Gå til innhold

Hva synes du er den beste løsningen med gaver i barnebursdager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er et ønske om at foreldrene skal bli enige om en praksis for bursdagene fremover (barneskole). Hva synes du har fungert best i praksis? Noen av forslagene er:

Bestemme en fast sum (feks 100 kr som gis som penger eller gave). Ender opp med masse smågaver og «ræl», men barna synes det er stas. 

Ingen gir gaver, men foreldrene til bursdagsbarnet kjøper en felles gave fra de som er invitert. Barnet får da kanskje en gave som passer bedre, men får ikke gleden av mange gaver. Foreldre slipper å ordne x- antall smågaver i løpet av året.

Ingen gaver. Det er å være sammen som er det viktige. (Barna får selvfølgelig gaver fra familie utenom).

* Regelen for øvrig er at vi inviterer alle jenter, alle gutter eller mindre enn halvparten hvis man skal ha færre på bursdagsfeiring. 

Anonymkode: dbb20...dd9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns man ikke skal ha ha fast praksis, annet enn en anbefaling å holde seg rundt en viss sum, type tak på 100 kroner "hold det gjerne nede", spleis gjerne og /eller den enkelte forelder bestemmer.

Jeg vippser gladelig en femtilapp når en forelder har foreslått det for selv å kjøpe fellesgave til sitt barn som er et barn jeg ikke kjenner, men jeg ville ikke gjort det for mitt eget barn eller hennes bestevenninner, som elsker alt mulig dilldall-ræl til 50 kr, elsker å kjøpe og gi dilldallræl og blir mye gladere for ti legosett a 79.90 enn ett legosett til 1000,-. Andre er annerledes. 

Anonymkode: 3ad75...6d0

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 50 kr grense på gave.

Gikk greit nok første skoleårene, men nå er de i fjerde og det begynner å bli klin umulig å finne på noe til den summen. Spesielt til gutter, som vi har.

Blir stort sett konvolutter med penger, og det er ikke så veldig stas.

Skulle ønske vi heller hadde ordning med en fellesgave til bursdagsbarnet.

Anonymkode: e5a17...63b

AnonymBruker
Skrevet

Liker best ordningen med fellesgave fra foreldrene. (Uten at det vipses penger frem og tilbake) 

Mindre fokus på gaver, mer inkluderende og ingen faller utenfor. 

Anonymkode: 165ad...182

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Her har det alltid vært stas både med å finne og å kjøpe gave til bursdagsbarnet samt å selv få gaver fra forskjellige når en selv har bursdag. Tenker dette med å være med å finne og å kjøpe en gave til andre er nyttig læring, de lærer å tenke på andre, hva andre kan like og å gi bort selv gaven. Ja så blir det litt ræl, men det overlever vi. Synes det er synd når man har kommet dit at alt blir bare praktisk rundt dette. Hva blir enklest for foreldrene, ikke hva liker barna og hva kan de lære av dette. 

Anonymkode: 40a20...31f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Her er det også vanlig med smågaver eller penger. Vi ble enige på foreldremøte om max 50 kr hvis man gir penger. et er vedlig greit.

Jeg pleier å be sønnen min spørre bursdagsbarnet på forhånd hva han/hun ønsker seg. Hvis det ikke er noe spesielt, gir vi alltid penger. Jeg synes penger er greit å få, så kan sønnen vår kjøpe noe som er litt dyrt som han ønsker seg (ny sparkesykkel ble det sist!). Men det er også kjempegøy for ham å få noen vanlige pakker utenom, som vannpistoler, slim eller annet dilldall.

Anonymkode: 3adab...ae7

Skrevet

Har skolestarter neste år og er veldig delt på hvordan jeg håper dette blir. Er i utgangspunktet veldig begeistret for én fellesgave som foreldrene selv fikser av flere grunner: 

• Smågavene blir fort mye ræl/boss, noe som er veldig uheldig i et bærekraftsperspektiv
  • Det blir mindre fokus på gavene i besøket, noe som gir mer tid til annet og mindre sjanse for å føle seg utenfor fordi man ga den dårlige gaven. 
  • Og viktigst: mer inkluderende bursdager siden ingen må la være å komme siden de ikke har penger til gave. Vi sokner til en skole med veldig store økonomiske og kulturelle forskjeller, så tenker det er veldig viktig å gjøre det man kan for å få alle med. 

Samtidig taper tydelig ungene noe når de ikke skal tenke gjennom hva de tror vennene ønsker seg, være med å handle, pakke inn og gi gaven. Jeg skulle gjerne klart å kombinere begge deler. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I klassen til barnet vårt har vi det slik at foreldrene til bursdagsbarnet kjøper inn en klassegave. Veldig greit, for da får man styrt selv hva de skal få. Bursdagsbarnet får en tegning/kort av hver elev med gode ord og lykkeønskninger.(og gjerne en kjærlighet på pinne eller smått for kos) Slik får hver enkelt elev følelsen av å bidra.

Anonymkode: e3b61...542

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men dere som liker at foreldre kjøper én (dyr) ting på vegne av klassen: (forferdelig i-landsproblem, men): hvordan finner dere på hva det skal være, er ikke det fort et problem i seg selv? Her vrir vi hjernene våre til jul og bursdag for å finne på noe ordentlig, dyrt/skikkelig, helst nyttig, barnet blir glad for osv. Fra oss foreldre, og fra to par besteforeldre. Det blir 6 større presanger pr barn i året. Vi spleiser på de dyreste, men allikevel: de har sykkel, sparkesykkel, telefon, rulleskøyter, akebrett, spillkonsoll…. Sovepose, slalåmski, nytt møbel til rommet, headset, sekk, ytterjakke, en og annen dyr leke. Symaskin. Osv. Vi arver en del fine ting også, så ungene mine har alt. De har ønsker, men det er nettopp bøker, dilldall, klesplagg, LED-lys, kaktus, lego (vi har et tonn), fidgets-toys, og så kommer macbookpro eller lignende. Ønsker barna (eldre enn 8, yngre enn 13) seg så mye dyre ting som egner seg som storgave fra klassevenner? 
En sjuåring kan få en bilbane, men jeg klarer ikke å mene at å gi en niåring AirPods eller rullesko bare fordi det er det eneste h’n ikke har fra før, er mer bærekraftig og etisk høyverdig og mindre materialistisk enn å motta 21 fidget-toys + en t-skjorte fra HM.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke hatt noen samtaler om dette i verken barnehagen eller foreldremøter på skolen, så jeg regner med at alle synes det er ok slik det er - at alle barna gir separate gaver og at disse 95% av tiden er ting (ikke pengegaver). Jeg tror min datters klasse (hun er 7 år) har lagt seg på nivået 100-200 kr pr gave. Det er en liten klasse (6 jenter) så det er overkommelig på årsbasis. 

Barnet mitt er iallefall kjempeglad for å kunne si "den Barbien fikk jeg av X" og "den bamsen fikk jeg av Y". Vi har fått mye "rart" opp igjennom, men ikke noe som ikke var populært - alt fra klær til såpe/badesett, Barbie/LOL-dokker/Hatchimals, og mer tradisjonelle ting som bamser, lego, bøker, dagbøker og tegnesaker.  

Det er også veldig morsomt for barnet mitt å se på og vurdere hva vi skal gi til vennene hennes. 

Anonymkode: 0cdc7...d1b

AnonymBruker
Skrevet

Beste praksis hos oss er at vi ikke har spesielle regler for dette, men at vi foreldre i så stor grad som mulig samarbeider om begrense antallet gaver. 
Vi snakker sammen, og gjør slik at det gjerne kommer en gave fra 3-4 barn sammen. Altså en "spleisegave" som blir mye kulere enn 3-4 smågaver. 

Det har fungert veldig fint, og gjør at en barnebursdag nå gjerne kun har 3-5 gaver. 

Det som er enda bedre med løsningen, er at det kun er en forelder som trenger å løpe rundt og handle gave. De andre kan slippe med bare å betale. 

Barna synes dette er veldig stas. 

Anonymkode: d3129...a89

Skrevet

Jeg tenker at det å både gi og få gaver i en sånn setting er viktig sosial læring, som blir borte med en fellesgave-ordning, selv om det sikkert er mer praktisk for foreldrene. Det jeg ikke helt skjønner er at 50 kroner fortsatt er standardsum hos mange - det var det da jeg var barn for 30 år siden også, det får man vel knapt noe for nå...

• Liker 8
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at det å både gi og få gaver i en sånn setting er viktig sosial læring, som blir borte med en fellesgave-ordning, selv om det sikkert er mer praktisk for foreldrene. Det jeg ikke helt skjønner er at 50 kroner fortsatt er standardsum hos mange - det var det da jeg var barn for 30 år siden også, det får man vel knapt noe for nå...

Jeg er enig. Jeg føler at sånn fellesgave som foreldrene ordner bare er en del av den ekstremt gjennom-organiserte barndommen der foreldrene løper rundt og fikser alt :P Tror det som fungerer best er å ha en maksgrense, f.eks. 100 kr, men være klar på at summen gjerne kan være lavere, og oppfordre til å gi brukte gaver (enten ting barnet som gir har brukt selv, eller ting som er kjøpt brukt). 

AnonymBruker
Skrevet

En sum regulert på familiens lønn.

F.eks:

Tjener mor/far/eneforsørger til barnet mindre enn 500 000: 50 kr

Mer enn 500 000, men under million: 100 kr

Mer enn millionen: 200 kr

Mer enn 1,5 millioner: 300 kr

Over 2 millioner: 500 kr

Arranger foreldremøte der alle tar med skattemeldinger så regulerer dere.

Anonymkode: 141dc...f73

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

At foreldrene ordner en gave, eller ingen gave.

Det er miljøsvineri med ørten ræl-gaver, og slit å kjøpe. I tillegg til at de fleste unger får tusen gaver fra familie ifbm bursdag, så de lider overhodet ikke nød av å ikke få av venner.

Anonymkode: 2dd00...46a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At foreldrene ordner en gave, eller ingen gave.

Det er miljøsvineri med ørten ræl-gaver, og slit å kjøpe. I tillegg til at de fleste unger får tusen gaver fra familie ifbm bursdag, så de lider overhodet ikke nød av å ikke få av venner.

Men kanskje de lider litt av å ikke gi? Kjøpe selv? Ordne selv? Lær barna dine å lage armbånd, bake, strikke, sy eller tegne? 

Jeg har jenter, og de elsker ræl, lager mye smykker osv selv, og bruker lang tid på å finne det perfekte til venninnene. Nå som de er 12, lager de faktisk en del presanger selv. Til gutter i klassen er det ikke så farlig, de får bøker, noe jeg ikke bruker mye tid på. Kjøper i bulk på salg. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En sum regulert på familiens lønn.

F.eks:

Tjener mor/far/eneforsørger til barnet mindre enn 500 000: 50 kr

Mer enn 500 000, men under million: 100 kr

Mer enn millionen: 200 kr

Mer enn 1,5 millioner: 300 kr

Over 2 millioner: 500 kr

Arranger foreldremøte der alle tar med skattemeldinger så regulerer dere.

Anonymkode: 141dc...f73

:ler:

Her gir vi penger, 50 kroner. Fornøyd med den ordningen, heller det enn all den dritten de gir hverandre. Pengene kan de iallfall bruke til noe i motsetning til den dritten de får fra den "støvete gaveboksen" folk har liggende hjemme. Ikke er det interessant for barnet og ikke kan det byttes, totalt meningsløst.

Nå han gikk i barnehagen pleide vi å bruke tid på å kjøpe gave, da gikk vi i lekebutikken og kjøpte noe til under hundrelappen, sendte med byttelapp og det hele. I skolen gidder jeg ikke det da majoriteten kommer med billig dritt, så jeg er forkjemper for femtilappen, mange femtilapper blir til slutt en ok gave.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men kanskje de lider litt av å ikke gi? Kjøpe selv? Ordne selv? Lær barna dine å lage armbånd, bake, strikke, sy eller tegne? 

Jeg har jenter, og de elsker ræl, lager mye smykker osv selv, og bruker lang tid på å finne det perfekte til venninnene. Nå som de er 12, lager de faktisk en del presanger selv. Til gutter i klassen er det ikke så farlig, de får bøker, noe jeg ikke bruker mye tid på. Kjøper i bulk på salg. 

Det gjør de til besteforeldre, tanter og onkler ;)

Og det er fremdeles ræl selv om det er hjemmelaget. Man bruker fremdeles unødvendige materialer. 

Det at folk kjøper på bulk, og gir helt uten å tenke på om gaven passer, er jo nettopp en del av det som gjør sånt til miljøfiendtlig tull. Ganske mange av bøkene dine blir nok pent lite satt pris på. Da kan man mye heller la være. Jeg hater når jeg får presanger som bare ender i bosset.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er et ønske om at foreldrene skal bli enige om en praksis for bursdagene fremover (barneskole). Hva synes du har fungert best i praksis? Noen av forslagene er:

Bestemme en fast sum (feks 100 kr som gis som penger eller gave). Ender opp med masse smågaver og «ræl», men barna synes det er stas. 

Ingen gir gaver, men foreldrene til bursdagsbarnet kjøper en felles gave fra de som er invitert. Barnet får da kanskje en gave som passer bedre, men får ikke gleden av mange gaver. Foreldre slipper å ordne x- antall smågaver i løpet av året.

Ingen gaver. Det er å være sammen som er det viktige. (Barna får selvfølgelig gaver fra familie utenom).

* Regelen for øvrig er at vi inviterer alle jenter, alle gutter eller mindre enn halvparten hvis man skal ha færre på bursdagsfeiring. 

Anonymkode: dbb20...dd9

I klassen til min eldste (2. klasse) er avtalen at man gir 50 kroner. Ungene tegner gjerne en fin tegning i tillegg. Jeg elsker det.

Anonymkode: 2ddf3...b12

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (3 timer siden):

Jeg synes 50 kr er kjekt. Har tre barn og det kan ta av litt med bursdager. Inviterer man samme kjønn i en klasse blir det noen hundrelapper, og det får man noe fint for. 100 kroner er for mye synes jeg. 

Anonymkode: 2ddf3...b12

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...