AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Dere som bor med spedbarn i smitteutsatte områder, er dere veldig redd for at babyen skal bli smittet? Hvilke forhåndsregler tar dere? Ble skremt da jeg leste hvor dårlig babyer tåler å bare bli litt tett i nesen.. Anonymkode: 741db...971
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 Nei, ikke redd. Vi følger anbefalingene og påbudene, og mer kan vi ikke gjøre. Er like redd for covid-19 som babys første sykdom. Anonymkode: 91816...ccf
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 Var ikke redd covid for baby, mer redd RS egentlig. Corona og smittevernet som følger med gjør at babyen din er mindre utsatt for virus enn den ellers ville vært. Anonymkode: 08c1d...ae0 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Var ikke redd covid for baby, mer redd RS egentlig. Corona og smittevernet som følger med gjør at babyen din er mindre utsatt for virus enn den ellers ville vært. Anonymkode: 08c1d...ae0 Ta RS vaksine? Min skal det. Søsteren min sin baby døde nesten av det. Kjempeskummelt, jeg vet. Anonymkode: 741db...971 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ta RS vaksine? Min skal det. Søsteren min sin baby døde nesten av det. Kjempeskummelt, jeg vet. Anonymkode: 741db...971 Fins det? Er det noe man må be om på egenhånd? Anonymkode: da024...e15
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ta RS vaksine? Min skal det. Søsteren min sin baby døde nesten av det. Kjempeskummelt, jeg vet. Anonymkode: 741db...971 Fins det rs vaksine? Anonymkode: 80ef3...02d
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Fins det rs vaksine? Anonymkode: 80ef3...02d Ja det tror jeg?? . Anonymkode: 741db...971
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #8 Skrevet 25. mai 2021 Ja, har respekt for covid. Det er et nytt virus som man tross alt vet svært lite om -‘også når det gjelder påvirkning av foster og spedbarn (på langtids perspektiv først og fremst ). Selvsagt får man ikke gjort mer enn smittevern , men betyr ikke at jeg ikke tenker på det og syns det hadde vært guffent om jeg som høygravid nå , eller baby når den blir født får det Anonymkode: cdfc9...ced
Tuppeluri Skrevet 25. mai 2021 #9 Skrevet 25. mai 2021 (endret) . Endret 25. mai 2021 av Tuppeluri Feilinformasjon
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #10 Skrevet 25. mai 2021 Tuppeluri skrev (7 minutter siden): JA det fins RS vaksine og det SKAL være en del av vaksinasjonsprogrammet til babyer nå. Fødte for snart 1 år siden, og sønnen min fikk RS vaksina når han var 2 og 3 mnd. Man får det som en væske i munn. Fikk beskjed om at det var noe nytt som hadde kommet litt før jeg fikk sønnen min. Så jeg ville ha sjekket på helsekortet om ungen har fått den eller ikke, hvis hen ikke har fått når ungen er 2mnd ville jeg ringt til helsestasjonen å spurt. Tror du blander litt her. Vaksina dem får når dem er 6 uker og 3 måneder som væske i munnen er mot rotavirus, ikke rs. Jeg fødte i september i fjor og babyen min har fått den vaksina. Anonymkode: 80ef3...02d 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #11 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja det tror jeg?? . Anonymkode: 741db...971 Prøvde å søke opp, men fant ikke noe om det🤷🏼♀️ helsestasjonen her heller ikke nevnt noe om det🤔 Anonymkode: 80ef3...02d
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #12 Skrevet 25. mai 2021 Tuppeluri skrev (34 minutter siden): JA det fins RS vaksine og det SKAL være en del av vaksinasjonsprogrammet til babyer nå. Fødte for snart 1 år siden, og sønnen min fikk RS vaksina når han var 2 og 3 mnd. Man får det som en væske i munn. Fikk beskjed om at det var noe nytt som hadde kommet litt før jeg fikk sønnen min. Så jeg ville ha sjekket på helsekortet om ungen har fått den eller ikke, hvis hen ikke har fått når ungen er 2mnd ville jeg ringt til helsestasjonen å spurt. Haha, her bommer du 😅 Anonymkode: 01803...6e9
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #13 Skrevet 25. mai 2021 Tuppeluri skrev (1 time siden): JA det fins RS vaksine og det SKAL være en del av vaksinasjonsprogrammet til babyer nå. Fødte for snart 1 år siden, og sønnen min fikk RS vaksina når han var 2 og 3 mnd. Man får det som en væske i munn. Den vaksinen du snakker om er rotavirusvaksine, gis via munn. Rotavirus gir mageinfeksjon/diaré. Denne vaksinen er en del av vaksinasjonsprogrammet. RS-virus (Respiratorisk syncytialt virus) gir akutt luftveisinfeksjon. De fleste har gjennomgått denne infeksjonen før de er to år. Vaksinen gis ikke som en del av vaksinasjonsprogrammet, men er tilgengelig hvis barnet oppfyller visse kriterier som for eksempel å være født før uke 32 og har lungesykdom (bronkopulmonal dysplasi) med behov for oksygenstøtte. Anonymkode: 26d8f...b77
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #14 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror du blander litt her. Vaksina dem får når dem er 6 uker og 3 måneder som væske i munnen er mot rotavirus, ikke rs. Jeg fødte i september i fjor og babyen min har fått den vaksina. Anonymkode: 80ef3...02d På sykehuset sa overlegen til meg at baby bør få vaksine mot RS viruset. Baby hadde litt komplikasjoner etter fødsel, mulig vi faller i en spesiell gruppe da? Men at den finnes, det er jeg rimelig sikker på altså 😃 Anonymkode: 741db...971
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #15 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Den vaksinen du snakker om er rotavirusvaksine, gis via munn. Rotavirus gir mageinfeksjon/diaré. Denne vaksinen er en del av vaksinasjonsprogrammet. RS-virus (Respiratorisk syncytialt virus) gir akutt luftveisinfeksjon. De fleste har gjennomgått denne infeksjonen før de er to år. Vaksinen gis ikke som en del av vaksinasjonsprogrammet, men er tilgengelig hvis barnet oppfyller visse kriterier som for eksempel å være født før uke 32 og har lungesykdom (bronkopulmonal dysplasi) med behov for oksygenstøtte. Anonymkode: 26d8f...b77 Helt riktig. Min baby lå litt på respirator etter fødsel, sikkert derfor min baby får den. Men synes alle burde fått den, min søster sin baby har virkelig døden nær da h*n fikk viruset. Lå på intensiv. Helt friskt barn i utgangspunktet. Fikk astma pga dette også. Anonymkode: 741db...971
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #16 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Helt riktig. Min baby lå litt på respirator etter fødsel, sikkert derfor min baby får den. Men synes alle burde fått den, min søster sin baby har virkelig døden nær da h*n fikk viruset. Lå på intensiv. Helt friskt barn i utgangspunktet. Fikk astma pga dette også. Anonymkode: 741db...971 Det er ikke én vaksine, det må gis én gang i måneden så lenge risikoen for RS-virusinfeksjon er til stede. Anonymkode: 01803...6e9
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #17 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke én vaksine, det må gis én gang i måneden så lenge risikoen for RS-virusinfeksjon er til stede. Anonymkode: 01803...6e9 Ok jeg forstår. Legen nevnte det bare i forbifarten. Jeg får spørre om det. Takk for info! Anonymkode: 741db...971
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #18 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Helt riktig. Min baby lå litt på respirator etter fødsel, sikkert derfor min baby får den. Men synes alle burde fått den, min søster sin baby har virkelig døden nær da h*n fikk viruset. Lå på intensiv. Helt friskt barn i utgangspunktet. Fikk astma pga dette også. Anonymkode: 741db...971 Min og, men ingen har nevnt noe om noen RS-virus vaksine her. Fødte i mars. Anonymkode: 9f5c5...eef
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #19 Skrevet 25. mai 2021 Min baby er ikke nyfødt lenger nå, men ble født i 2020 i en periode med mye smitte i kommunen her. Jeg har ikke vært så bekymret for korona, og har egentlig opplevd at akkurat med tanke luftveisinfeksjon og smittefare har det vært lettere med baby i denne perioden. Vi har et eldre søsken i barnehage, og fikk baby vinterstid, og jeg hadde sett for meg stadige luftveisinfeksjoner hos den lille. Men det har vært lite av det. Anonymkode: 7e058...17a
Maleneaia Skrevet 25. mai 2021 #20 Skrevet 25. mai 2021 Jeg er mye mindre bekymret for smitte med denne babyen (født i vinter) enn jeg var med storesøstra. Det er utrolig få innleggelser av barn med korona, og med alle smitteverntiltakene er det også mindre av de virusene som er mye farligere for barn. Følger anbefalingene, men har ingen problemer med at andre holder baby feks. Jeg er mest redd for meg selv 😂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå