Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Det er mange som ikke har matlyst på morgenen. Iblant er det også tilfelle for meg, men jeg har rutinen, og vet hvor viktig det er å spise frokost. Jeg vil ikke være "ødelagt" før jeg kommer så langt som til lunsjen. Kroppen skal ikke gå på sparebluss.

Endret av Millimani
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri, fra ungdomsskolen til universitetet hatt matlyst under tentamen/eksamen. Nerver fjerner all matlyst

God morgen yoghurt og drikke har vært min greie. Og litt sjokolade. 

Det er såpass sjeldent at alt går an 

Anonymkode: d5174...a40

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker at det beste med tentamen var søtsakene 🤣

Anonymkode: 29ef9...5ea

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2021 den 9.36):

Her må jeg si meg uenig. Frokost er ikke dagens viktigste måltid, og man kan ikke tvinge folk til å spise når de ikke vil. Uansett alder. 

Ikke alltid jeg spiser frokost selv. Er ikke glad i mat på morningen

Anonymkode: cdaab...a8c

To små, men viktige artikler

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/daglige-vaner-som-kan-skade-hjernen-din/ss-AAKlM31?ocid=msedgntp#image=4

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/daglige-vaner-som-kan-skade-hjernen-din/ss-AAKlM31?ocid=msedgntp#image=5

Gjest loveli
Skrevet
Millimani skrev (På 25.5.2021 den 9.12):

Kroppen trenger mat for at den skal fungere ordentlig gjennom dagen. Det burde man få inn med morsmelka :P Jo en "normal" ungdom skal jo skjønne at frokost er det viktigste måltidet i løpet av dagen, - men dessverre er det mange som ikke er villige til å skjønne det. Jeg spiste alltid frokost og hadde alltid med meg niste. Hver dag. Kantine var nærmest fremmed for meg... Men angående tentamen; to-tre brødskiver og litt saft, som vanlig, - og ett eller annet godteri. Kanskje stratos og en eller annen malaco- eller bonbon-mix. 

Godteri er bedre enn ingen ting, men det er feil at man skal "fore seg" på det.

Frokost er viktigste måltid om dagen for dem som har en kropp som fungerer slik.

Jeg spiser aldri frokost, ikke alltid lunsj heller og det fungerer best for meg. Jeg blir slapp og tung i kroppen og i hodet av mat tidlig på dagen. Jeg får også mageknip og veldig mye luft.

Det eneste jeg kan spise på morningen uten å lide de neste 8timene er sjokolade. Men det kan man ikke spise til frokost og da er det best å droppe det helt.

Har gjennom ungdomsårene og tidlig voksenår trodd at det var noe galt med meg som reagerte sånn på mat tidlig på dagen, hørte jo alltid hvor viktig frokost var osv, men folk er faktisk forskjellige.

TS, jeg hadde nok prøvd å oppmuntre gutten til å ta med sunn og energirik mat til tentamen, men hvis godteri funker best for han så ok. Men prøv å finne sunnere varianter? F.eks. hvis han tar med kjeks, velge grove havrekjeks uten så mye sukker? Man kan enkelt bake sunne kjeks eller energibarer selv, kan trekkes med litt sjokolade. Velge brus uten sukker? Hva med smoothie istedenfor? 

Ellers likte jeg forslaget til en bruker over meg; pastasalat. Her kan man lure oppi egg, bønner, spirer, nøtter.... :)

AnonymBruker
Skrevet

Tenåringen skal ha mattetentamen i morgen. Han er blant de få som ikke liker brus  eller saft så han får med seg vann å drikke. I tillegg får han en liten pose med smågodt.  Ofte er han så konsentrert at han ikke har fått spist opp maten han har med seg (selv om det har vært både salat, wraps, fylte horn osv), mest fordi han er så konsentrert (og heller vil levere før han blir så sulten at han må spise for å kunne prestere videre..  Smågodt er enklere å få seg innimellom.   

Når det gjelder frokost så merker jeg stor forskjell på hvor mye søvn han har fått og hvor mye frokost han vil ha på en vanlig dag. Lite søvn blir lite frokost og lite når han kommer hjem =sur.   Mye søvn, god frokost = blid når han kommer hjem.   Tenåringen er ingen stor fan av brødskiver så vi pleier å finne på andre ting (som han pakker i matboksen)  

Anonymkode: 8ef36...ccb

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2021 den 8.18):

13 åringen i huset har tentamen i dag. Han nekter å ha med seg mat som alle andre dager. Han skulle kun ha litt smågodt, sjokolade og en brus. Det synes jeg egentlig ikke er noe greit, men kan ikke tvinge han til å ta med seg mat heller. Hva pleier deres 13 åring å ha på skolen generelt og tentamen? 

Anonymkode: cdaab...a8c

Vi hadde alltid digg med på tentamen. Inngå kompromiss. Han tar med niste(hva med pizzabolle eller noe?) og digg. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2021 den 14.21):

Jeg husker at det beste med tentamen var søtsakene 🤣

Anonymkode: 29ef9...5ea

Jepp 😬

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...