riktig at de skal få vaksine før alt av helsepersonell er vaksinert ferdig? 17
Example Skrevet 25. mai 2021 #14 Skrevet 25. mai 2021 Det er noe med det at så fort det knyttes goder opp mot vaksinene, blir jeg skeptisk til slik argumentasjon. Det er ingenting som tilsier at Stortinget ikke skal kunne gjøre jobben sin. At viktige nøkkelpersoner i Norge blir vaksinert har jeg egentlig ikke noe problem med. Så er det sånn at alle stortingsrepresentanter har en vara. Da gir det mer mening om regjeringens medlemmer tar imot, og særlig de som har med utenrikspolitikk å gjøre. Men nå kan man jo mistenke at det er en del som synes det er litt deilig å få dette flotte vaksinepasset man innfører. 16
Gjest Sitronmelisse Skrevet 25. mai 2021 #15 Skrevet 25. mai 2021 Det er da ikke noe problem for politikerne å fortsette møter på Teams og Zoom i noen uker til? Det er jo veldig enkelt for dem å få tilrettelagt arbeidshverdagen sin. "Nøkkelrollene" får de da lett til å utøve på webmøter. Ingen som vil møtes face-to-face nå allikevel, hverken her hjemme eller utenriks.
Gjest Dr.Oetker Skrevet 25. mai 2021 #16 Skrevet 25. mai 2021 Synes hun (eller Erna kanskje) som sa at det var viktig for at Stortinget/regjeringen kunne jobbe og møtes. Men er det ikke slik at det tar 3 uker før vaksinen får sin fulle effekt? Og skal ikke Stortinget/regjeringen ta sin eviglange sommerferie nå?? For å si det sånn, politikerforakten blir ikke mindre av slikt som dette! Jeg drømte om dette i natt: traff fra tidligere sv’er Snorre Valen (av alle) og spurte om hans valgkamp var viktigere enn min valgstemme 😂
herzeleid Skrevet 25. mai 2021 #17 Skrevet 25. mai 2021 MorTil2 skrev (37 minutter siden): Og det rettferdiggjør at de hopper bukk over sitt hovedargument for alle inngripende tiltak: i solidaritet med de svake og sårbare i samfunnet? Ja, i Oslo og omegn er det blitt flere vaksiner, siden de får 60% ekstra. Men det betyr, ganske opplagt, at noen får mindre. Og der det gies mindre, er det kanskje fortsatt noen av disse svake og sårbare som ikke får vaksine pga regjeringens omprioritering. Bl a fordi friske, sunne politikere mener de bør gå foran. Det gjør at deres solidaritet med samfunnet nå veier tilstrekkelig tungt til at de tar vaksinen for å sikre beredskap, med de politiske konsekvensene det får, fremfor å pusse glorien sin offentlig og høster lettlurte velgere. 2
Rosabløff Skrevet 25. mai 2021 #18 Skrevet 25. mai 2021 (endret) Jeg synes ikke problemet er at en forsvinnende liten del av vaksinene går til en enkelt gruppe, men det er problematisk at politikerne velger å prioritere seg selv. Fram til nå har de fleste ment at vaksinekøen har vært rettferdig. De eldste og syke først. Man venter tålmodig på sin tur. Med dette åpner regjeringen for at man kan prioritere grupper foran andre. Bør ikke da andre vaksineres? Hva med taxisjåførene, butikkansatte, lærere og barnehagelærere? Til og med helsepersonell er ikke ferdigvaksinerte! Er ikke disse funksjonene viktige for samfunnet? Jo, det er de i aller høyeste grad, og de sitter ikke på hjemmekontor. De MÅ være sammen med folk, for ellers vil barn, brukere og pasienter lide. Jeg blir flau over både forslaget og retorikken som brukes for å forsvare avgjørelsen. Endret 25. mai 2021 av Rosabløff 18
rosemarin Skrevet 25. mai 2021 #19 Skrevet 25. mai 2021 På debatten nå snakker de om at disse dosene er gitt til «nøkkelpersonell» innen beredskap og sikkerhet. Det er jo forsåvidt greit. Men jeg har fortsatt det at det bare ukritisk er gitt til alle på stortinget. Det stemmer jo ikke det da? 3
Fungerende Skrevet 25. mai 2021 #20 Skrevet 25. mai 2021 Beredskapen (les: ferieplanene) var nok veldig truet så her måtte det tas grep. 13
Anbefalte innlegg