AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Skrev kontakt i 2020 fra den 15/ 10 nå sier huseier meg opp pga familiesituasjon. Jeg mener at oppsigelsen da gjelder fra 15/6 og to måneder frem. Altså siste leiedag 15/8. Huseier mener det er 15/7. Hvem har rett? Anonymkode: 134bd...bf7
Taluno Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 Hva står i kontrakten? Vanligvis gjelder oppsigelser fra den første i påfølgende måned. Datoen for inngått kontrakt er uvesentlig. Oppsigelse gjelder enten fra første i påfølgende måned, eller fra datoen den mottas. Om du har to måneder oppsigelse så vil den normalt gjelde fra 1 juni og at du skal være ute innen 1 august. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 Først må oppsigelsen bli grunngitt fra utleier, f.eks at de skal bruke boligen selv. Videre vil en oppsigelse gitt 25.05 starte fra 1.06. Dersom oppsigelsestiden er to måneder vil leieforholdet utløper 1.08. Tre måneder 1.09. Dersom dere har avtalt spesielt at skiftet går 15, og ikke 1 i måneden vil jeg tro at oppsigelsen begynner å løpe 15 juni, og leieforholdet utløper 15 august. Anonymkode: c058a...c59
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Først må oppsigelsen bli grunngitt fra utleier, f.eks at de skal bruke boligen selv. Videre vil en oppsigelse gitt 25.05 starte fra 1.06. Dersom oppsigelsestiden er to måneder vil leieforholdet utløper 1.08. Tre måneder 1.09. Dersom dere har avtalt spesielt at skiftet går 15, og ikke 1 i måneden vil jeg tro at oppsigelsen begynner å løpe 15 juni, og leieforholdet utløper 15 august. Anonymkode: c058a...c59 Grunnet familiesituasjon står det i oppsigelsen. Det er ikke spesifisert i kontrakten at skiftet skjer 15. Var bare jeg som tenkte at det er datoen som gjelder når kontrakten er fra den 15. Men da gjelder de fra den 1/6 og to måneder da? Så må være ute til 1/8? Anonymkode: 134bd...bf7
nomore82 Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Grunnet familiesituasjon står det i oppsigelsen. Det er ikke spesifisert i kontrakten at skiftet skjer 15. Var bare jeg som tenkte at det er datoen som gjelder når kontrakten er fra den 15. Men da gjelder de fra den 1/6 og to måneder da? Så må være ute til 1/8? Anonymkode: 134bd...bf7 Dersom ingenting er spesifikt avtalt er det den første i måneden som gjelder. Så da må du være ute i løpet av 31.07.2021.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 nomore82 skrev (1 time siden): Dersom ingenting er spesifikt avtalt er det den første i måneden som gjelder. Så da må du være ute i løpet av 31.07.2021. Ok, ja skjønner. Håper jeg finner ny leilighet i tide bare🤞 Anonymkode: 134bd...bf7
Aktiv Kverulant Skrevet 26. mai 2021 #7 Skrevet 26. mai 2021 Såvidt meg bekjent er ikke "grunnet familiesituasjon" en gyldig oppsigelsesgrunn, så her kan du egentlig bare gi beskjed om at du ikke anser oppsigelsen som gyldig og blir boende. Men for å svare på ditt egentlige spørsmål, normal oppsigelsestid er 3 måneder med mindre noe annet er bestemt i kontrakten din. Om det ikke står noe spesifikt er det altså 3 måneder og ikke 2. Samme for tidspunkt, så er det fra 1. påfølgende måned om det ikke står noe annet spesifisert. Isåfall må du flytte ut i løpet av august, med mindre det spesifikt står 2 mnd oppsigelse, da har du ut juli.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #8 Skrevet 26. mai 2021 "grunnet familiesituasjon" var en veldig dårlig formulering, men gyldig grunn kan være: Utleier eller nær familie av utleier skal bruke leieobjektet selv Anonymkode: 77e5d...253
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #9 Skrevet 26. mai 2021 Aktiv Kverulant skrev (37 minutter siden): Såvidt meg bekjent er ikke "grunnet familiesituasjon" en gyldig oppsigelsesgrunn, så her kan du egentlig bare gi beskjed om at du ikke anser oppsigelsen som gyldig og blir boende. Men for å svare på ditt egentlige spørsmål, normal oppsigelsestid er 3 måneder med mindre noe annet er bestemt i kontrakten din. Om det ikke står noe spesifikt er det altså 3 måneder og ikke 2. Samme for tidspunkt, så er det fra 1. påfølgende måned om det ikke står noe annet spesifisert. Isåfall må du flytte ut i løpet av august, med mindre det spesifikt står 2 mnd oppsigelse, da har du ut juli. 2 måneder er spesifisert i kontrakten. Jeg var bare i tvil angående dato, tenkte at siden jeg skrev kontrakten fra den 15 så var de 15 i hver måned som gjaldt men fra første å ut juli er greit. Grunnen jeg har fått opplyst er familiesituasjon å jeg ønsker uansett ikke bli boende en plass jeg ikke er ønsket. Har gitt beskjed om at jeg forutsetter at jeg kan flytte uten krangel om leie og depositum så fort jeg får ny bolig. Med tanke på at de hever kontrakten som opprinnelig var 4år etter kun 6 måneder forventer jeg at de ikke er vanskelig å forlenge full leie i hele oppsigelsestiden. Anonymkode: 134bd...bf7
Sola de Skrevet 26. mai 2021 #10 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 2 måneder er spesifisert i kontrakten. Jeg var bare i tvil angående dato, tenkte at siden jeg skrev kontrakten fra den 15 så var de 15 i hver måned som gjaldt men fra første å ut juli er greit. Grunnen jeg har fått opplyst er familiesituasjon å jeg ønsker uansett ikke bli boende en plass jeg ikke er ønsket. Har gitt beskjed om at jeg forutsetter at jeg kan flytte uten krangel om leie og depositum så fort jeg får ny bolig. Med tanke på at de hever kontrakten som opprinnelig var 4år etter kun 6 måneder forventer jeg at de ikke er vanskelig å forlenge full leie i hele oppsigelsestiden. Anonymkode: 134bd...bf7 Du skal betale full leie i oppsigelsestiden. Hvorfor skulle du ikke det?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #11 Skrevet 26. mai 2021 Sola de skrev (15 minutter siden): Du skal betale full leie i oppsigelsestiden. Hvorfor skulle du ikke det? Ja de skal jeg selvfølgelig gjøre hvis jeg benytter meg av hele oppsigelsestiden men nå sier de opp en avtale som opprinnelig var 4år etter kun drøye 6 måneder. Da forventer jeg at hvis jeg finner ny leilighet fra si 1/7 så lar de meg få utbetalt depositum og avslutte leieforholdet til den tid så jeg slipper betale dobbel leie. Anonymkode: 134bd...bf7
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #12 Skrevet 26. mai 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Ja de skal jeg selvfølgelig gjøre hvis jeg benytter meg av hele oppsigelsestiden men nå sier de opp en avtale som opprinnelig var 4år etter kun drøye 6 måneder. Da forventer jeg at hvis jeg finner ny leilighet fra si 1/7 så lar de meg få utbetalt depositum og avslutte leieforholdet til den tid så jeg slipper betale dobbel leie. Anonymkode: 134bd...bf7 Den er lei, ig jeg skjønner du vil flytte når du ikke føler deg ønsket, og ikke vil diskutere oppsigelsesgrunnlaget. Prøv å få til ett godt samarbeid med utleier angående oppsigelsestid og depositum, de føler seg sikkert ikke så stilige med tanke på at kontrakten ble veldig forkortet. De letteste skiftene skjer når man har god tone. Anonymkode: c058a...c59
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #13 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Den er lei, ig jeg skjønner du vil flytte når du ikke føler deg ønsket, og ikke vil diskutere oppsigelsesgrunnlaget. Prøv å få til ett godt samarbeid med utleier angående oppsigelsestid og depositum, de føler seg sikkert ikke så stilige med tanke på at kontrakten ble veldig forkortet. De letteste skiftene skjer når man har god tone. Anonymkode: c058a...c59 Ja, jeg har vært veldig høflig i korrespondansen med huseier. Anonymkode: 134bd...bf7
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #14 Skrevet 26. mai 2021 nomore82 skrev (På 25.5.2021 den 17.27): Dersom ingenting er spesifikt avtalt er det den første i måneden som gjelder. Så da må du være ute i løpet av 31.07.2021. Hvorfor er det i det hele tatt lov å skrive "2 måneders oppsigelsesfrist" i en kontrakt, når fakta er "2 måneder fra første i neste måned", å skrive slikt vil jo mislede store mengder av førstegangsleiere f.eks som ikke har dyp kunnskap om husleieloven. Bør ikke være lov, men selv i standardkontrakter jeg har sett står den der misledende frasen. Dette er for dårlig Norge. Anonymkode: 7c4f9...d37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå