Gå til innhold

Reiseforsikring, avbestillingsforsikring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ved bestilling av reise, er det nødvendig å huke av avbestillingsforsikring hos reisebyrået, eller holder det med en privat reiseforsikring? Altså dekker privat reiseforsikring også avbestillinger?

Anonymkode: 2672c...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avbestillingsforsikring er normalt noe annet enn det reiseforsikringen dekker. Reiseforsikringen dekker normalt avbestilling på grunn av en hendelse som må være dekket av vilkårene. En avbestillingsforsikring vil, om annet ikke står i vilkårene, gi rett til å avbestille uansett grunn. Også at du har ombestemt deg. Normalt ville ikke jeg ha tegnet avbestillingsforsikring i tillegg til reiseforsikring. Men jeg ville ha gjort det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (4 minutter siden):

Avbestillingsforsikring er normalt noe annet enn det reiseforsikringen dekker. Reiseforsikringen dekker normalt avbestilling på grunn av en hendelse som må være dekket av vilkårene. En avbestillingsforsikring vil, om annet ikke står i vilkårene, gi rett til å avbestille uansett grunn. Også at du har ombestemt deg. Normalt ville ikke jeg ha tegnet avbestillingsforsikring i tillegg til reiseforsikring. Men jeg ville ha gjort det nå.

Dette er jo helt feil. 

Ts, det holder med reiseforsikring. 

Anonymkode: 1f1df...93d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både reiseforsikring og avbestillingsforsikring dekker en avbestilt reise dersom det skyldes skade eller sykdom som er uforventet på bestillingstidspunktet og begge krever dokumentasjon på oppstått forhold. Dette kan være dødsattest, legeerklæring eller annet relevant dokument som viser at forsikringstaker ikke kunne reise. 

Det er ikke slik at en avbestillingsforsikring dekker frivillige avbestillinger. Da er man over i fleksible billetter som du betaler ekstra for. 

Du trenger IKKE både reiseforsikring og avbestillingsforsikring. Selv mener jeg at dersom du ikke har råd til reiseforsikring, så har du ikke råd til å reise og at reiseforsikring er like naturlig som tannbørste og pass når jeg er ute og reiser. 

Avbestillingsforsikring er ofte bare forsøk på mersalg fra en reisearrangør og noe du bør takke nei til. Husk at du også har en automatisk reiseforsikring dersom du betaler med et kredittkort. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (5 timer siden):

Det jeg har uthevet stemmer ikke. De færreste avbestillingsforsikringer dekker dette. Dermed står du som regel igjen med at den avbestillingsforsikringen fly- eller reiseselskapene vil lure deg til å krysse av på "for sikkerhets skyld" dekker omtrent det samme som en vanlig reiseforsikring. 

Endret av Ullvott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjære TS, her fikk du mange rare svar. 

Som flere sier så er det forskjellige vilkår på forskjellige type forsikringer, så her må du lese vilkårene. 

JO, det finnes avbestillingsforsikringer som dekker avbestilling uten grunn og spesielt nå i koronatidene så har de fleste selskap kommet opp med dette slik at folk skal tørre å bestille. Om det er dette ditt reisebyrå tilbyr må du selv lese deg opp på, men et par fallgruver du skal være obs på da er at disse stort sett krever avbestilling i god tid.

Avbestillingsforsikringen i reiseforsikringen din vil dekke avbestilling som følge av sykdom eller skade eller død i nær familie. MEN! 

1. Den gjelder ikke så lenge du bestiller en reise mens landet er rødt, som per i dag kun tillater at du bestiller tur til Nord-Finnland

2. For flere selskap gjelder ikke så lenge UDI fraråder reise i det hele tatt, så det må du også være obs på uansett om landet har endrer farge. 

3. Det er kun et forsikringsselskap i Norge som tilbyr fullverdig reiseforsikring uavhengig av UDI sine reiseråd i dag og det er Europeiske. Du vil likevel ikke ha dekning for avbestilling til land som er røde ved bestilling. 

Så ja, hvis du velger å bestille deg en tur nå så MÅ du bestille via reisebyrået, men les vilkårene godt for der kan det være mye hvis om og men.

Hilsen Forsikringsrådgiver

Ullvott skrev (5 timer siden):

Det jeg har uthevet stemmer ikke. De færreste avbestillingsforsikringer dekker dette. Dermed står du som regel igjen med at den avbestillingsforsikringen fly- eller reiseselskapene vil lure deg til å krysse av på "for sikkerhets skyld" dekker omtrent det samme som en vanlig reiseforsikring. 

Og du burde sette deg inn i ting før du svarer for hadde TS skulle hørt på deg så hadde hun stått 100% uforsikret. 

Anonymkode: 55083...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
dyptvann skrev (10 timer siden):

Både reiseforsikring og avbestillingsforsikring dekker en avbestilt reise dersom det skyldes skade eller sykdom som er uforventet på bestillingstidspunktet og begge krever dokumentasjon på oppstått forhold. Dette kan være dødsattest, legeerklæring eller annet relevant dokument som viser at forsikringstaker ikke kunne reise. 

Det er ikke slik at en avbestillingsforsikring dekker frivillige avbestillinger. Da er man over i fleksible billetter som du betaler ekstra for. 

Du trenger IKKE både reiseforsikring og avbestillingsforsikring. Selv mener jeg at dersom du ikke har råd til reiseforsikring, så har du ikke råd til å reise og at reiseforsikring er like naturlig som tannbørste og pass når jeg er ute og reiser. 

Avbestillingsforsikring er ofte bare forsøk på mersalg fra en reisearrangør og noe du bør takke nei til. Husk at du også har en automatisk reiseforsikring dersom du betaler med et kredittkort. 

Og du burde også være forsiktig med å uttale deg uten å vite hva du snakker om. Les svar over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (11 timer siden):

Og det du skriver er helt riktig, ville bare påpeke det 😊 reiseforsikringer dekker ikke avbestilling i det heletatt nå når det bare er røde land i Europa. Hvis man ikke skal til Nord-Finland da for de er gule 😅

Uansett ble en del innlegg nå for å påpeke hva som er rett og galt, men synes det er ekstra viktig å understreke det når det er snakk om at folk potensielt kan tape flere tusener av kroner fordi folk på internett gir råd uten å ha peiling. Spesielt når du med det eneste riktige svaret her fikk så mange imot deg.

Hilsen Forsikringsrådgiver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og du burde også være forsiktig med å uttale deg uten å vite hva du snakker om. Les svar over. 

OK, utfordring til deg siden du er "forsikringsrådgiver". Vis meg én avbestillingsforsikring som lar deg avbestille reisen helt uten grunn. Merk at mange selskaper tilbyr avbestillingsforsikring som dekker corona, men da er vi innenfor en ordinær pandemi. Og det at arrangører tilbyr avbestilling er ikke det samme som en avbestillingsforsikring. 

Inntil du viser meg det, så sier jeg bare "I call bullshit" 

Smarrepenger.no lagde for fem dager siden en oversikt over alle som tilbyr avbestillingsforsikring, og ikke en gir deg mulig å avbestille en tur helt uten en bakenforliggende årsak. Se https://www.smartepenger.no/skadeforsikring/3153-avbestillingsforsikring

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke spør her. Ta deg heller tid til å lese vilkårene på hva du vurderer å krysse av for. Når ferdig lest - får du noe mer enn det du allerede har? Om så - trenger du det ekstra?

Anonymkode: ffb86...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
dyptvann skrev (17 timer siden):

Husk at du også har en automatisk reiseforsikring dersom du betaler med et kredittkort. 

Det er ikke riktig. Noen  kort har en slik forsikring, mange har det ikke. 

Anonymkode: 305e3...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Og du burde sette deg inn i ting før du svarer for hadde TS skulle hørt på deg så hadde hun stått 100% uforsikret. 

Til tross for at hun har forsikring og potensielt andre forsikringer? Hvordan kan du påstå det, du som signerer som forsikringsrådgiver - er ikke reiseforsikringen hennes en forsikring?

Ellers enig i at vilkår er ulike, og man bør sette seg inn i de for å vurdere hvilke forsikring(er) man trenger.

Anonymkode: cb7fc...f9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg liker ikke den uhemmede reklamen for Europeiske i denne tråden. 

Men la gå, her er Europeiske sine reisevilkår:

Sitat

Fra 27. mai kan du reise med gyldig reiseforsikring til både gule og røde land i EU, Schengen og Storbritannia. Forsikringen er gyldig for både vaksinerte og ikke-vaksinerte, og vil gjelde som vanlig, også om du skulle bli smittet av korona på reisen.  

Vær oppmerksom på at reiseforsikringen ikke omfatter merutgifter i forbindelse med: 

Innreisenekt eller karanteneplikt ved innreise som følge av utenlandske myndigheters retningslinjer. For eksempel mangelfull dokumentasjon, karanteneplikt som følge av at man ikke er vaksinert, høyt smittetrykk eller muterte virus i Norge. 

Innreisekarantene når du ankommer Norge. 

Imidlertid kan man diskutere vilt om det ovennevnte er bedre enn dette (Apollo):

Sitat

Åpent kjøp inntil 60 dager før avreise.

Nå har vi åpent kjøp inntil 60 dager før avreise for alle reiser med avreise t.o.m. 10. april 2022.

Åpent kjøp gjelder for alle charterreiser (kun fly og pakkereiser). Se oversikten over hvilke reiser det gjelder her

For reiser sommer 2022 med avreiser etter 11. april 2022 er det åpent kjøp frem til 31. januar 2022. 

Avbestillingsbeskyttelse 

Samtidig som du bestiller reisen kan du også tegne Apollos avbestillingsbeskyttelse**. Da har du også følgende inkludert:

Prisgaranti Plus

Du får vår "Prisgaranti plus". Blir prisen på din spesifiserte reise senket etter at du har betalt depositum og fram til 60 dager før avreise, tar du kontakt med oss og mellomlegget blir tilbakebetalt. Du er også garantert mot ekstra valuta- og drivstofftillegg som påløper etter at depositum er betalt.

Prisgarantien gjelder ikke for rabatterte reiser, restplasser, cruise, rundreiser og fleksible reiser med rutefly, eller for økte skatter og statlige avgifter. Du må selv finne den nye og lavere prisen og kontakte oss om dette, og det må fremdeles finnes ledige plasser på det alternativet du har bestilt.

Bli boende-garanti

Må noen i reisefølget avbestille senere enn 42 dager før avreise får du og det øvrige reisefølge bli boende i det boalternativ (samme hotell/leilighetshotell og rom-/leilighetstype) som er bestilt. Denne garantien gjelder kun når reisen avbestilles pga. sykdom (se punkt 1 over), og alle i reisefølget må ha bestilt avbestillingsbeskyttelse gjennom Apollo. Legeerklæring må fremvises.

Bli boende-garanti gjelder ikke for cruise, rundreiser og fleksible reiser med rutefly. I slike tilfeller har vi rett til å overføre de øvrige reisende til en annen innkvartering som passer bedre til det gjenværende reisefølgets størrelse. 

Endring

Du kan endre din reise kostnadsfritt én gang inntil 14 dager før avreise. Endringen må gjøres for hele reisefølget og gjelder for endring til ny dato, nytt hotell eller nytt reisemål. Man kan ikke endre til en restplassreise eller uspesifisert reise. Endring uten kostnad gjelder ikke for cruise, rundreiser og fleksible reiser med rutefly.

I tillegg inneholder avbestillingsforsikringen følgende (Gouda):

Sitat

Nyhet! Apollo spanderer karantenedekningen. Som eneste reisearrangør dekker nå Apollos Maxi forsikring ekstrautgifter som påløper om du plutselig og uforutsett blir satt i karantene, uansett om du er smittet eller ikke. Karantenedekningen gjelder alle som har kjøpt Maxi forsikring og reiser etter 12. april. 

Hvis jeg skal reise noe sted i år ville jeg sammenlignet betingelsene fra flere selskap og sjekket at jeg var dekket for alle eventualiteter. Jeg forventer faktisk at fleksible billetter ordner det jeg trenger av fleksibilitet før avreise, og så måtte jeg ha satt meg grundig inn i betingelsene for forhold som oppstår mens jeg er på reise. Dette er foreløpig overhodet ikke aktuelt å tenke på - både fordi jeg ikke har råd til å putte penger i selskaper som muligens går i gulvet med et brak fordi vi ikke får reist i år heller, men også fordi jeg ikke ønsker å reise før det er trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Til tross for at hun har forsikring og potensielt andre forsikringer? Hvordan kan du påstå det, du som signerer som forsikringsrådgiver - er ikke reiseforsikringen hennes en forsikring?

Ellers enig i at vilkår er ulike, og man bør sette seg inn i de for å vurdere hvilke forsikring(er) man trenger.

Anonymkode: cb7fc...f9d

Hvis du leser det jeg har skrevet (anbefaler det før du går inn i en diskusjon) og har fulgt med siden mars 2020 så ser du at reiseforsikringene (og da spesielt ikke avbestillingsforsikringer) ikke gjelder så lenge UD fraråder utreise og så lenge landene er markert som rødt. Det finnes per nå ingen reiseforsikring som dekker avbestilling bortsett fra hvis man skal nord i Finland fordi det er det eneste gule landet i Europa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
dyptvann skrev (1 time siden):

OK, utfordring til deg siden du er "forsikringsrådgiver". Vis meg én avbestillingsforsikring som lar deg avbestille reisen helt uten grunn. Merk at mange selskaper tilbyr avbestillingsforsikring som dekker corona, men da er vi innenfor en ordinær pandemi. Og det at arrangører tilbyr avbestilling er ikke det samme som en avbestillingsforsikring. 

Inntil du viser meg det, så sier jeg bare "I call bullshit" 

Smarrepenger.no lagde for fem dager siden en oversikt over alle som tilbyr avbestillingsforsikring, og ikke en gir deg mulig å avbestille en tur helt uten en bakenforliggende årsak. Se https://www.smartepenger.no/skadeforsikring/3153-avbestillingsforsikring

Takk for "utfordringen" som tok meg 4 sekunder og Google, det kunne du muligens klart selv. 

Screenshot_20210526_080403_com.android.chrome.thumb.jpg.dea028b1bb34f63bc0554f8183ee3cd7.jpg

Screenshot_20210526_080412_com.android.chrome.thumb.jpg.74a29a4edd4246cb894f9b38ef5f5efb.jpg

De fleste charterbyrå tilbyr også at man betaler ekstra for å kunne avbestille turen uten grunn, men her, som jeg skrev i første innlegg, så er det somregel krav til tid før avreise. Hvis man betaler for å eliminere risiko så er det en forsikring, uansett hva hver enkelt kaller det. Det er ikke det samme som at man fritt kan avbestille, fordi det krever at du må betale ekstra for å få det dekket. 

Og når det kommer til linken fra dine penger så tar den for seg avbestillingsforsikring på vanlige reiseforsikringer, noe som var hele poenget med spørsmålet til TS og hele poenget med svaret mitt. Her vil hun uansett ikke ha dekning på grunn av pandemien.

Jeg stiller meg uklar til hva det er du prøver å "ta meg på" med å "calle bullshit" og ved å utelukke en pandemi. Hele poenget med svarer til TS er for å hjelpe TS, og hele poenget med svaret er at vi er i en pandemi og at normal reiseforsikring derfor ikke dekker avbestilling. Hun er derfor helt avhengig av å betale ekstra for dette hos leverandør, uansett om det dekker uten grunn eller kun ved corona eller ved sykdom. Jeg er helt enig i at vanlige avbestillingsforsikringer ikke omfattes av "uansett årsak", men hele poenget mitt og som jeg også understrekte var at det finnes likevel og TS må lese vilkårene for å se om akkurat hennes behov blir dekket og at hun uansett ikke deles av avbestillingsforsikringen til reiseforsikringen sin. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blondie65 skrev (47 minutter siden):

Jeg liker ikke den uhemmede reklamen for Europeiske i denne tråden. 

Men la gå, her er Europeiske sine reisevilkår:

Imidlertid kan man diskutere vilt om det ovennevnte er bedre enn dette (Apollo):

I tillegg inneholder avbestillingsforsikringen følgende (Gouda):

Hvis jeg skal reise noe sted i år ville jeg sammenlignet betingelsene fra flere selskap og sjekket at jeg var dekket for alle eventualiteter. Jeg forventer faktisk at fleksible billetter ordner det jeg trenger av fleksibilitet før avreise, og så måtte jeg ha satt meg grundig inn i betingelsene for forhold som oppstår mens jeg er på reise. Dette er foreløpig overhodet ikke aktuelt å tenke på - både fordi jeg ikke har råd til å putte penger i selskaper som muligens går i gulvet med et brak fordi vi ikke får reist i år heller, men også fordi jeg ikke ønsker å reise før det er trygt.

Jeg nevnte spesielt Europeiske fordi de for noen dager siden ble det eneste selskapet i Norge som tilbyr fullverdig reiseforsikring på reise og uten koronarestriksjoner. Mange forsikringer dekker ikke reiser i det heletatt nå, og mange dekker med koronarestriksjoner. Det vil uansett ikke dekke avbestillingsforsikring per nå fordi landene er røde. Jeg håper uansett at alle som ønsker å reise er godt forsikret og synes derfor det er viktig å understreke da jeg av bransjeskade dessverre har sett mange skjebner pga manglende forsikring.

Forøvrig er jeg 100% enig med deg, det blir ingen reise på oss i år heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...