Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Linser

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet (endret)

Jeg har et par farga månedslinser som jeg ikke bruker så ofte. Det hender de blir ståene noen dager-1 uke i vann... Lurer bare på hvor lenge de kan stå uten at jeg skifter vann, og hva skjer om jeg lar de stå for lenge i samme vann? blir de ødelagte?

Endret av Lilleulv
Skrevet
Jeg har et par farga månedslinser som jeg ikke bruker så ofte. Det hender de blir ståene noen dager-1 uke i vann...  Lurer bare på hvor lenge de kan stå uten at jeg skifter vann, og hva skjer om jeg lar de stå for lenge i samme vann? blir de ødelagte?

For det første: Bruker du vanlig vann eller linse vann?

Det har vel ikke så stor betydning at du ikke skifter linsevann mellom bruk så lenge beholderen er godt lukket. Men hvor lenge linsene varer og alt det der burde du spørre en optiker om så du ikke ender opp med noen kraftige øye betennelser (få som kler det). Bare fordi du bruker linsene et par ganger i mnd betyr ikke at du burde bruke dem i et år framover...

Gjest Lilleulv
Skrevet
For det første: Bruker du vanlig vann eller linse vann?

Det har vel ikke så stor betydning at du ikke skifter linsevann mellom bruk så lenge beholderen er godt lukket. Men hvor lenge linsene varer og alt det der burde du spørre en optiker om så du ikke ender opp med noen kraftige øye betennelser (få som kler det). Bare fordi du bruker linsene et par ganger i mnd betyr ikke at du burde bruke dem i et år framover...

Bruker linsevann så klart! :) jeg pleier å ha linsene i underkant av 2 mnd... iom at jeg bruker de såpass sjelden. takk for hjelp.

Skrevet

Jeg hørte en gang at du kan ha dem i samme linsevæske i opptil 30 dager; da bør du skifte.

Men månedslinser bør ikke brukes i mer enn 30 dager før du kaster dem, så det er lurt å notere seg hvor mange ganger hvert par er blitt brukt.

Skrevet

jeg har også noen farge linser...mnd-linser... men har bare brukt de 2 ganger ca...(to dager) men har sikkert gått en mnd nå...men hva kan skje om man bruker de lengre enn en mnd??

Skrevet

Jeg er usikker på hvor lenge de kan stå.

Men jeg har hatt linser stående, og de har tørket inn.

Spør en optiker, eller send en mail til kundeservice på lensway.no f.eks. De er veldig behjelpelige.

Gjest Catwoman
Skrevet

Månedslinser holder seg en måned fra den dagen de åpnes. Uansett om du bruker de hver dag eller ikke.

Det sa ihvertfall optikeren min til meg en gang.

Skrevet

men kan man stole på svaret man får fra en som tjener penger på å råde deg til noe fremfor det andre?

Skrevet
men kan man stole på svaret man får fra en som tjener penger på å råde deg til noe fremfor det andre?

Det har jeg også tenkt over.

Jeg bruker månedslinser (linser med farge), utenom de vanlige linsene. Bruker dem ikke mer enn tre-fire ganger i måneden, og bytter ofte (annenhver dag) linsevann, da burde de vel holde lenger enn 1 måned?

• 4 år senere...
Skrevet

Må man bruke linsevæske eller kan man bruke vanlig vann? og kan man bytte om øynene høyre og venstre siden man ser ikke forskjellen.

Skrevet

Må man bruke linsevæske eller kan man bruke vanlig vann? og kan man bytte om øynene høyre og venstre siden man ser ikke forskjellen.

ALDRI ALDRI vanlig vann.

• 2 år senere...
Skrevet

Hva skjer om man bruker fargelinser lengere enn 1mnd??

Skrevet

Hva skjer om man bruker fargelinser lengere enn 1mnd??

I begynnelsen vil du nok bare merke at kvaliteten blir dårligere. Du blir tørr på øynene, får mer tåkete syn, lettere rift på hornhinna og generelt ubehag. Det er også fare for infeksjoner, og det er veldig lite trivelig. Hygieneregler for linser bør man ha respekt for, for tull med øyet er ikke noe særlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...