AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Dette er et spørsmål til dere som ikke har felles økonomi. Hvordan fordeler dere utgifter når den ene tjener mye mer enn den andre? Betaler dere alltid halvparten hver, eller hender det at den som tjener mest kjøper noe relativt dyrt som brukes av hele familien (bil, ferier, osv)? Anonymkode: bf1ef...e79
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er et spørsmål til dere som ikke har felles økonomi. Hvordan fordeler dere utgifter når den ene tjener mye mer enn den andre? Betaler dere alltid halvparten hver, eller hender det at den som tjener mest kjøper noe relativt dyrt som brukes av hele familien (bil, ferier, osv)? Anonymkode: bf1ef...e79 Han kjøper de dyre tingene inkludert til meg selv, jeg står for småting. Den gode familiebilen står på meg selv om han betaler😊 Anonymkode: fbb9c...f0a
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 Etter inntektsbrøk. Vi har litt ulike prioriteringer på hvordan vi bruker egne penger på fritiden, derfor holder vi økoniomien delvis delt. Vi har felleskontoer for felles utgifter og mat, samt en felles sparing der til ferier og buffer. Der betaler jeg inn ca 60% og han ca 40%. Vi har valgt å ha inne slikt som reiseutgifter til jobb, drift av biler ol. og inne på fellesutgifter siden vi bruker bilene om hverandre. Hus eier vi 50/50 da det er mest rettferdig, Jeg betaler litt mer og han bruker litt mer tid på vedlikehold siden han syns det er gøy. Hadde vi ikke ville hatt brøk så måtte vi lagt utgiftene og levestandard på et nivå som passet den med minst inntekt. Anonymkode: a5520...f30
prettylittlemisfit Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 Han betaler sine regninger, jeg mine. Jeg flyttet inn i hans hus, som var halvveis ferdig oppusset. Har betalt enkelte regninger for f eks material. Felles utgifter deler vi på. Det er jo bare rett at jeg betaler litt flere kommunale avgifter/regninger da han har mer lån som han har brukt på huset, som jeg bare flytta inn i. Bilen/bilene er hans, den som kjører den når den trenger diesel fyller. Mengde etter pris.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 Særboerskap løser mange utfordringer Vi har jo stort sett hvert vårt, og betaler vårt eget. Mat når vi er sammen betales stort sett av den som handler, og det varierer hvem det er. Er det spesielle anledninger hvor det handles dyrere ting (17. ai, nyttårs o.l.) deler vi ca. likt. Ferier og slikt betales likt. Anonymkode: e6e87...0cc 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 prettylittlemisfit skrev (9 minutter siden): Han betaler sine regninger, jeg mine. Jeg flyttet inn i hans hus, som var halvveis ferdig oppusset. Har betalt enkelte regninger for f eks material. Felles utgifter deler vi på. Det er jo bare rett at jeg betaler litt flere kommunale avgifter/regninger da han har mer lån som han har brukt på huset, som jeg bare flytta inn i. Bilen/bilene er hans, den som kjører den når den trenger diesel fyller. Mengde etter pris. Så du betaler inn halvparten på noe du aldri får rettighetene til? Anonymkode: 6a08f...469 10
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hadde vi ikke ville hatt brøk så måtte vi lagt utgiftene og levestandard på et nivå som passet den med minst inntekt. Anonymkode: a5520...f30 Ts her. Det er sånn det har blitt hos oss nå. Vi deler på alt og siden jeg tjener minst så lever vi som om vi begge hadde min inntekt. Det skal sies at vi begge tjener ganske godt, men vi har bosatt oss på hans hjemsted, Oslo. Her er det som kjent ekstremt dyrt og jeg sitter med et stort lån. Mitt lån er større enn hans fordi foreldrene hans ønsket å betale ned på hans lån. I tillegg tjener han ca 400k mer enn meg i året. Jeg tenker mye på dette. Anonymkode: bf1ef...e79
prettylittlemisfit Skrevet 25. mai 2021 #8 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så du betaler inn halvparten på noe du aldri får rettighetene til? Anonymkode: 6a08f...469 Rettigheter? Jeg bruker da like mye strøm, vann, nrk lisens og bosstømming jeg som han. Til og med mer da han jobber på sjø 2 av 6 uker. Jeg bruker sofaen, kjøkkenet og stua og går på gulvet som han har betalt. Jeg bruker bilen som han har betalt. Jeg bruker badekaret, dusjen og doen som han har betalt. Om en gang det skulle skjære seg for oss, kommer jeg aldri til å forlange noe som helst, han har jo kjøpt huset og brukt flere 100 000 på oppussing, jeg bare flytta inn. Tar med meg senga, tven, vaskemaskin, tørketrommel, kommoden, grillen, andre småting og dill som jeg er mitt. 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #9 Skrevet 25. mai 2021 prettylittlemisfit skrev (34 minutter siden): Han betaler sine regninger, jeg mine. Jeg flyttet inn i hans hus, som var halvveis ferdig oppusset. Har betalt enkelte regninger for f eks material. Felles utgifter deler vi på. Det er jo bare rett at jeg betaler litt flere kommunale avgifter/regninger da han har mer lån som han har brukt på huset, som jeg bare flytta inn i. Bilen/bilene er hans, den som kjører den når den trenger diesel fyller. Mengde etter pris. Du blir en klar taper når det blir slutt mellom dere. Han skal betale all oppussingsmaterialer. Du skal betale halva av kommunale avgifter og strøm, eventuelt litt husleie. Så må du spare på egen konto så du har ved ett brudd. Anonymkode: c3904...096 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #10 Skrevet 25. mai 2021 prettylittlemisfit skrev (18 minutter siden): Rettigheter? Jeg bruker da like mye strøm, vann, nrk lisens og bosstømming jeg som han. Til og med mer da han jobber på sjø 2 av 6 uker. Jeg bruker sofaen, kjøkkenet og stua og går på gulvet som han har betalt. Jeg bruker bilen som han har betalt. Jeg bruker badekaret, dusjen og doen som han har betalt. Om en gang det skulle skjære seg for oss, kommer jeg aldri til å forlange noe som helst, han har jo kjøpt huset og brukt flere 100 000 på oppussing, jeg bare flytta inn. Tar med meg senga, tven, vaskemaskin, tørketrommel, kommoden, grillen, andre småting og dill som jeg er mitt. Ja han tjener store penger hvert år på at du betaler for oppussing og andre utgifter som han jo har uansett om du bor der eller ikkje. Du tilfører han en verdi som du ikke kommer til å se snurten av ved ett brudd. Dette er bare for dumt nå i desse opplyste tider. Anonymkode: c3904...096 7
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #11 Skrevet 25. mai 2021 Vi er særboere og har barn fra tidligere forhold begge to. Han betaler for seg og sine barn, jeg for meg og mine barn. Vi har hver vår bil, som vi dekker hver for oss. Han betaler ting til sitt hus, jeg betaler til mitt hus. Men han betaler litt mer når vi reiser på ferie eller går ut og spiser feks. Det hender at han også betaler halvparten av møbelkjøp til mitt hus. Når det gjelder mat så har vi felleskort, hvor han betaler litt mer enn meg. Anonymkode: 2e5fb...ab8
prettylittlemisfit Skrevet 25. mai 2021 #12 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du blir en klar taper når det blir slutt mellom dere. Han skal betale all oppussingsmaterialer. Du skal betale halva av kommunale avgifter og strøm, eventuelt litt husleie. Så må du spare på egen konto så du har ved ett brudd. Anonymkode: c3904...096 Jeg betaler jo halva. Huset var over halvferdig da jeg flytta inn 100%. Har bodd i ett hus til over 3 mill omtrent helt gratis i 4 år. Måtte jo ha betalt alle utgifter helt alene om jeg bodde for meg selv. Jeg er jo veldig heldig. Kommer aldri til å ta bilen han, båten hans og hans leilighet i Tyskland om det blir slutt. Jeg har plass å bo om det blir slutt, og sparepenger til eventuelt å lease en bil og leie leilighet ihvertfall 4 mnd fremover. 2
prettylittlemisfit Skrevet 25. mai 2021 #13 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja han tjener store penger hvert år på at du betaler for oppussing og andre utgifter som han jo har uansett om du bor der eller ikkje. Du tilfører han en verdi som du ikke kommer til å se snurten av ved ett brudd. Dette er bare for dumt nå i desse opplyste tider. Anonymkode: c3904...096 Jeg har ikke betalt noe av oppussingen, med materialer mener jeg en dør eller to og noen fliser på badet.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #14 Skrevet 25. mai 2021 Han betaler inn 8000 kr mer enn det jeg gjør på felleskontoen (som vi bruker til å handle mat, klær til barna, bensin osv fra) hver måned. Slik at vi har igjen like mye til eget forbruk hver mnd selv. Ellers trekker vi likt til huslån osv. Anonymkode: 43e95...5b5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #15 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Du blir en klar taper når det blir slutt mellom dere. Han skal betale all oppussingsmaterialer. Du skal betale halva av kommunale avgifter og strøm, eventuelt litt husleie. Så må du spare på egen konto så du har ved ett brudd. Anonymkode: c3904...096 Hvis det skal være 100% rettferdig burde hun ikke betale en krone for oppussing. Det er jeg helt enig i. Hun burde derimot betalt ham husleie etter markedspris. (Hvis det skulle vært "forretningsmessig" fordeling av kostnader, altså.) Anonymkode: 7b30a...963
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #16 Skrevet 25. mai 2021 Vi eier huset sammen. Han betaler lån, kommunale utgifter, forsikringer, alt til hestene osv. jeg kjøper mat. Fungerer supert. Anonymkode: c79be...162
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #17 Skrevet 25. mai 2021 Vi deler alle utgifter 50/50, resten av lønnen bruker vi som vi vil. Anonymkode: b7d82...69d
Gjest Niek79 Skrevet 25. mai 2021 #18 Skrevet 25. mai 2021 Vi deler fellesutgifter 50/50, bruker resten av lønna som vi selv vil. Vi har egentlig aldri vurdert noen annen fordeling.
Pås Skrevet 25. mai 2021 #19 Skrevet 25. mai 2021 Han betaler vel egentlig alt av store ting, så som ferier, oppussing osv. Jeg betaler mine egne ting: mobil, frisør og lignende! De store matinnkjøpene tar han, jeg supplerer selvsagt hvis det er noe vi trenger. Han tjener BETYDELIG mye mer enn meg og har alltid gjort det!
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #20 Skrevet 25. mai 2021 Hun tjener noen hundre tusen mer enn meg. Vi deler fellesutgiftene 50/50 og gjør som vi vil med resten. Fungerer veldig godt for oss. Aldri kranglet om penger. Anonymkode: 6e77b...bc5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå