Gå til innhold

Hvordan arver samboere hverandre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan løser dere som er samboere dette med arv? Spesielt når den ene parten har barn, og ikke den andre. Mister parten uten barn hus og hjem den dagen samboer dør, fordi barnet arver det meste?

Anonymkode: c5f91...6d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samboer arver kanskje noe plikt arv på et par hundretusen

Har dere ikke barn sammen arver dere mer eller mindre ingenting. Så din samboer sin del av huset blir arvet av hans familie og du må kjøpe de ut om han dør. 

Om dere har vært sammen lenge og eier hver deres del av huset sammen, så burde dere kontakte advokat og skrive testament. Evt bruke justify tjenesten. Om dere er grønn på testament er det like greit kontakte en lokal advokat som tilvyr denne tjenesten. 

Samboer og jeg har skrevet testament der vi arver det meste av hverandres verdier

Anonymkode: 00a21...ad4

Skrevet

Ingen pliktarv til samboere, en må sørge for testament

• Liker 1
Skrevet (endret)

Samboere arver hverandre kun i to tilfeller; hvis de har felles barn med hverandre, eller hvis de er tilgodesett i (som regel gjensidige) testamenter.

Det er også snakk om begrenset arv til samboere. Les linken nederst.

Et samboerpar som IKKE har barn sammen og ikke har skrevet testamente, arver ikke noe etter hverandre. Dør den ene da, vil barna til den avdøde arve. Ikke noe til samboeren. Har ikke avdøde barn, vil søsken og foreldre av avdøde arve.

Det lønner seg altså å være gift, det forenkler alt med automatisk arv. En tjueminutters greie på tinghuset en ettermiddag, og saken er ordnet. Man trenger ikke noe storstilte og dyre greier for å bli gifte. Jeg kjenner et par som giftet seg etter 40 (!) års samboerskap, fordi de begynte å bli gamle og brått begynte å tenke på arv om en av dem falt i fra. Kun kvinnen hadde barn, han ingen.

Les paragrafene og mere utbrodert her

Endret av Million
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Samboere har ingen automatisk rett på arv.

Anonymkode: 445f5...8bb

AnonymBruker
Skrevet

Vi skriver et testamente. Sånn løser vi det. Man trenger selvsagt ikke å gift seg, det er for gammeldags. 

Anonymkode: ab5a9...ae5

AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste og sikreste er å gifte seg. 15 minutter på rådhuset, kontra timevis med advokat, testament og masse styr som uansett ikke blir like bra. Fatter ikke hvorfor mange har så mye i mot et enkelt giftermål?

Anonymkode: 921d9...c5d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det enkleste og sikreste er å gifte seg. 15 minutter på rådhuset, kontra timevis med advokat, testament og masse styr som uansett ikke blir like bra. Fatter ikke hvorfor mange har så mye i mot et enkelt giftermål?

Fordi det kan skjære seg og da må man skilles? Jeg har gjort det på den måten, er nå skilt for andre gang før jeg er 40. Tror ikke jeg er noen vinner på datingmarkedet akkurat 😛 

Anonymkode: 53b1f...37a

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ønsker ikke å gifte meg fordi det er utrolig gammeldags og hvis man må skille seg, er det mye stress. Det er også deilig å ikke "binde" seg til en person på den måten, samme hvor godt forhold man har. 

Anonymkode: 6e636...411

AnonymBruker
Skrevet

Vi er gift da det gir best rettigheter på alle mulige måter. 

Men har selvfølgelig testamente i tillegg, da det er mye loven ikke regulerer. For oss som ikke har barn, for eksempel, ville foreldrene arvet 50%, og med det måtte den gjenlevende selge huset. 

Anonymkode: cba5a...0e2

Skrevet

Det kan også tegnes livsforsikring hvor man begunstiger hverandre. Da vil den gjenlevende ha økonomi til å kjøpe ut arvingene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pillarguri skrev (1 minutt siden):

Det kan også tegnes livsforsikring hvor man begunstiger hverandre. Da vil den gjenlevende ha økonomi til å kjøpe ut arvingene.

Godt tips! Jeg glemte å nevne det - vi hadde gjensidig livssforsikring frem til huset var såpass nedbetalt at den ene kan sitte med det alene. Nå har vi råd, såfremt vi ikke må kjøpe ut øvrig familie. 

Anonymkode: cba5a...0e2

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Min samboer har en datter fra tidligere forhold, som selvsagt har krav på sin arv. Men jeg elsker huset vi bor i, og vil helst ikke måtte selge det for at hun en dag skal få arven sin.

Det med livsforskring var en god ide. Er det samboer som da tegner denne, og hva må man evt. spesifisere for at den skal gå til riktig formål?

Anonymkode: c5f91...6d1

AnonymBruker
Skrevet

Livsforsikring der man begunstiger hverandre. Ikke gjeldsforsikring, for den reduserer bare gjelden og går dermed inn i boet.

Anonymkode: 9acb5...e63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...