AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Jeg er plaget med mye løvetann, og steder der det er vanskelig/umulig å få opp røttene. Har sprayet med spray som skal trekke inn bladene og drepe røttene, men de virker ikke. Bladene blir brune og dør ganske raskt, men det kommer nye etter kort tid (uansett hvor mye jeg bruker). Har også prøvd med kokende vann, og vann med eddik. Ingenting funker. Er det noen som har fått bukt med løvetann? For godt? Kan godt bruke sterke ting, for det er langt fra plen og bed, men ingen av produktene jeg har funnet hjelper. Anonymkode: c6859...e95
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er plaget med mye løvetann, og steder der det er vanskelig/umulig å få opp røttene. Har sprayet med spray som skal trekke inn bladene og drepe røttene, men de virker ikke. Bladene blir brune og dør ganske raskt, men det kommer nye etter kort tid (uansett hvor mye jeg bruker). Har også prøvd med kokende vann, og vann med eddik. Ingenting funker. Er det noen som har fått bukt med løvetann? For godt? Kan godt bruke sterke ting, for det er langt fra plen og bed, men ingen av produktene jeg har funnet hjelper. Anonymkode: c6859...e95 Jeg tester ut mange omganger med kokende vann, skal oppdatere på hvordan det går 😄 Anonymkode: df156...e82
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #3 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg tester ut mange omganger med kokende vann, skal oppdatere på hvordan det går 😄 Anonymkode: df156...e82 Ja gjør det. 😄 Anonymkode: c6859...e95
Frøkensina Skrevet 26. mai 2021 #4 Skrevet 26. mai 2021 Vær så snill og ikke bruk sterke ugressmidler som glyphosat, de er med på å drepe insektene våre. Spesielt de viktige pollinatorene som humler og bier. Stoffene forgifter ikke bare insekter som besøker planten men går ut i naturen og forstyrrer økologien. I tillegg er de svært kreftframkallende for mennesker om det skulle bety noe. Hvis du både bruker løvetann-lukeredskap og kokende vann så får du nok vekk løvetannen. 6
Djungelvrål Skrevet 26. mai 2021 #5 Skrevet 26. mai 2021 Jeg har et løvetannredskap med gadd ikke bruke halve sommeren på å fysisk trekke opp hundrevis av løvetann. Har gitt opp, får du bukt med det et år er de like herlig tilbake neste år fordi naboen ikke gjør det samme. Det er bare å leve med det. 😁 2
Drizzt Skrevet 26. mai 2021 #6 Skrevet 26. mai 2021 La løvetanna visne av seg selv - da har den gjort jobben sin med tanke på insekter. Vi har en del i hagen og jeg venter alltid at den visner før jeg fjerner de fleste med løvetannredskap. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #7 Skrevet 26. mai 2021 Drizzt skrev (1 time siden): La løvetanna visne av seg selv - da har den gjort jobben sin med tanke på insekter. Vi har en del i hagen og jeg venter alltid at den visner før jeg fjerner de fleste med løvetannredskap. Men herlighet, er det NOE dette landet har nok av er det da løvetann! Det er helt unødvendig å la private hager gro igjen av det, når det er slike uhorvelige mengder av løvetann langs alle veier, åkre og enger. Jeg redder gjerne insektene ved å plante innsektsvennlig, men den løvetannen på private plener er helt unødvendig. Anonymkode: b461c...95b 7
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #8 Skrevet 26. mai 2021 Det eneste jeg kan se for meg at vil funke er å grave opp hele haven, renske jorda og legge nytt gress.. Jeg har et langt dårligere forhold til sånne stikkebusker som ligner på løvetann 😡 De merker du ikke før du trår på de, nesten Anonymkode: 82040...dd1
Djungelvrål Skrevet 26. mai 2021 #9 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det eneste jeg kan se for meg at vil funke er å grave opp hele haven, renske jorda og legge nytt gress.. Jeg har et langt dårligere forhold til sånne stikkebusker som ligner på løvetann 😡 De merker du ikke før du trår på de, nesten Anonymkode: 82040...dd1 Gjør det og jeg gir det 1-2 år før plenen er full igjen. 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #10 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 25.5.2021 den 15.18): Jeg er plaget med mye løvetann, og steder der det er vanskelig/umulig å få opp røttene. Har sprayet med spray som skal trekke inn bladene og drepe røttene, men de virker ikke. Bladene blir brune og dør ganske raskt, men det kommer nye etter kort tid (uansett hvor mye jeg bruker). Har også prøvd med kokende vann, og vann med eddik. Ingenting funker. Er det noen som har fått bukt med løvetann? For godt? Kan godt bruke sterke ting, for det er langt fra plen og bed, men ingen av produktene jeg har funnet hjelper. Anonymkode: c6859...e95 Hvorfor driver du med dette eksperimentet? Hva er meningen med det? Om du ønsker en «pen plen» så kjøper du deg en robotgressklipper. Da vil gresset vinne over alt annet der denne klipper. Utenfor plenen ser jeg intet poeng i å bli kvitt en god og sunn matplanter som er like pen som de fleste roser. Anonymkode: 6b359...02f 2
Frøkensina Skrevet 26. mai 2021 #11 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvorfor driver du med dette eksperimentet? Hva er meningen med det? Om du ønsker en «pen plen» så kjøper du deg en robotgressklipper. Da vil gresset vinne over alt annet der denne klipper. Utenfor plenen ser jeg intet poeng i å bli kvitt en god og sunn matplanter som er like pen som de fleste roser. Anonymkode: 6b359...02f Skulle ønske folk klarte å snu tankegangen rundt løvetann. Det er en veldig nyttig plante for både oss og insektene og jeg liker best plener med noen blomster i jeg da, ser koseligere ut og tiltrekker seg liv. Andre steder spises den på samme måte som ruccola. Ugressmidler er noe vanvittig herk og sammen med utbygging/gjengroing av kulturlandskap hele grunnen til at vi står ovenfor alvorlig insektsdød. 5
Drizzt Skrevet 26. mai 2021 #12 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men herlighet, er det NOE dette landet har nok av er det da løvetann! Det er helt unødvendig å la private hager gro igjen av det, når det er slike uhorvelige mengder av løvetann langs alle veier, åkre og enger. Jeg redder gjerne insektene ved å plante innsektsvennlig, men den løvetannen på private plener er helt unødvendig. Anonymkode: b461c...95b Er det noe dette landet ikke har nok av er nok blomster til humler, bier og andre nyttige kryp. Det er ikke snakk om å la hagen bli helt tatt over, men at man ikke presterer om å fjerne alt. Har man insektsvennlige blomster i hagen er det selvfølgelig flott, men noe løvetann skader ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #13 Skrevet 27. mai 2021 Drizzt skrev (6 timer siden): Er det noe dette landet ikke har nok av er nok blomster til humler, bier og andre nyttige kryp. Det er ikke snakk om å la hagen bli helt tatt over, men at man ikke presterer om å fjerne alt. Har man insektsvennlige blomster i hagen er det selvfølgelig flott, men noe løvetann skader ikke. Hvis man ikke fjerner, blir den jo tatt over. Å la løvetann stå og spre seg ved å blomstre av på plener er helt unødvendig. Løvetann er over alt ellers. løvetnn skader øynene i Anne fall, SÅ stygt å se på! Anonymkode: d34bf...703 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #14 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor driver du med dette eksperimentet? Hva er meningen med det? Om du ønsker en «pen plen» så kjøper du deg en robotgressklipper. Da vil gresset vinne over alt annet der denne klipper. Utenfor plenen ser jeg intet poeng i å bli kvitt en god og sunn matplanter som er like pen som de fleste roser. Anonymkode: 6b359...02f Det hjelper desverre ikke mot løvetann å ha robotgressklipper. Det eneste som skjer er at løvetanna ikke blir høy, men legger seg ned i gresset. Har robotgressklipper, men løvetanna er der uansett. Anonymkode: 34082...482 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #15 Skrevet 27. mai 2021 La de stå, men knip av alle blomstene før de slutter å blomstre,sånn at de ikke sprer frø videre. Ta gjerne en runde i grøfter og veikanter rundt også (fin oppgave for barn å plukke blomster). Vi har også hagen full av løvetann, men syntes ikke det er så plagsomt. Mye heller det enn mose. Anonymkode: d381e...540 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #16 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): La de stå, men knip av alle blomstene før de slutter å blomstre,sånn at de ikke sprer frø videre. Ta gjerne en runde i grøfter og veikanter rundt også (fin oppgave for barn å plukke blomster). Vi har også hagen full av løvetann, men syntes ikke det er så plagsomt. Mye heller det enn mose. Anonymkode: d381e...540 Helt enig. Løvetannen kan få bli, jeg synes den er fin, jeg. Liker plener med blomster og liv i. Den er dessuten umulig å bli helt kvitt. Anonymkode: 2724e...990 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #17 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det eneste jeg kan se for meg at vil funke er å grave opp hele haven, renske jorda og legge nytt gress.. Jeg har et langt dårligere forhold til sånne stikkebusker som ligner på løvetann 😡 De merker du ikke før du trår på de, nesten Anonymkode: 82040...dd1 Er det tistel du mener? Hvis det er så går det an å bli kvitt dem men krever _høy_ egeninnsats over nesten to sesonger. Tistel har lange dype røtter det nesten er umulig å grave opp med mindre du fysisk erstatter all jord på tomten. Men den kan pines ihjel. Hver eneste lille plante på fjernes med mest mulig rot med det samme den dukker opp. Da vil den slite med å samle næring i røttene og etterhvert vil det bli så lite den dør. Men det krever som sagt mye arbeid som må gjøres uavbrutt første sesong og så litt mindre neste. Anonymkode: aadf6...f43
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #18 Skrevet 27. mai 2021 Frøkensina skrev (17 timer siden): Skulle ønske folk klarte å snu tankegangen rundt løvetann. Det er en veldig nyttig plante for både oss og insektene og jeg liker best plener med noen blomster i jeg da, ser koseligere ut og tiltrekker seg liv. Andre steder spises den på samme måte som ruccola. Ugressmidler er noe vanvittig herk og sammen med utbygging/gjengroing av kulturlandskap hele grunnen til at vi står ovenfor alvorlig insektsdød. Både løvetann og brennesle er jo fantastisk som te! Anonymkode: 3214d...edd 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #19 Skrevet 27. mai 2021 Lag masse løvetannsirup!! Anonymkode: aee19...667 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå