1974bloggen Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Søsteren min har funnet seg et bra hus, det ligger sntralt og har alt de ønsker seg, bortsett fa en viktig ting. Soverommene i 2 etg er bare takvinduer. Hvem kan man henvende seg til for å sjekke ut om det er lovlig utleie mtp dette?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 Bygnings- og eiendomsetaten i kommunen kan kanskje være et sted å starte? Ellers, les litt her, se etter linker videre på samme side osv. https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/regler-for-ulike-leieobjekter Anonymkode: 26eb8...664
nomore82 Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 Det er kommunen som sitter på denne informasjonen. Men spør dere fordi dere skal leie ut, eller fordi dere skal leie?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 Kommunen vet hva som er godkjent som oppholdsrom i en bygning. Bare husk at det ikke er noe som heter lovlig utleie; man kan leie ut hva som helst så lenge det i sin tid ble godkjent som bolig. Hvis huset ble oppført med slike soverom så er det også lov til å leie ut. Dersom disse soverommene tidligere har vært f.eks. bod eller uinnredet loft, og noen har bygd dem om til soverom uten å lovlig bruksendre dem, så er de ikke lov til å leie ut/eller bruke som soverom generelt. Anonymkode: ac3a7...43f
1974bloggen Skrevet 25. mai 2021 Forfatter #5 Skrevet 25. mai 2021 nomore82 skrev (11 minutter siden): Det er kommunen som sitter på denne informasjonen. Men spør dere fordi dere skal leie ut, eller fordi dere skal leie? Som jeg skrev, søsteren min er den som skal leie.
nomore82 Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 1974bloggen skrev (16 minutter siden): Som jeg skrev, søsteren min er den som skal leie. Ok. Liten detalj der om hvem det gjelder, hun eller dere. Men søsteren din skal altså leie. Jeg er usikker på om kommunen er pliktig til å oppgi denne typen info til utenforstående men det er greiest å høre med de.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 nomore82 skrev (Akkurat nå): Ok. Liten detalj der om hvem det gjelder, hun eller dere. Men søsteren din skal altså leie. Jeg er usikker på om kommunen er pliktig til å oppgi denne typen info til utenforstående men det er greiest å høre med de. Det er offentlig informasjon. Anonymkode: ac3a7...43f
nomore82 Skrevet 25. mai 2021 #8 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er offentlig informasjon. Anonymkode: ac3a7...43f Da er det jo bare å kjøre på?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #9 Skrevet 25. mai 2021 nomore82 skrev (24 minutter siden): Da er det jo bare å kjøre på? Jepp, det er som nevnt over bare å ringe kommunen så har de informasjonen Anonymkode: ac3a7...43f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå