Gå til innhold

Røykeslutt og vektoppgang

Gjest Gjest: Nadia

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest: Nadia

:sur: Veide meg i dag morges og det var ikke en bra start på dagen!

Etter at jeg ENDELIG klarte å slutte å røyke 10 sigg om dagen(Veldig stolt over det!!),så har vekta bare økt og økt-og det er jo fordi jeg ofte erstatter røyken med mat eller godterier. Jeg har gått fra 57 kg til 64 som jeg nå veier. Jeg ser det sikkerlig godt på magen-den liksom buler mer ut. :sur:

Jeg lurer bare på om noen kan gi meg noen tips til hva jeg bør gjøre.

For det første vil jeg spise sunt og mettende-og bli kvitt søtsuget. Jeg burde også kanskje begynne med trening. De siste årene har det bare vært syklingen fram og tilbake fra jobb 3-4 ganger i uka, 10 kg tilsammen som har vært treningen. Dette regner jeg med ikke holder? Jeg har ikke lyst til å slanke meg,men trenger allikevel å legge om både kostholdsvaner og treningsvaner,tror jeg...

Problemet er vel bare at jeg har 0,3 % peiling på dette,så derfor spør jeg her om noen smarte mennesker kan hjelpe meg. Jeg vet mange av dere kan mye om dette her inne. Håper dere kan gi meg noen råd som hjelper :) Jeg hadde blitt veldig takknemlig og glad ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egentlig vet du svaret selv, det er bare ikke så lett allikevel...

Spis skikkelig mat, dropp godteri og beveg deg litt mer. Hadde jeg tenkt på det da jeg sluttet å røyke hadde jeg sluppet å legge på meg 35 kilo.

Flott at du har sluttet, forresten! Er det ikke deilig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis skikkelig mat, dropp godteri og beveg deg litt mer. Hadde jeg tenkt på det da jeg sluttet å røyke hadde jeg sluppet å legge på meg 35 kilo.

Det er da ike normalt å legge på seg 35 kilo ved røykeslutt. Leger sier 3-4 kilo. Sikkert for å ikke skremme folk. Har ikke møtt noen enda som ikke har lagt på seg minst ti. Til meg tok det et år og bli kvitt det gjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ike normalt å legge på seg  35 kilo ved røykeslutt. Leger sier 3-4 kilo. Sikkert for å ikke skremme folk. Har ikke møtt noen enda som ikke har lagt på seg minst ti. Til meg tok det et år og bli kvitt det  gjen

Jeg la ikke på meg et gram, takket være streng disiplin. Så det er mulig.

Vektøkningen kommer av at forbrenningen senkes litt, hvilket tilsvarer ca 100-200 kcal pr dag, samt at mange erstatter røyken med mat og godteri.

Det finnes ingen vitenskapelig grunn for hvorfor man skulle fly opp i vekt. Tror 3-4 kg er helt normalt. Ingen jeg kjenner har lagt på seg noe mer enn det.

Endret av Cassiopeia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Jo,det er deilig...Hadde ikke trodd jeg skulle merke så stor forskjell på kroppen etter bare noen uker. Og alle de penge jeg plutselig har til overs :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

Ser ut til at vi er i akkurat samme båt! Slutta med den giften for snart 3 uker siden. Og har gått opp 1 kg pr uke.!!! Så si i fra om du finne et genialt tips for å slutte å småspise hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, så bra at du har klart å slutte å røyke. Vet det ikke er lett for jeg har prøvd mange ganger selv. Nå er det 10 månder siden jeg sluttet og er kjempeglad for alle godene det har gitt meg :)

Jeg var også redd for å legge på meg. Sa til meg selv at hvis jeg gikk opp mer enn 5 kg begynte jeg igjen. Dette ble nesten å skremme meg selv for jeg ville ikke begynne å røyke igjen og jeg ville heller ikke opp i vekt. Jeg brukte nikotinell tyggis for å slutte å røyke. Når jeg hadde den i munnen var det jo ikke plass til noe annen mat. Etter jeg sluttet med nikotinell begynte jeg med sukkerfri tyggis eller pastill hvis jeg var sugen på noe. Jeg har også begynt å trene 3 ganger i uken. Behøver ikke så lenge til å begynne med, men etter hvert når du får god kondis er det bare gøy å holde på. En annen ting jeg begynte med var å bake Ingers rugbrød. Med det brødet fikk jeg mye "gratis" hjelp mot kiloene.

Her er oppskriften:

Her kommer oppskrften. Jeg har bakt disse brødene en stund og vil anbefale at de steker i en time. Syntes de blir litt klissne inni hvis ikke. Lykke til med bakingen!

Ingers Rugbrød

Denne oppskriften gir 3 brød.

1,3 kg sammalt hvete

200 g fin sammalt rug

200 g helkorn hvete

74 g gjær

2 strøkne ts salt

9 dl hvetekli

1,8 - 2 liter vann

1 dl linfrø

1 dl solsikkefrø

Fremgangsmåte

Bland alt det tørre, løs gjæren i litt av væsken. Ha det våte i det tørre og arbeid deigen godt. Deigen blir ganske løs, så du må beholde den i bollen under hele prosessen. Forhev deigen 1 time, slå den ned og hev ytterligere i 30 minutter.

Fordi deigen hever to ganger i bollen trenger ikke brødene å etterheve.

Slå deigen ned igjen. Hell den i smurte former, gjerne sprayet med formfett. Brødene skal ikke etterheves, men settes nederst i ovnen på en rist, på 220 grader i underkant av 1 time. Bruker du varmluft settes ovnen på 200 grader, samme steketid.

STÅ PÅ, OG LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...