AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Hei. Har en tenåring som i de siste månedene lukter kroppslukt når hun kommer hjem fra skolen. Ikke veldig vondt men søt/syrlig lukt på en måte. Jeg passer på så hun dusjer regelmessig og har kjøpt alt av hygieneartikler til henne. Fordi jeg kjenner denne lukten hver dag så spør jeg en del om hun bruker det jeg har kjøpt og lignende. Hun har også en del dårlig ånde (mistenker at det er fordi hun spiser og drikker veldig lite gjennom dagen). Hvordan kan jeg si dette til henne på en fin måte? Uten at det blir ubehagelig for henne og jeg virker kritisererende? Har prøvd å si det litt forsiktig men jeg vet ikke om hun forstår alvoret. Anonymkode: 1d5d9...687
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 Hva er egentlig alvoret? At kroppen lukter kropp? Anonymkode: a9382...92e 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 Det er jo ikke alvorlig i den forstand men jeg tror ikke hun kjenner dette selv men jeg er ganske sikker på at klassevennene hennes kjenner det. Personlig synes jeg ikke man skal gå rundt å lukte «kropp». Anonymkode: 1d5d9...687 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 Normal daglig hygiene er viktig. Om hun har god hygiene og ikke lukter vondt kan det jo bare hende du ikke liker lukten av henn så godt personlig? Vi lukter ho alle forskjellig...🤷♀️ Ånden.. Hmmm. Jeg hadde selv stål-ånde som tenåring. Ble bra da jeg fjernet mandler😅 Anonymkode: 02e8a...c92
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 Det holder ikke å kjøpe inn hygieneartikler, du må fortelle henne hvordan og når hun skal bruke det. Deo f.eks. Du er mor, hun er tenåring, selvfølgelig vil det være ubehagelig for henne, og deg også sikkert, men det må du bare stå i. Det hører med til jobben. Det er bedre å si det på en rett fram og vennlig måte. Jeg har lagt merke til X, Y, Z. Dette unngår du ved å gjøre 1, 2 og 3. Også slenge på et sånn er det med alle, jeg hadde også disse problemene da jeg var på din alder (selv om ingen tenåringer tror på det, selvfølgelig) o.l. Vær også obs på at du i stor grad kan sette tonen. Hvis du setter tonen som at dette er ufarlig og normalt, vil det være oppfatningen tenåringen får. Hvis du oppfører deg på en måte som om dette er flaut og pinlig å snakke om, men at du må gjøre det allikevel, vil det sette tonen. Anonymkode: 3695f...7bb 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 Bruker hun trange bukser? Bør kanskje skifte dem oftere Anonymkode: d9063...b5d 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 Ingen tror at de lukter selv, så her må det litt opplæring til. Forklar at nå som hun er blitt så stor så er kroppen annerledes og det er derfor nødvendig å få inn nye hygienevaner. Armhuler og underlig må rengjøres hver dag. Enten med klut eller i dusjen (selv har jeg en tenåring som ofte bruker klut, og to som foretrekker dusj). Når man har mensen så bør man dusje hver dag og skylle underlivet. Man må bytte truse hver dag. Topp/BH kan brukes to/tre dager dersom man ikke svetter (sommervarme/trening --> bytte hver dag). Etter alle treninger og gym må en dusje og bytte undertøy. Etter dusj må man bruke deodorant. Håret bør vaskes to ganger i uken. Forklar at dersom man ikke følger alle disse, vil man få en ubehagelig lukt som de rundt kjenner selv om man ikke kjenner det selv. Jeg var så ærlig med mine at jeg fortalte at det er ubehagelig å sitte sammen med noen som lukter, både på skolen og hjemme. På skolen blir det fort snakket om bak ryggen til den som lukter. Anonymkode: 98fe5...813 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #8 Skrevet 25. mai 2021 Dette er noe som klassekamerater baksnakker hverandre om, så dette er viktig å ta opp med henne. Forklar at det er bedre at du sier dette til henne, enn at de sier dette bak hennes rygg. Dusjing hver dag Ikke polyestertruser, ikke polyestertopper mot armhulene!! Dette lager intens lukt!! Lukt også på toppene etter at de er vasket at de ikke lukter surt. Svettelukt kan sitte i tøyet, da må de ha seg en vask på 60 grader, selv om de ikke tåler det! Anonymkode: 47403...488 1
Snedig Skrevet 25. mai 2021 #10 Skrevet 25. mai 2021 (endret) Jeg slet endel med dette selv når jeg var tenåring. Jeg hadde god hygiene. Dusjet og tok på deodorant hver morgen, men det var som om deodoranten bare hadde effekt i 5-6 timer og så begynte jeg å svette. Kunne egentlig kjenne lukten selv ofte, og da ble jeg jo stresset og begynte å svette enda mer. Slitsomt å leve med.. tipper det var noe med hormoner og pubertet, problemet forsvant da jeg ble voksen. Noen ganger nå som voksen har jeg tatt på meg et rent plagg og etter 10 min kan jeg kjenne litt samme lukten. Og jeg merker nå at det kun er når jeg går med klær laget av polyester. Så jeg har begynt å unngå sånne klær. Det kan jo være en ting du nevner til datteren din, at det ikke er lurt å kjøpe klær laget av polyester fordi de begynner så fort å lukte. Da er det jo ikke personlig mot henne. Endret 25. mai 2021 av Snedig
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #11 Skrevet 25. mai 2021 Men har du ikke snakket med henne om puberteten? Her vet 9 åringen at når man kommer i puberteten så skjer det en del endringer med kroppen, og også dette med svette vond lukt og hygiene. Anonymkode: fe246...a9e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #12 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er jo ikke alvorlig i den forstand men jeg tror ikke hun kjenner dette selv men jeg er ganske sikker på at klassevennene hennes kjenner det. Personlig synes jeg ikke man skal gå rundt å lukte «kropp». Anonymkode: 1d5d9...687 Høres ut som pubertetslukt. Bytter hun klær hver dag? Ksnskje en tur til tannlegen kan være en ide. Tannstein og betennelse i tannkjøttet kan gi dårlig ånde. Anonymkode: a703e...e6c
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #13 Skrevet 25. mai 2021 Skifter hun sokker/truse/singlet/trange bukser ofte nok? Og vaskes det bra nok, på høy nok temp og ikke blir liggende i maskinen? Vasker hun seg riktig? Noen dusjer ved å bare la vann renne ovenfra og ned og uten å faktisk ta hånden i armhulen og spyle seg/intimsåpe nedentil. Vaskes dusjhåndkle hun bruker ofte nok, henger hun det opp så hun ikke har et håndkle som lukter surt som hun tørker seg med? Anonymkode: dc59a...877
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå