Gå til innhold

Hvordan formidle på en fin måte at man ønsker seg penger i bryllupsgave?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå skal vi snart gifte oss og vi kommer fra to etablerte hjem begge to. Vi bor for tiden i mitt hus (har gjort det i 3 år), og vi har eller har hatt dobbelt opp av alt. Mye måtte vi rett og slett kvitte oss med fordi vi har rett og slett ikke har plass. Vi skal bygge hus og i den anledning er penger noe vi ønsker oss. 

Jeg har oppfattet det slik at penger ofte er en uting å gi, selv om det nå er mer akseptabelt enn for noen år siden. Jeg er ikke interessert i at folk må gi gaver som en inngangsbillett til vårt bryllup. For min del trenger de ikke å gi noe (igjen fordi vi har alt) men det føles jo ofte ille for gjestene å komme tomhendt til et bryllup. Jeg vil altså heller ikke få noe enn å få sausnebb, bestikk, service, fine skåler osv osv fordi igjen vi har dette fra før av. Jeg ønsker meg heller ikke gavekort fordi de utløper og da står jeg igjen med samme dilemma som tidligere. 

Hvordan formidler man det på en fin måte at man ønsker seg penger, og at man gjerne kan øremerke dem til en drømmebolig? 

Anonymkode: 17a45...b3c

AnonymBruker
Skrevet

"Vi ønsker oss bidrag til boligkjøp".

Anonymkode: 1a1ff...5e8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan formidler man det på en fin måte at man ønsker seg penger, og at man gjerne kan øremerke dem til en drømmebolig? 

Ærlig talt, det finnes virkelig ingen fin måte å be bryllupsgjester sponse et hus på. Du kan si vennlig og bestemt at dere ikke ønsker gaver (og nevne at det ikke kommer til å være gavebord).

Anonymkode: f1b09...fd2

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nå skal vi snart gifte oss og vi kommer fra to etablerte hjem begge to. Vi bor for tiden i mitt hus (har gjort det i 3 år), og vi har eller har hatt dobbelt opp av alt. Mye måtte vi rett og slett kvitte oss med fordi vi har rett og slett ikke har plass. Vi skal bygge hus og i den anledning er penger noe vi ønsker oss. 

Jeg har oppfattet det slik at penger ofte er en uting å gi, selv om det nå er mer akseptabelt enn for noen år siden. Jeg er ikke interessert i at folk må gi gaver som en inngangsbillett til vårt bryllup. For min del trenger de ikke å gi noe (igjen fordi vi har alt) men det føles jo ofte ille for gjestene å komme tomhendt til et bryllup. Jeg vil altså heller ikke få noe enn å få sausnebb, bestikk, service, fine skåler osv osv fordi igjen vi har dette fra før av. Jeg ønsker meg heller ikke gavekort fordi de utløper og da står jeg igjen med samme dilemma som tidligere. 

I deres situasjon ville jeg skrevet at «vi ønsker oss ikke gaver, da vi alt har 2 sett av det meste»

de som virkelig ønsker å gi noe vil plukke opp at dere har nok ting, men at de kan gi penger

Anonymkode: f95d4...09a

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Å oppfordre til å gi penger er kjipt for mange. Der mange (de som ikke er nærmest) vanligvis hadde kjøpt noe fint til en 4-500-lapp virker «vi ønsker oss penger til hus» VELDIG stort. Å gi 4-500 kroner da hadde jeg følt ble lite. 

kanskje heller skrive at dere ikke ønsker gaver, også kan heller de som virkelig vil gi, de kommer jo til å spørre, da kan dere si at vi har så masse ting fra 2 hus så det vi eventuelt måtte ønsket oss da er penger til litt nye større ting som vi sparer til»

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok heller sagt: Vi ønsker ikke gaver, men hvis dere ønsker å gi noe likevel, så send gjerne et lite bidrag til Kreftforeningen. 

Anonymkode: d59be...342

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Vær så snill og ikke skriv det i invitasjon eller lignende, det er så usmakelig.

Vi lagde en liten liste på Tilbords. Hvis noen spurte oss, så sa vi at det er en liste der, men at de ikke måtte føle seg presset til å kjøpe noe på noen måte. Så hvis folk spør kan du jo si at dere ønsker dere penger. Jeg syns det beste er å si hva det går til, f.eks "Penger til bryllupsreise" eller "Penger til oppussing av badet". At det ikke bare går med i familien as, men at det er til noe eget.

Anonymkode: 05bb5...6cd

• Liker 4
Skrevet

Du kan skrive iinvitasjonen "Vi har alt vi trenger, men vipps oss på mobilnr 92173722 blir nok en suksess tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Skulle virkelig ønske at det var mer akseptert å kunne ønske seg hva man ville. Vi giftet oss for 5 år siden, og ønsket oss ikke gaver. Det var noen som gav oss gave likevel, og vi ble så klart ikke sure for det. Men det er kjipt å sitte med pynteting og nips man ikke ønsket seg eller ikke trenger. Og man kan ikke kvitte seg med det, for det var jo en bryllupsgave. Blæh

Anonymkode: ce61f...e6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da fullt mulig å ønske seg ting som ikke bare er "nips". Nettbrett, abonnement på aviser, maleri/kunst, litteratur, gavekort på opplevelser, gavekort på matbutikk, gavekort på seng/møbler, gavekort hos fargerike eller lignende butikker..

Anonymkode: 2f8cf...79c

• Liker 16
Skrevet

Jeg tror som flere har nevnt at det er lurt å be om bidrag til noe konkret som dere kommer til å ha i det nye huset deres. Feks. at dere ønsker bidrag til en peis som vil bli til glede og nytte for familie og venner i mange år eller noe i den retningen. En terrasse der dere kan ta i mot gjester og grille på late sommerdager.... Noe sånt er litt hyggeligere å gi bidrag til enn "hus".

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er da fullt mulig å ønske seg ting som ikke bare er "nips". Nettbrett, abonnement på aviser, maleri/kunst, litteratur, gavekort på opplevelser, gavekort på matbutikk, gavekort på seng/møbler, gavekort hos fargerike eller lignende butikker..

Anonymkode: 2f8cf...79c

Gavekort er jo synonymt med penger, så man vinner ingenting på å ønske seg gavekort.

Anonymkode: 1a1ff...5e8

Skrevet

Man kan si at man ønsker seg penger - å spesifisere at det er til hus blir litt voldsomt, da ville jeg heller funnet noe litt mindre (møbel, kunst osv). Å gi en tusenlapp til huskjøp blir så veldig ubetydelig dråpe i havet at det føles som om gaven ikke teller overhodet. Det som ikke er greit er å si at man BARE ønsker seg penger - da har man gått fra ønske til krav. Noen vil ikke, av så mange grunner, gi penger, det kan være lurt å ha en ønskeliste med mer konkrete ting (AB over har mange gode tips) i tillegg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er glade i å padle kajakk, så vi hadde «penger til kajakk» på ønskelisten vår. Og det synes gjestene var en fin ting å gi til. Vi kjøpte også kajakker etterpå og sendte bilder til alle vi hadde fått penger fra. 
Men et hus?? Litt vel stort, vil jeg si. 

Anonymkode: 760af...421

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Kan man spesifisere det til for eksempel et nytt kjøkken i det nye huset?

• Liker 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her.

Hvorfor prøver du ikke og ser hva som skjer?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer ble nylig invitert i bryllup, og på invitasjonen står det at de ønsker seg penger. Jeg reagerte ikke noe på dette. Ærlig sak. 

Anonymkode: 568d5...0f9

• Liker 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Synes det er OK å si at man ønsker seg bidrag til noe konkret som ikke er altfor uoppnåelig. Å bare si at man ønsker seg penger uten noe formål (slik at giverne kan anta at pengene vil gå med i "det store sluket") synes jeg ikke er greit. Hvis man trenger bidrag til hverdagsforbruk har man ikke råd til å ha bryllupsfest i utgangspunktet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er helt innafor å ønske seg penger. Jeg ville kanskje ikke sagt at det skulle gå direkte til huskjøp, men kanskje til opplevelser sammen? Gjestene trenger jo ikke vite om neste ferie er sponset av dem eller ikke. 

Anonymkode: b9412...506

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2021 den 10.45):

TS her.

Skriv i innbydelsen at du har så mye av absolutt alt at det ikke er en eneste gave som vil være verdt noe for deg, men at de som absolutt må gi dere noe kan betale for huset deres! Jeg spyr!!!!

Anonymkode: a9eb4...11c

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...