Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er gift og vi begge har barn fra tidligere ekteskap. Nå har jeg arvet en stor sum etter min far. Om min mann skulle falle fra nå, kan hans særkullsbarn da kreve noe av det jeg har arvet?

Ved en skilsmisse beholder jo jeg min arv, men hvordan blir det hvis min mann dør? 

Anonymkode: 45877...d76

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må kreve arven skjevdelt. Det kan du gjøre hvis midlene kan spores, så pass på at du kan det.

Anonymkode: ed62b...d86

AnonymBruker
Skrevet

Hans særkullsbarn får ingenting fordi arv er noe som ikke går til dere to, men kun deg. Dersom dere hadde valgt å skille dere så hadde arven blitt holdt utenfor den økonomiske delingen dere imellom. 

Anonymkode: 5bdc1...ea0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sørg for at arven går rett inn på en egen konto, der den ikke kan blande seg med husholdningens (eller hans) penger. La pengene stå der og ikke flytt dem hit og dit, så de blir vanskelige å spore etterhvert.

Så må du bestemme deg for hva du skal gjøre med pengene. Investere dem? La de stå på en konto i ditt navn i banken, der de lett kan spores og skilles ut fra fellesskapets penger? Ha dem stående til "a rainy day", hvis dere mot formodning skulle skilles en dag og du må ut på boligmarkedet alene?

Ikke gå i den fellen å begynne og tappe litt og litt penger derfra inn i fellesskapet, som f.eks. til oppussing av badet i deres felles hus. Det er i så fall penger du aldri ser igjen av arven din. Da har du i praksis gitt han halvparten.

Så lenge pengene står på konto i ditt navn og kan spores tilbake som arv fra de som utbetalte arven, kan ikke hans barn kreve noe av DIN arv og hevde det også var farens penger. Arv går ikke inn i fellesskapet.

"Skjevdelingsregelen innebærer at verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen. " Fra Ekteskapsloven § 59

Anonymkode: 4c39b...ff3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hans særkullsbarn får ingenting fordi arv er noe som ikke går til dere to, men kun deg. Dersom dere hadde valgt å skille dere så hadde arven blitt holdt utenfor den økonomiske delingen dere imellom. 

Anonymkode: 5bdc1...ea0

Bare hvis ts krever det skjevdelt. Reglene står rett over her.

Anonymkode: ed62b...d86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...