Gå til innhold

Våknet forkjølet. Skal barna på skolen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg våknet forkjøla (sår hals og tett nese..) i dag. Er første gang vi har forkjølelse i hus siden korona, så ble litt i stuss.. skal barna sendes på skolen eller er de i karantene pga jeg har symptomer? Eller er de i karantene først ved positiv test?

Ps: har ikke hatt kontakt med noen med korona

Anonymkode: b3191...684

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de skal på skolen.

Anonymkode: 30e4f...965

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De kan i skole og bhg ja

Anonymkode: 2e8e0...527

Gjest Rocka69
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei! Jeg våknet forkjøla (sår hals og tett nese..) i dag. Er første gang vi har forkjølelse i hus siden korona, så ble litt i stuss.. skal barna sendes på skolen eller er de i karantene pga jeg har symptomer? Eller er de i karantene først ved positiv test?

Ps: har ikke hatt kontakt med noen med korona

Om dere har vært i kontakt med noen med korona vet du ikke. De kan være asymptomatiske. 

De er nærkontakter, og er derfor i ventekarantene inn til resultatet av en test av deg foreligger - få gjerne testet barna og partner også. Er du positiv, så er de over i smittekarantene og skal også testes. Er du negativ, så skal du vente noen dager(3 tror jeg) og ta en ny test. Er denne også negativ, så er dere alle ute av karantene.

Hvis du er positiv, så skal du holde deg mest mulig isolert - vet at det ikke er enkelt med barn - men da skal du bruke munnbind hjemme. Du skal sove på eget rom eller sammen med andre smittede.

Se også denne lenken for barn under 12 år:

https://www.fhi.no/contentassets/367bf91901e44a81b8545fdd14ab2a0e/2021-03-25-forenklet-flytskjema-barn.pdf

Og her tilsvarende for barn over 12 år, ungdom og voksne:

https://www.fhi.no/contentassets/92218fafa6a44d16b4df2bbce0c4c8ad/nar-skal-ungdom-og-voksne-vare-hjemme_bokmal_2020-09-25.pdf

Test dere alle med en gang dere kan. Det er et gammelt ordtak som sier: "Det er bedre å være føre var, enn etter snar"

Skrevet
Rocka69 skrev (7 minutter siden):

Om dere har vært i kontakt med noen med korona vet du ikke. De kan være asymptomatiske. 

De er nærkontakter, og er derfor i ventekarantene inn til resultatet av en test av deg foreligger - få gjerne testet barna og partner også. Er du positiv, så er de over i smittekarantene og skal også testes. Er du negativ, så skal du vente noen dager(3 tror jeg) og ta en ny test. Er denne også negativ, så er dere alle ute av karantene.

Hvis du er positiv, så skal du holde deg mest mulig isolert - vet at det ikke er enkelt med barn - men da skal du bruke munnbind hjemme. Du skal sove på eget rom eller sammen med andre smittede.

https://www.fhi.no/contentassets/367bf91901e44a81b8545fdd14ab2a0e/2021-03-25-forenklet-flytskjema-barn.pdf

https://www.fhi.no/contentassets/92218fafa6a44d16b4df2bbce0c4c8ad/nar-skal-ungdom-og-voksne-vare-hjemme_bokmal_2020-09-25.pdf

Test dere alle med en gang dere kan. Det er et gammelt ordtak som sier: "Det er bedre å være føre var, enn etter snar"

Dette stemmer vel ikke? Man er vel ikke i ventekarantene pga en nærkontakt har symptomer? Jeg trodde ventekarantene ble brukt dersom en nærkontakt har vært i kontakt med en som er bekreftet smittet. Da er man vel i ventekarantene fram til nærkontakt har testet seg? Men at alle som har vært i kontakt med en som får symptomer er i ventekarantene høres da veldig voldsomt ut? Ser for meg hvor kaos en sånn regel skulle blitt i barnehager og skoler… 

• Liker 9
Skrevet
Rocka69 skrev (25 minutter siden):

Her var det mye rart. Man er i karantene hvis man er nærkontakt med en med forkjølelsessymptomer? Men en med bekreftet korona skal bare holde  seg mest mulig isolert?

Gjest Rocka69
Skrevet
Snedig skrev (4 minutter siden):

Dette stemmer vel ikke? Man er vel ikke i ventekarantene pga en nærkontakt har symptomer? Jeg trodde ventekarantene ble brukt dersom en nærkontakt har vært i kontakt med en som er bekreftet smittet. Da er man vel i ventekarantene fram til nærkontakt har testet seg? Men at alle som har vært i kontakt med en som får symptomer er i ventekarantene høres da veldig voldsomt ut? Ser for meg hvor kaos en sånn regel skulle blitt i barnehager og skoler… 

Vet sannelig ikke, vi hadde en ungdom som vi trodde var smittet (heldigvis ikke). Da fikk vi beskjed på teststasjonen at vi var også i ventekarantene i påvente av resultat, men vi opplyste om at vi var vaksinerte - da slapp vi ventekarantene.

Så det kan vel kanskje variere fra teststasjon til teststasjon, og fra kommune til kommune.

Men uansett, er en mistenkt smittet - så er det lurt at man tester seg alle sammen. For selv om en blir syk, så kan andre i familien være asymptomatiske men smitte andre - og sykdommen kan faktisk bruke en uke fra du er smittet til du blir syk (både hos barn og voksne).

Jeg er enig at det er mye kaos med forskjellige regler, og blanding av regler. Men om alle tester seg ved mistanke i en familie (forkjølelsessymptomer), bruker smitteappen(som kan) - så er det faktisk mulig å stoppe utbrudd på skoler og barnehager fort - istedet for å måtte stenge skolen eller barnehagen, og sette alle i karantene (inkludert familier) - det belaster både testkapasitet og smittesporingsteam unødvendig. Personlig så burde alle som ikke er pålagt å sitte på hjemmekontor(voksne som barn/ungdom), testes minst 2 ganger i uken(kanskje flere) med hurtigtester - da vil man klare å stoppe smitteveier raskere, og vi slår ned pandemien raskere og vi kan åpne samfunnet raskere. 

Men veien ut er vaksiner, og i løpet av denne uken så blir nok Pfizer godkjent for barn over 12 år. Og de er i gang med godkjenning i USA for barn over 6 år (det samme er Moderna) - og vil kanskje bli godkjent for barn over 6 år en gang på høsten. Deretter vil testingen skje på barn mellom 5mnd og 6 år. 

Gjest Rocka69
Skrevet
minister-mio skrev (2 minutter siden):

Her var det mye rart. Man er i karantene hvis man er nærkontakt med en med forkjølelsessymptomer? Men en med bekreftet korona skal bare holde  seg mest mulig isolert?

Det var de sa på teststasjonen vi var innom. Er du positiv så skal du holde deg mest mulig isolert for å ikke smitte andre som ikke er smittet, er det vanskelig å skjønne? Er det flere som er positive så skal disse holde seg for seg selv og ikke være sammen med de som har testet negativt. 

Er ikke rart at man ikke får redusert smittetallene, når man gir faen i at man er smittet og ikke isolerer seg.

AnonymBruker
Skrevet
Rocka69 skrev (1 minutt siden):

Det var de sa på teststasjonen vi var innom. Er du positiv så skal du holde deg mest mulig isolert for å ikke smitte andre som ikke er smittet, er det vanskelig å skjønne? Er det flere som er positive så skal disse holde seg for seg selv og ikke være sammen med de som har testet negativt. 

Er ikke rart at man ikke får redusert smittetallene, når man gir faen i at man er smittet og ikke isolerer seg.

Du tar feil dessverre. Man er ikke i karantene fordi en nærkontakt har symptomer på forkjølelse og barna kan gå på skole/i bhg som vanlig. Mange skulle nok ønske det var annerledes, meg selv inkludert. 

TS, bor dere i et område med mye smitte?

Anonymkode: 77e65...787

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du tar feil dessverre. Man er ikke i karantene fordi en nærkontakt har symptomer på forkjølelse og barna kan gå på skole/i bhg som vanlig. Mange skulle nok ønske det var annerledes, meg selv inkludert. 

TS, bor dere i et område med mye smitte?

Nei, vært veldig lite smitte her. Vet om ett par stykker som har hatt forkjølelsessymptomer, men negativ test på hele familien to ganger, så tror nok jeg har vanlig forkjølelse jeg også, men skal selvsagt ikke trekke noen konklusjoner før jeg har tatt test.

AnonymBruker
Skrevet
Rocka69 skrev (11 minutter siden):

Jeg har ikke testet meg enda og har ikke vært sammen med noen som jeg vet har corona. Så lurte på reglene på det 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke er bekreftet smittet eller er nærkontakt til bekreftet smittet, så kan barna dine på skole og i barnehage. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Rocka69 skrev (1 time siden):

Hadde det vært slik ville hele Norge vært i ventekarantene, hele tiden, og samfunnet hadde ikke gått rundt. 

Anonymkode: 1d151...623

• Liker 8
Skrevet

Barna kan trygt gå på skolen 

Skrevet
Rocka69 skrev (10 timer siden):

Jeg mente selvfølgelig at det er rart at en som er positiv for korona skal isolere seg mest mulig. Jeg hadde isolert meg helt. Ikke rart det er smitte hvis man bare isolerer seg noe.

Skrevet
On 5/25/2021 at 5:49 PM, minister-mio said:

Jeg mente selvfølgelig at det er rart at en som er positiv for korona skal isolere seg mest mulig. Jeg hadde isolert meg helt. Ikke rart det er smitte hvis man bare isolerer seg noe.

Det er nok fordi ikke alle kan. Vet om en 2 åring og 6 mnd gammel baby som ble smittet, de kunne jo ikke isoleres. Babyen ble ammet og 2-åringen trengte foreldrene. Så da ble jo foreldrene smittet også. Men de var jo selvsagt i karantene og holdt seg inne. (Annet enn å motta mat på døra)

• Opprett ny...