Gå til innhold

Periodisk faste - hva spiser dere til første måltid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som faster 16 timer eller liknende, enten av helseårsaker eller bare fordi det passer dere best, hva spiser dere som første måltid?

Anonymkode: ba47e...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det som frister der og da - pizzabolle, salat, alt etter dagsformen haha

Anonymkode: 06108...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar det jeg har lyst på, kutter det opp og legger det på en tallerken. I dag hadde jeg egg, tomat, parmesan, paprika, reddik, cashewnøtter jordbær og ananas.

Anonymkode: eef8a...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå følger jeg på ingen måte periodisk faste eller diett, men spiser ca kl 13, og ca kl 19 fordi de passer kroppen min. Må sies jeg innimellom tar ett frøknekkebrød på morgenen om jeg skal trene. 

Til lunsj spiser jeg en fritatta med mye grønnsaker, wok, egg og avokadotoast, salat i alle mulige varianter, gjerne med laks. Middagsrester. Ovnsretter som moussaka eller andre gratenger. Sashimi/sushi. Og mange andre alternativ. 

Anonymkode: ce78c...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser knekkebrød med pålegg jeg har lyst på :)

Det er lurt å bryte fasten med et lett måltid, og heller øke på til lunsj og middag. Det er hva jeg gjør, og det fungerer fint.

Anonymkode: 7056a...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Regner dere timene med faste fra da dere starter med det siste måltidet, eller fra dere er ferdige med det?

Anonymkode: c0316...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Regner dere timene med faste fra da dere starter med det siste måltidet, eller fra dere er ferdige med det?

Anonymkode: c0316...4d9

Ferdig

Anonymkode: ba47e...c77

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg spiser knekkebrød med pålegg jeg har lyst på :)

Det er lurt å bryte fasten med et lett måltid, og heller øke på til lunsj og middag. Det er hva jeg gjør, og det fungerer fint.

Bare tull. Personlig spiser jeg bare lunsj og middag. Begge måltider er omtrent like store. 

Anonymkode: c0ceb...879

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bare tull. Personlig spiser jeg bare lunsj og middag. Begge måltider er omtrent like store. 

Anonymkode: c0ceb...879

Så fint det fungerer for deg, men syns det er dumt du sier bare tull til det som fungerer for meg som første måltid. Dette er en tråd om personlige erfaringer.

Jeg spiser frokost, blir sulten til lunsj, og til middag. Dette fungerer bra for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så fint det fungerer for deg, men syns det er dumt du sier bare tull til det som fungerer for meg som første måltid. Dette er en tråd om personlige erfaringer.

Jeg spiser frokost, blir sulten til lunsj, og til middag. Dette fungerer bra for meg.

Mens andre klarer å svare "jeg gjør", "jeg  foretrekker"...

Så er din påstand "det er lurt og..." Det er ikke en personlig anbefaling, men noe som sier noe generelt om hva som er smart. 

Anonymkode: ce78c...063

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser det jeg vil. Det vil si at jeg spiser det jeg har lyst på der og da, men jeg sjekker kalorier ved bruk av lifesum. 

Jeg gikk ned 20 kg sist gang jeg fulgte periodisk faste, da uten å sjekke kalorier på maten jeg spiste. Etter et år uten å faste har likevel vekten vært stabil (gått opp 2 kg).

Når jeg startet igjen denne gangen kjente jeg at jeg var opptatt av å endre spisevaner samtidig som jeg faster. Å bruke lifesum gir meg en god innføring i hvilke matvarer jeg bør redusere og hvilke jeg kan ha mye av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et par lavkarboskiver med masse pålegg og gjerne en del bær, eller en kopp kaffe med mct olje 😁

Anonymkode: 45a65...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Et par lavkarboskiver med masse pålegg og gjerne en del bær, eller en kopp kaffe med mct olje 😁

Teller forresten ikke kalorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Omelett, eller egg, scones med ost og skinke, brie med skinke og oliven. Salat med bacon, osv. Mat som metter lenge. 

Anonymkode: 9d2fa...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser 1600 - 1800 kcal om dagen og det fordeles på tre store måltider.  Ca. 07.30, mellom 12.00 og 13.00, og det siste ca. 18.00.  Det gir kanskje for langt "spisevindu" til å regnes som periodisk faste, men det er til disse tidene kroppen min vil ha mat 😄  (Etter mye prøving og feiling fant jeg ut at kroppen måtte få bestemme når måltidene mine skulle være, det var først da jeg klarte å kvitte meg med trangen til snacksing/ småspising).  En dagsmeny kan se slik ut:

Frokost hverdager: 2 grovbrødskiver med to egg, ansjos, og masse agurk/ tomat. I helger er det bønner, speilegg og bacon.

Lunch: 2 grovbrødskiver med f.eks pesto, kylling og paprika.  Evnt. 2 frø- og kjerneknekkebrød med en avocado og tomat.

Middag: Spiser all slags mat, men en typisk uke har tre vegetariske, tre med fisk og en med kjøtt.  Frukt til dessert.

Anonymkode: 43b52...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et par knekkebrød med pålegg, av og til en liten yogurt, frukt eller kjøleskapsgrøt ved siden av. Spiser to måltider til senere på dagen som er større og mer varierte. :) 

Jeg har lite matlyst når jeg er fastende, så første måltid er alltid det enkleste og minste. Sparer meg for innsatsen med å ordne matpakke på jobb også, handler inn knekkebrød og pålegg til å ha stående på jobben annenhver uke. :P 

Ellers spiser jeg tidlig middag (småbarnsfamilie) og et annet måltid på kvelden. Typisk en omelett, en liten salat, middagsrester eller lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg starter dagen med  havregrøt til frokost kl 10, og spiser ingenting etter kl 18.

Anonymkode: 2ca09...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som regel smoothie (mandelmelk, bær, avocado, proteinpulver) i hverdagen, egg/salat ol i helger. 

Anonymkode: eb6aa...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...