AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 13 åringen i huset har tentamen i dag. Han nekter å ha med seg mat som alle andre dager. Han skulle kun ha litt smågodt, sjokolade og en brus. Det synes jeg egentlig ikke er noe greit, men kan ikke tvinge han til å ta med seg mat heller. Hva pleier deres 13 åring å ha på skolen generelt og tentamen? Anonymkode: cdaab...a8c
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 Godteri fører til at man kræsjer etter hvert. Han bør i det minste ha med litt frukt, vann, og en nødmatpakke. Anonymkode: eb5be...409
powerpuffen Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 (endret) Hadde aldri hatt med noe særlig mat på tentamen, kanskje en brødskrive, men utenom dette kjeks og noe godt å drikke (typ pepsi max). Digg med litt motivasjon under eksamen Endret 25. mai 2021 av Sprinkle 2
riesling Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 du kan jo la være å kjøpe brus og godteri til han om han ikke spiser skikkelig mat? Ellers er det ikke uvanlig med så dårlig kosthold på tentamen har jeg skjønt. De fleste klarer seg greit allikevel. Er opp til deg om du vil ta den kampen eller ikke
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 Har en 14 åring som nekter både frokost og niste i hverdagen. På tentamensdager får jeg av og til lurt i han en skive til frokost, med ekstra godt pålegg. Han har med seg en brus og litt godteri. Hadde gjerne sett at han fikk i seg skikkelig mat både før og under tentamen, men kan ikke tvinge han heller... Anonymkode: d428d...e03
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 Jeg har aldri orket vanlig mat i tillegg til sjokolade og brus på tentamen🤪 Anonymkode: 11e5d...fb8 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 Du høres ut som moren min, stadig mas om mat, som forsuret forholdet mellom oss betraktelig, og ofte førte til mat rett i søpla om hun tvang det på meg. Eller jeg ble uggen og uvel om hun "tvang i meg" en skive, da magen ikke var vant med det. Spiste imidlertid ikke sukker og slikt heller, men om det kun er unntaksvis ved eksamen ville jeg i ditt tilfelle akseptert det. Etter at jeg flyttet hjemmefra gjennomførte jeg alle eksamen på jus studiet på tom mage, med strålende karakterer. Er nå 40, og klarer meg fortsatt utmerket i livet, uten frokost. Anonymkode: 85357...2dc 7
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #8 Skrevet 25. mai 2021 Har selv en på 14, og både han og kompisene spiser mye! Trodde det var vanlig for den alderen, de vokser jo som ugress og spiser som sjømenn. Har du prøvd å finne annen mat til ham? Et par av mine barn er ikke glad i brød, så de spiser andre ting til de aller fleste måltider. Wraps av tortilla eller lomper, knekkebrød, havregrøt (varm eller kald), pizzasnurrer, omelett, pastasalat osv. Får de kun tilbud om brød så gidder de ikke spise. Vi har fokus på at kroppen trenger mat, men de kan stort sett velge hva de spiser (selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser, men dette er såpass innarbeidet fra de var små at de velger vanlig og sunn mat automatisk). Anonymkode: e62e6...0fb 1
solmåneogstjerner Skrevet 25. mai 2021 #9 Skrevet 25. mai 2021 (endret) Tentamen er et par ganger i året. Det ødelegger ikke akkurat kostholdet. Uansett er det ikke noe vits å mase og tvinge, da havner sikkert maten i søpla uansett. Her er det vanlig mat, pluss brus og litt snacks på tentamen, men det velger hun selv. (Kun tentamen, eksamen og spesielle kosedager jeg tillater noe annet enn vanlig mat). Nå var jeg forresten akkurat ute og kjøpte brus og godtepose. Mattetentamen i morgen! Går ut fra at hun tar med seg en brødskive i tillegg, om ikke så er det helt greit! Endret 25. mai 2021 av solmåneogstjerner 5
Millimani Skrevet 25. mai 2021 #10 Skrevet 25. mai 2021 Kroppen trenger mat for at den skal fungere ordentlig gjennom dagen. Det burde man få inn med morsmelka Jo en "normal" ungdom skal jo skjønne at frokost er det viktigste måltidet i løpet av dagen, - men dessverre er det mange som ikke er villige til å skjønne det. Jeg spiste alltid frokost og hadde alltid med meg niste. Hver dag. Kantine var nærmest fremmed for meg... Men angående tentamen; to-tre brødskiver og litt saft, som vanlig, - og ett eller annet godteri. Kanskje stratos og en eller annen malaco- eller bonbon-mix. Godteri er bedre enn ingen ting, men det er feil at man skal "fore seg" på det.
Gjest ATLAS6 Skrevet 25. mai 2021 #11 Skrevet 25. mai 2021 Det var jo litt av hyggen rundt tentamen at man fikk ta med seg brus og godteri. Han skjønner det etter hvert at det ikke lønner seg, så la han få denne oppdagelsen selv uten så mye innblandinger fra deg.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #12 Skrevet 25. mai 2021 niende klassing her. på en vanlig skoledag pleier jeg å ha med meg to brødskiver som jeg spiser i løpet av dagen. orker ofte ikke å spise frokost, men når jeg gjør det, da spiser jeg kun en brødskive. orker ikke å tvinge mat ned når jeg vet selv at jeg ikke orker det. de fleste på skolen min har med seg matpakke hver dag, hvis ikke så er det populært å handle i kantina. når vi har tentamen er det vanlig å ta med seg en 0,5 L brus, vann, godteri og en salat/brødskiver. vi er ikke så gira for tentamen, så godsakene hjelper en del på motivasjonen. sønnen din burde nok spise litt sunnere, men han må få lov til å ta med godsaker på tentamen. Anonymkode: 3a7d9...7a9 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #13 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): niende klassing her. på en vanlig skoledag pleier jeg å ha med meg to brødskiver som jeg spiser i løpet av dagen. orker ofte ikke å spise frokost, men når jeg gjør det, da spiser jeg kun en brødskive. orker ikke å tvinge mat ned når jeg vet selv at jeg ikke orker det. de fleste på skolen min har med seg matpakke hver dag, hvis ikke så er det populært å handle i kantina. når vi har tentamen er det vanlig å ta med seg en 0,5 L brus, vann, godteri og en salat/brødskiver. vi er ikke så gira for tentamen, så godsakene hjelper en del på motivasjonen. sønnen din burde nok spise litt sunnere, men han må få lov til å ta med godsaker på tentamen. Anonymkode: 3a7d9...7a9 Han spiser da sunt? Hvordan trekker du den konklusjonen at han ikke spiser sunt fordi han fikk brus, smågodt og sjokolade på tentamen? Det er 1 dag en gang i blandt Anonymkode: cdaab...a8c
Ulrikke Skrevet 25. mai 2021 #14 Skrevet 25. mai 2021 10.klassingen min klarer ikke frokost uansett hva den består av, hun blir fysisk uvel mer eller mindre hele resten av dagen dersom hun tvinger det i seg. Har skjønt at flere har det sånn selv i voksen alder. Uansett er vi/jeg ofte ikke hjemme når hun går ut døra om morgenen, så den kampen har jeg bare måttet legge bort for en god stund siden. En sjelden gang spiser hun på skolen, men ofte spiser hun ikke før hun kommer hjem. På tentamen har hun med seg litt snop. Ikke min ideelle idé om måltider, men karakterene er flotte med unntak av i matte (som hun aldri har vært særlig sterk i), og man kan tydeligvis få 6´ere på tentamener og prøver selv uten det jeg mener er et "optimalt kosthold" i forkant og under skoledagen.... Jeg har altså valgt å ikke ta denne kampen fordi det ikke er noe jeg har sjans til å verken "vinne" eller følge opp, og ungen gjør det bra på skolen, har energi, trenger 4-5 ganger i uka og spiser godt, sunt og variert etter skoletid og i helgene. Så velg dine kamper tenker jeg, TS.... Helt enig i at det ikke er optimalt, men jeg gidder ikke oppfordre til allverdens lunsjer som uansett ikke blir spist, men kastet på skolen for å få fred i heimen så jeg skal tro hun har spist det.... Noen av mine kollegaer den dag i dag orker ikke frokost, og spiser kanskje ikke før i 14-tiden. Har blitt folk av dem også 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #15 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Har en 14 åring som nekter både frokost og niste i hverdagen. På tentamensdager får jeg av og til lurt i han en skive til frokost, med ekstra godt pålegg. Han har med seg en brus og litt godteri. Hadde gjerne sett at han fikk i seg skikkelig mat både før og under tentamen, men kan ikke tvinge han heller... Anonymkode: d428d...e03 Ja her også. Har gitt opp å prøve å få i han mat. Er han sulten spiser han når han kommer hjem fra skolen. Avogtil får han lunch penger og stikker på butikken i storefri Anonymkode: cdaab...a8c
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #16 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Har selv en på 14, og både han og kompisene spiser mye! Trodde det var vanlig for den alderen, de vokser jo som ugress og spiser som sjømenn. Har du prøvd å finne annen mat til ham? Et par av mine barn er ikke glad i brød, så de spiser andre ting til de aller fleste måltider. Wraps av tortilla eller lomper, knekkebrød, havregrøt (varm eller kald), pizzasnurrer, omelett, pastasalat osv. Får de kun tilbud om brød så gidder de ikke spise. Vi har fokus på at kroppen trenger mat, men de kan stort sett velge hva de spiser (selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser, men dette er såpass innarbeidet fra de var små at de velger vanlig og sunn mat automatisk). Anonymkode: e62e6...0fb Ja jeg vil jo gjerne at han skal spise iløpet av dagen, men har innsett at den kampen er tapt. Jeg har foreslått pannekaker, matmuffins, pizza snurrer, wraps med godt pålegg, suppe på termos. Men han liker ikke kald mat, og sier han ikke er sulten verken til frokost eller iløpet av dagen. Så stort sett har han sitt første måltid til middag 🙈😅 men blir han sultne før det, lager han seg noe Anonymkode: cdaab...a8c
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #17 Skrevet 25. mai 2021 Ikke spis nøtter på tentamen Anonymkode: bc579...86d
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #18 Skrevet 25. mai 2021 Millimani skrev (21 minutter siden): Kroppen trenger mat for at den skal fungere ordentlig gjennom dagen. Det burde man få inn med morsmelka Jo en "normal" ungdom skal jo skjønne at frokost er det viktigste måltidet i løpet av dagen, - men dessverre er det mange som ikke er villige til å skjønne det. Jeg spiste alltid frokost og hadde alltid med meg niste. Hver dag. Kantine var nærmest fremmed for meg... Men angående tentamen; to-tre brødskiver og litt saft, som vanlig, - og ett eller annet godteri. Kanskje stratos og en eller annen malaco- eller bonbon-mix. Godteri er bedre enn ingen ting, men det er feil at man skal "fore seg" på det. Her må jeg si meg uenig. Frokost er ikke dagens viktigste måltid, og man kan ikke tvinge folk til å spise når de ikke vil. Uansett alder. Ikke alltid jeg spiser frokost selv. Er ikke glad i mat på morningen Anonymkode: cdaab...a8c 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #19 Skrevet 25. mai 2021 Så lenge det ikke blir så ille som med to av guttene jeg gikk i klasse med, så tror jeg det går fint for gutten din!❤ han lærer fort om det fungerer dårlig uten mat på en slik dag! De to guttene jeg gikk i klasse med hadde med seg 3liter brus hver, bamsemums, seigmenn og potetgull. Og de spiste alt dette fremfor å gjennomføre tentamen... han ene prøvde til og med å spise en tom pose, dette for å forstyrre/irritere/underholde oss medelever og lærere... Anonymkode: c41a3...eb7
jabx Skrevet 25. mai 2021 #20 Skrevet 25. mai 2021 Millimani skrev (46 minutter siden): Jo en "normal" ungdom skal jo skjønne at frokost er det viktigste måltidet i løpet av dagen Uenig. Mange har ikke matlyst på morgenen. De klarer seg fint uten frokost. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå