AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Hei. Jeg har to barn fra et tidligere forhold, og er gift med en mann som også har to barn fra før. Vi har ingen barn felles. Vi har delvis felles økonomi, det vil si at vi setter av en lik sum hver, hver måned, til faste utgifter. Det som jeg har til overs etter trekk til felleskonto, regnes som "mine" penger, og jeg disponerer dem slik jeg ønsker. Det samme gjelder for min mann. Utgifter til mine barn, dekker jeg av mine penger osv. Nå skal jeg kjøpe meg en hest, noe som koster en del. Jeg bruker av mine egne oppsparte penger, og hesten blir sett på som min. Så kommer hans eks inn i bildet og sier at alt jeg kjøper også tilhører min mann, ergo skal han og hans barn (i følge henne) ha lik råderett over denne hesten som meg. Kjenner det koker litt, for det er ikke første gang hun blander seg inn i slike saker. Vi har snakket om å opprette en ektepakt hvor vi har særeie, eller delvis særeie. Hvordan går vi frem her? Finnes det noen maler for en slik ektepakt? Blir takknemlig for alle råd Anonymkode: d9d34...5e4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 https://www.brreg.no/tinglysing/skjema-for-tinglysing/ En ektepakt må ikke tinglyses for å være gyldig med mindre det gjelder fast eiendom. Dere finner maler her, og må ha vitner. Men uansett er det ikke sånn at dere må ha særeie for at hans barn ikke skal disponere hesten, det bestemmer dere helt selv. Anonymkode: e0ed6...9ed 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://www.brreg.no/tinglysing/skjema-for-tinglysing/ En ektepakt må ikke tinglyses for å være gyldig med mindre det gjelder fast eiendom. Dere finner maler her, og må ha vitner. Men uansett er det ikke sånn at dere må ha særeie for at hans barn ikke skal disponere hesten, det bestemmer dere helt selv. Anonymkode: e0ed6...9ed Takk for svar Alle barna skal få ha glede av denne hesten, men hans eks mener at hesten er like mye min manns hest som min, siden vi er gift, og reagerer voldsomt på at han har uttalt at dette blir MIN hest, og ikke familiens hest. Det er jeg som skal betale for den og ha ansvaret for den, min mann er ikke en gang interessert. Skjønner ikke hvorfor hun blander seg, men i og med at det ikke er første gangen hun engasjerer seg i vårt liv og hvordan vi fordeler våre penger, ønsker vi nå en ektepakt.. TS Anonymkode: d9d34...5e4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 Fra jusleksikon.no: "Felleseie er betegnelsen på Ekteskapslovens normalordning for formuesordningen mellom ektefeller. Det er den formuen som skal deles mellom ektefellene når ekteskapet opphører ved skilsmisse/separasjon eller død. Felleseie betyr ikke det samme som sameie. Ekteskapet medfører ingen endringer med hensyn til hva ektefellene eier. Et formuesobjekt kan således være eiet fullt ut av den ene ektefellen og likevel være felleseie. Den ektefellen som eier eiendelen vil da også ha rett til å beholde den, men dersom eiendelen er felleseie, skal verdien av den deles likt ved ekteskapet opphør." Anonymkode: 37b8b...dbe 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 Som AB over skriver, det er forskjell på hva dere eier mens dere er sammen, og hvordan ting skal deles dersom det blir slutt. Du eier hesten, men dersom dere skulle skilles ville verdien måtte deles dersom dere ikke har noen avtale som sier noe annet/blir enige om noe annet selv. Anonymkode: 4988c...c57 1
Lunabelle Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 (endret) Jeg lurer veldig på hvorfor esken hans er involvert i deres økonomi og har oversikt over hvem som betaler hva, kjøper hva og eier hva. Det har hun overhodet ikke noe med! Endret 25. mai 2021 av Lunabelle 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 Lunabelle skrev (3 timer siden): Jeg lurer veldig på hvorfor esken hans er involvert i deres økonomi og har oversikt over hvem som betaler hva, kjøper hva og eier hva. Det har hun overhodet ikke noe med! Hun har ikke noe med det nei.. men blander seg likevel. Jeg og min datter skal spleise på denne hesten. Vi betaler ca lik sum, og eier 50 % hver. Når stebarna fikk høre at vi skulle kjøpe hest (de er 1 og 3 år yngre enn min datter), ble de først litt sjalu og lei seg, men så gikk det seg til da de forstod at dette er en hest alle i familien skal få bruke, bare at jeg og min datter deler på kjøpesummen. Eksen hans klikka, mente at det var urettferdig for hans barn (som kun er her annenhver helg), mente at dette måtte være en hest hele familien skulle eie. Nå vil mitt og min datters navn stå på papirene til hesten, men alle i familien skal få ha glede av hesten. Så jeg skjønner ikke hvorfor hun tar slik på vei. Dette er penger jeg og min datter ha spart selv. TS Anonymkode: d9d34...5e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå