Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi planlegger årets roadtrip, og har kommet fram til hvor vil skal:

• Jondal
  • Bergen
  • Aurland
  • Skjolden
  • Olden
  • Geiranger 
  • Åndalsnes
  • Lillehammer

Så i hovedsak Vestlandet! Vi har allerede satt opp et hav av ting man kan gjøre på de forskjellige stedene, men jeg vil likevel høre med dere; hva er "Must do" disse stedene? Er det noen lokale som vet om steder man burde spise, lokale delikatesser, bra toppturer, gøyale aktiviteter og minneverdige kulturminner? Gi meg gjerne tips!

Anonymkode: aee79...a32

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

PS: Kom gjerne også med tips og forslag til stoppesteder mellom stedene 😄

AnonymBruker
Skrevet

Få med dere Trollstigen og Atlanterhavsvegen! 

Den bratte og svingete veien opp til Aursjøen er også spektakulær. Kjør gjerne opp fra Sunndalsøra og ned igjen på andre siden. Da kommer dere ned til nydelige Eikesdalen med Mardalsfossen. 

"Det langstrakte Eikesdalsvatnet i Nesset ligger bare 26 meter over havets overflate, mens fjellene rundt rager 1500 til 1800 meter rett opp fra vannet. Mardalsfossen stuper 297 meter ned i Eikesdalen og er verdens 4. høyeste frie fall (hele fossen er 655 m). Fossen er et  imponerende syn i vannføringssesongen som er fra 20.juni - 20.august hvert år."

visitnorway Mardalsfossen

Anonymkode: 88e8d...e5a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Få med dere Trollstigen og Atlanterhavsvegen! 

Den bratte og svingete veien opp til Aursjøen er også spektakulær. Kjør gjerne opp fra Sunndalsøra og ned igjen på andre siden. Da kommer dere ned til nydelige Eikesdalen med Mardalsfossen. 

"Det langstrakte Eikesdalsvatnet i Nesset ligger bare 26 meter over havets overflate, mens fjellene rundt rager 1500 til 1800 meter rett opp fra vannet. Mardalsfossen stuper 297 meter ned i Eikesdalen og er verdens 4. høyeste frie fall (hele fossen er 655 m). Fossen er et  imponerende syn i vannføringssesongen som er fra 20.juni - 20.august hvert år."

visitnorway Mardalsfossen

Anonymkode: 88e8d...e5a

Takk for gode tips! Skal skrives opp 👏

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utsiktspunktet Stegastein, Aurland

Loen Skylift 

Bakar Jon på Byrkjelo (lokalmat/småskala-produsenter)

Fjærland og Norsk bremuseum

Lustrabui bakeri

Avstikker til idylliske Solvorn og Walaker Hotel

Fjelltur til Molden, Hafslo (flott utsikt over Lustrafjorden)

Briksdalsbreen

Vikinglandsbyen i Gudvangen

Ellevilt, Sogndal (butikk med lokalmat)

Ægir bryggeripub Flåm

Flåmsbanen 

Anonymkode: ebb33...8af

• Liker 4
Skrevet

Støtter Fjærland (bokbyen) og Solvorn. Ta gjerne ferga over fra Solvorn til Urnes Stavkirke.

Hvis du kjører opp mot Atlanterhavsveien vil jeg også anbefale Farstadstranda og Grip fiskevær.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bergen - spis på enten NAMA (den beste sushien på vestlandet, men litt dyr) eller Villani i Skostredet (knallgod italiensk mat, trøffelpastaen er himmelsk).

Hilsen en som elsker disse to resturantene, men har flyttet fra Bergen.

Anonymkode: 027e1...474

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åndalsnes: 

Spis lunsj eller middag hos Sødahlshuset. Veldig koselig sted med veeeeldig god mat og trivelig bakgård. Kan virkelig anbefale pizzaen deres! Alt er laget fra bunnen av. Verdens beste kaker og iskaffe!😁 Jeg må innom hver gang jeg er der (blir noen turer i måneden for å si det sånn😊)

Gå en tur til Rampestreken, men beregn god tid til bildetaking - i fjor var det stappfullt og lang kø. 

Hvis dere liker å gå fjellturer så anbefales Romsdalseggen, evt en tur til Litlfjellet hvis man vil ha en kortere tur med nydelig utsikt over Trollveggen og Åndalsnes. 

Ellers så er Åndalsnes og Romsdalen for øvrig kjent for gode klatremuligheter. 

Biltur opp/ned Trollstigen og en is på platået er nesten obligatorisk 😉

Anonymkode: 90834...cb8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Åkrasanden er nydelig, hvis dere er i Haugesundsområdet en solskinnsdag

Anonymkode: 29fe2...f37

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for så mange gode tips! Bare å fortsette, love it 😍

AnonymBruker
Skrevet

Aurland, Flåm, flomsdalen, Undredal er verdt et stopp.

Baroniet i Rosendal, flott dagstur med hurtigbåt fra Bergen, da har dere 4-5 timer på å se dere rundt og spise lunsj i drivhuset før dere tar båt tilbake til byen.  

Osøyro er blitt et fint lite sentrum, et par-tre fine spisesteder. Ofte fine kunstutstillinger på kulturhuset eller på Vedholmen galleri. Fint å kjøre fra Bergen over Fanasjellet, gratis båt til Lysøen i sommer. Museet er stengt pga restaurering, men øya er fin å gå tur på.  Ta også gjerne et stopp ved klosterruinene på Lysekloster. 

Personlig liker jeg Voss. mulighet for varierte aktiviteter. 

Anonymkode: bfe7b...bdb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du tar turen mot Atlanterhavsveien så kan du jo stikke innom Trollkirka og Bergtatt 🙂

Anonymkode: f6153...c35

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle tips!

AnonymBruker
Skrevet

Spisesteder, lokale retter, lokale skikker, kulturopplevelser og også actionfylte opplevelser tas fortsatt imot 😁

Skrevet

Jølster og Astruptunet. Anbefaler også en tur til øyriket Solund, evt Bulandet hvis dere er lengre nord 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kattugla skrev (1 time siden):

Jølster og Astruptunet. Anbefaler også en tur til øyriket Solund, evt Bulandet hvis dere er lengre nord 😊

Ja, Astruptunet er helt nydelig! Der var vi i fjor 😍  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke stoppe innom Ålesund, når dere skal så langt opp som Geiranger? Vi besøkte Ålesund for første gang for to år siden, og det er den fineste byen jeg har besøkt i Norge! Vi gikk opp noen trapper til et utsiktspunkt midt i sentrum, det var strålende sol, og det var bare nydelig å se byen under seg, samt langt ut i havgapet. En utrolig vakker opplevelse!

Vi kjørte innom Geiranger tilbake til Oslo, ned en vei jeg mener het Ørnesvingene. Det anbefales, for der var det et utsiktspunkt mot Geiranger midt i ene svingen. Det er visst der de står i bilkø når bølgen treffer i filmen «Bølgen».

Deretter kjørte vi videre mot Åndalsnes via Trollstigen. Jeg hadde litt nerver da vi snirklet oss nedover Trollstigen, og plutselig var det en svær turistbuss som skulle passere oss i en venstresving.😱 

Anonymkode: 1ee61...e3a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Cornelius sjømat restaurant litt utenfor Bergen 🤩

Anonymkode: 40a63...815

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Solund og Ytterøy. Fantastisk fin natur 🙂

Anonymkode: 603b4...52e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor ikke stoppe innom Ålesund, når dere skal så langt opp som Geiranger? Vi besøkte Ålesund for første gang for to år siden, og det er den fineste byen jeg har besøkt i Norge! Vi gikk opp noen trapper til et utsiktspunkt midt i sentrum, det var strålende sol, og det var bare nydelig å se byen under seg, samt langt ut i havgapet. En utrolig vakker opplevelse!

Vi kjørte innom Geiranger tilbake til Oslo, ned en vei jeg mener het Ørnesvingene. Det anbefales, for der var det et utsiktspunkt mot Geiranger midt i ene svingen. Det er visst der de står i bilkø når bølgen treffer i filmen «Bølgen».

Deretter kjørte vi videre mot Åndalsnes via Trollstigen. Jeg hadde litt nerver da vi snirklet oss nedover Trollstigen, og plutselig var det en svær turistbuss som skulle passere oss i en venstresving.😱 

Anonymkode: 1ee61...e3a

Grunnen til at vi ikke skal til Ålesund og Atlanterhavsveien i år er fordi vi kjørte gjennom Førde, Ålesund, Molde, Kristiansund og bort til Trondheim i fjorårets roadtrip 😊 Enig i at det er en fantastisk by! 

Takk for resten av tipsene og advarsel 😍 Elsker KG for dette her!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...