Gå til innhold

Noen som var i Helles eller Tyrkia sommeren 2020? Fint eller stress?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan var det å feriere der med diverse koronaregler å forholde seg til? Gikk det greit, fikk dere koblet av og kjent på feriefølelsen eller var det bare stress? Var bassenger, sklier, lekeplasser osv åpne eller var det meste stengt? Hvordan var det med spising ute, stress eller som en normal sydenferie uten korona? Følte dere at det var trygt å være der i forhold til smitte, renhold osv? Hva med selve flyreisen og oppholdet på flyplassen(e)?

Jeg spør fordi jeg lengter etter å reise til Syden i sommer, men er veldig usikker på om det er verdt det 😛  Jeg er alene med 3 barn/ungdommer i ulik alder og sliter med å finne på noe som passer alle i Norge. Var på Norges-ferie i fjor og hadde for så vidt en grei ferie, men har lyst å gjøre noe annet i år. Har heller ikke booket noe enda og nå er jo selvsagt det meste fullbooket i fellesferien her i landet.

En "all inclusive"-ferie i Helles eller Tyrkia hadde virkelig vært avkoblingen vi trenger i år. Vi reiser selvsagt ikke om myndighetene forlenger de reiserådene som gjelder nå til etter 1.juli og om landet vi vil til er rødt på avreisetidspunktet (begge landene er røde enda), bare så det er sagt. Jeg har også sjekket at reiseforsikringen gjelder, med forutsetningene ovenfor. Hadde aldri reist uten gyldig forsikring.

Anonymkode: 60880...9db

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde kun reist hvis vi bodde i en villa for oss selv, og hadde minst mulig kontakt med ande folk.

Anonymkode: d141c...4ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde kun reist hvis vi bodde i en villa for oss selv, og hadde minst mulig kontakt med ande folk.

Anonymkode: d141c...4ef

Ser for meg at det blir veldig kjedelig, så da kan vi like godt holde oss hjemme. Litt av greien med Syden for meg, er at barna skal ha noe å holde på med slik at de ikke kjeder seg.  Jeg ønsker heller ikke å lage mat, da det ikke er ferie for meg, så all inclusive er det jeg lengter etter nå...

Anonymkode: 60880...9db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ikke i de nevnte landene, men andre land sør i Europa.

Det var utrolig nok helt fantstisk. Kommer til å drømme tilbake til Koronaferie når folkemassene er tilbake. 

Romslig på flyplasser, ingen taxikø, ingen folkemengder. Hoteller og restauranter viste topp service, da det var få kunder. Fri tilgang til alt av severdigheter, uten køer. Aner ingenting om bassenger, vi foretrekker sjøen, men det kan jo undersøkes i forkant. 

På restauranter og uteserveringer var annethvert bord fjernet, så man slapp å sitte skulder i skulder. Og det å ha på munnbind fra døra til bordet gjorde oss ingenting. 

Og har aldri opplevd det tryggere å reise, det var vasking og desinfisering overalt. 

Anonymkode: 41298...265

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg var ikke i de nevnte landene, men andre land sør i Europa.

Det var utrolig nok helt fantstisk. Kommer til å drømme tilbake til Koronaferie når folkemassene er tilbake. 

Romslig på flyplasser, ingen taxikø, ingen folkemengder. Hoteller og restauranter viste topp service, da det var få kunder. Fri tilgang til alt av severdigheter, uten køer. Aner ingenting om bassenger, vi foretrekker sjøen, men det kan jo undersøkes i forkant. 

På restauranter og uteserveringer var annethvert bord fjernet, så man slapp å sitte skulder i skulder. Og det å ha på munnbind fra døra til bordet gjorde oss ingenting. 

Og har aldri opplevd det tryggere å reise, det var vasking og desinfisering overalt. 

Hvor var dere? Måtte dere bruke munnbind ute også?

AnonymBruker
Skrevet
Blue Berry skrev (5 minutter siden):

Hvor var dere? Måtte dere bruke munnbind ute også?

Ikke munnbind ute, det var et viktig kriterium. Og mulighet for å gå på stranda. 

Det har lite å si hvor vi var, reglene er endret i hele Europa i forhold til hvordan de var sist sommer, så man må sette seg inn i de lokale reglene, og ikke høre hvordan ting var for 12 måneder siden :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i Hellas i fjor i aug/sept. Jeg opplevde at det var en del strengere regler når det gjaldt munnbind. Hadde en fantastisk ferie. Nå er det helt andre regler som er strengere. Blandt annet påbudt med munnbind når en går ute, men ikke på stranda og når du sitter ute på cafe/restaurant. Akkurat åpnet opp for flere enn 2 i taxi i tillegg til sjåføren. Du må ha en ny negativ test før du ankommer eller bevis på at du er fullvaksinert/hatt corona de siste 6(?) mnd i tillegg til å fylle ut et elektronisk skjema senes 24 timer før du ankommer landet. 

Tyrkia har akkurat hatt portforbud. 

Anonymkode: b033e...dd0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tyrkia har akkurat hatt portforbud. 

Anonymkode: b033e...dd0

Dette var største bekymringen vår i fjor. Tok derfor ut leiebil, og kunne derfor raskt reise mellom land dersom reglene endret seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med Spania? Jeg følger endel svensker i sosiale medier, og de valfarter jo til Spania 😅 Så jeg tenker at Spania ihvertfall ikke er noe problem å reise til. 

Jeg har også veldig lyst til å reise til Hellas i sommer. Egentlig aller helst all-inclusive i Tyrkia, men tror dessverre ikke Tyrkia er innenfor rekkevidde i år. 

Anonymkode: f585f...687

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...