Liljerød Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Er det noen som har forsøkt denne samværsløsnngen? Altså to uker hos mor og to uker hos far? Snakker selvsagt om litt større barn, typ tenåringer. Positive/negative erfaringer? Min tenåring vil gjerne prøve denne samværsløsningen, da hun synes det blir mye flytting frem og tilbake og hun rekker liksom ikke å slå seg til ro på ett sted før det er å pakke igjen. Foreløpig har vi ikke forsøkt det, vi har en uke hos hver.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 Har hørt om familier som gjør det slik, fungerer fint for større barn. Foreløpig tror jeg 14 dager borte fra en av oss ville blitt for lenge for niåringen, men kommer kanskje til å foreslå det når hun blir større, hvis hun har lyst selv. Anonymkode: cb2d7...2d7 1
nomore82 Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 Jeg tror dette er noe en må kjenne på selv. Og gjerne prøve for å se hvordan det fungerer? Her har vi praktisert ei uke her og ei uke hos mor, med unntak av sommerferier og spesielle annledninger hvor det har gått 2-3 uker mellom og.
Metalbitch Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 Min sønn på 14 år har det sånn og synes det er greit å slippe å flytte så mye. 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 Vi måtte gjøre det slik med barn på 6 og 8 år pga turnusarbeid. Det funket greit når de var 2 uker hos meg (mor), men de syntes det var for lenge å være borte fra meg hos sin far. Så jeg byttet jobb, og de kunne være annenhver uke istedenfor. Anonymkode: 844e7...389
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 Med større barn som ønsker dette selv, tenker jeg det er helt innafor. Kan ikke sammenlignes med yngre barn. Anonymkode: bb946...5a8 6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 Hvis barnet ønsker det, så prøver dere. Så avtaler dere å ta en evaluering etter 2 mnd, så ser dere om dere skal beholde, snu tilbake, eller finne på noe annet. 2 mnd - fordi da rekker man 2 runder hos hver, og ordningen får "satt seg" litt, før man gjør opp status. Er det krise, vil jo barnet si fra tidligere. Anonymkode: ba660...2d9 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #8 Skrevet 25. mai 2021 Vi endret til 14 dager hos hver da barnet var 7 år, hun ble utslitt og trist av å bytte hver uke. Nå er hun nesten 13 og har tre uker hos hver av oss. Anonymkode: 80235...7b9 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #9 Skrevet 25. mai 2021 Mine stesøsken gjorde det. Det ble mye bedre for alle parter😊 Anonymkode: dce7e...892 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #10 Skrevet 25. mai 2021 Vi har hatt tre uker fra minste var 9. Fungerer helt fint. Men skal sies at vi ikke bor veldig langt fra hverandre, og at begge er fleksible. Anonymkode: 33a32...b0f 3
Gjest WhisperingWind Skrevet 25. mai 2021 #11 Skrevet 25. mai 2021 Om barnet selv ønsker det hadde jeg gjort det uten å blinke. Barnets beste kommer først.
boblevann Skrevet 25. mai 2021 #12 Skrevet 25. mai 2021 Når barna er såpass store tenker jeg at deres ønsker bør vektlegges sterkt Når barnet selv tar opp dette, synes jeg absolutt det bør prøves. Hvis det ikke funker, er det jo ikke verre enn å gå tilbake til dagens ønsker. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #13 Skrevet 25. mai 2021 Vi er kjempefornøyde med den løsningen her.😀 Gjelder min stesønn som alltid har bodd 50/50 hos oss og sin mor. Både vi og han følte på noe av det du beskriver i HI. Rakk liksom aldri å komme inn i rytmen med han før han skulle dra igjen, og ikke minst er det jo kjipt for han å skulle pakke baggen hver uke. Nå er antallet flytt i året halvert. Eneste som er negativt er jo at 2 uker er lenge uten å være med en av foreldrene. I vårt tilfelle bor vi heldigvis ganske nærme, så er jo ikke langt unna, men har gjort et poeng ut av at pappaen kjører til fritidsaktiviteter i mamma-uka, at moren kommer innom og spiser middag her av og til osv. Hender han er med på familiemiddager på andre siden av familien selv om han bor hos oss også videre. Anonymkode: 181a8...22f 3
Hr. Aktiv Skrevet 25. mai 2021 #14 Skrevet 25. mai 2021 Liljerød skrev (11 timer siden): Er det noen som har forsøkt denne samværsløsnngen? Altså to uker hos mor og to uker hos far? Snakker selvsagt om litt større barn, typ tenåringer. Positive/negative erfaringer? Min tenåring vil gjerne prøve denne samværsløsningen, da hun synes det blir mye flytting frem og tilbake og hun rekker liksom ikke å slå seg til ro på ett sted før det er å pakke igjen. Foreløpig har vi ikke forsøkt det, vi har en uke hos hver. En tenåring vil som regel være voksen nok til å bestemme dette selv uten noen inngripen fra foreldrene. En god dialog og samarbeide imellom alle tre er bra. 2
Rotemor Skrevet 25. mai 2021 #15 Skrevet 25. mai 2021 Liljerød skrev (12 timer siden): Er det noen som har forsøkt denne samværsløsnngen? Altså to uker hos mor og to uker hos far? Snakker selvsagt om litt større barn, typ tenåringer. Positive/negative erfaringer? Min tenåring vil gjerne prøve denne samværsløsningen, da hun synes det blir mye flytting frem og tilbake og hun rekker liksom ikke å slå seg til ro på ett sted før det er å pakke igjen. Foreløpig har vi ikke forsøkt det, vi har en uke hos hver. Vi praktiserer dette etter eget ønske fra tenåringen. Hun slår seg mere til ro på hvert sted og blir gjerne enda et par dager ekstra.... Det viktigste for oss er at hun føler begge hjemme er like åpne og velkomne uansett hva hun ønsker. Det er selvsagt det viktigste fir henne også😊 Vi bor nære, så hun kommer plutselig innom, eller også blir med på ting hvis det skjer noe spesielt. Jeg anbefaler å la de prøve ut litt selv. Det er deres liv vi skal tilrettelegge for. Fritid, jobb og studietid balanserer jeg uavhengig av minstemann.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #16 Skrevet 25. mai 2021 Har en 10åring der vi hr hatt 2 uker hos hver siden han var rundt 6år. Det fungerer supert her. Anonymkode: 26caa...1b0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå