AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #1 Skrevet 24. mai 2021 Her går det nemlig i ett med trening eller fotballkamper. Også middag og lekser selvfølgelig. Men så kommer det en dag eller helg vi ikke har noe fastsatt, og da kan barnet (11 år) kun ligge alene på rommet å spille eller se på nettbrettet sitt.. Jeg begynner å bli bekymret for ham ikke får noen venner, eller fantasi om det fortsetter slikt.. Og lurer på om dette er vanlig blant andre barn, eller om jeg bør bekymre meg..? Anonymkode: 1eca1...2d0
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 Det er dessverre altfor vanlig i disse dager. Hører fra begges barnas trinn på skolen (12/14) hvor mange som utenom trening kun er sosial online eller barespiller alene/nettbrett. Når min eldste holder på for lenge tvinger jeg han til å være sosial online i det minste. Min sliter litt med at prategruppene blir for store og at han ikke liker alle spill, så når venner spiller et spesielt spill kobler han ut. Vi må også jobbe med hans digitale kompetanse slik at han lærer seg de sosiale kodene online og lærer seg å ikke koble ut der også. Anonymkode: b507f...cb7
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 Jeg har en gutt på 10 år, han er stort sett enten på fotballbanen, på Pokemon Go jakt, sammen med kompiser eller inne og gamer. Enebarn. De gangene han er alene og har gamet en stund sender jeg han ut for å finne noen kompiser å være med. Synes 11 år og bare inne er tidlig.. Kan du hjelpe han og invitere noen kompiser til dere? Server pizza eller finn frem en pose chips, eller la dem ta en is. Så kan de være litt inne og litt ute. Her har det også vært populært å dra i skateparken og jeg har kjørt en gjeng både til og fra.. De gangene det sosiale stopper litt opp tar jeg litt grep. Kanskje dere kan hjelpe han litt på veien? Ikke kritiser, men spør om han vil arrangere filmkveld med noen kompiser el.l.? Inviter, ha «åpent hus». Anonymkode: 95561...7db
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har en gutt på 10 år, han er stort sett enten på fotballbanen, på Pokemon Go jakt, sammen med kompiser eller inne og gamer. Enebarn. De gangene han er alene og har gamet en stund sender jeg han ut for å finne noen kompiser å være med. Synes 11 år og bare inne er tidlig.. Kan du hjelpe han og invitere noen kompiser til dere? Server pizza eller finn frem en pose chips, eller la dem ta en is. Så kan de være litt inne og litt ute. Her har det også vært populært å dra i skateparken og jeg har kjørt en gjeng både til og fra.. De gangene det sosiale stopper litt opp tar jeg litt grep. Kanskje dere kan hjelpe han litt på veien? Ikke kritiser, men spør om han vil arrangere filmkveld med noen kompiser el.l.? Inviter, ha «åpent hus». Anonymkode: 95561...7db Forresten - innimellom merker jeg at min sønn har behov for alenetid. Det må også være lov 😀 Anonymkode: 95561...7db
Rosatoast Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er dessverre altfor vanlig i disse dager. Hører fra begges barnas trinn på skolen (12/14) hvor mange som utenom trening kun er sosial online eller barespiller alene/nettbrett. Når min eldste holder på for lenge tvinger jeg han til å være sosial online i det minste. Min sliter litt med at prategruppene blir for store og at han ikke liker alle spill, så når venner spiller et spesielt spill kobler han ut. Vi må også jobbe med hans digitale kompetanse slik at han lærer seg de sosiale kodene online og lærer seg å ikke koble ut der også. Anonymkode: b507f...cb7 Hva mener du med dette? man kan fint bare avslutte samtalen og hoppe ut av den, hvis man vil - på Skype etc
Gjest WhisperingWind Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 Har du spurt gutten om han ønsker besøk eller dra på besøk? 1 dag i ro eller en helg det ikke skjer noe er ikke noe krise. Det går i ett fra morgen til kveld. Kanskje han synes det er deilig å bare slappe av og lade for seg selv? Gamer han er han vel kanskje med kompisene allikevel online?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #8 Skrevet 25. mai 2021 Hvis det går i ett med trening og kamper ellers, og han ser andre på skolen, ville jeg ikke bekymret meg! Barn trenger alenetid de også. Og det kan jo hende han har kontakt med andre på nettet - minie barn spiller i allefall ofte med andre de kjenner online (fra klassen), på nettbrettet. Vi har ei som nektet å fortsette på trening/aktiviteter, og bare vil være alene, hver ettermiddag, uke som helg. Da snakker vi bekymring 😞 Anonymkode: 5d122...ae3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #9 Skrevet 25. mai 2021 Går på turn og kampsport (til sammen x 3 per uke), så på fritiden er det leke med venner i gata, bli med eller ha med venner hjem fra skole, tegne, spiller spill, hører lydbok, leke nerf-krig med de andre barna, sykle, klatre, finne ting og studere dem i mikroskop, ridning, leke med hunden og katten, se på film/serier. Anonymkode: 0e2c6...ac4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #10 Skrevet 25. mai 2021 Gutt/8 år er på fritidsaktivitet to ggr i uka. Ellers leker han med søsken, vi er på turer som familie eller han besøker venner fra klassen/får besøk. Lite spilling da vi er strenge på sånt og har hverken iPad eller pc tilgjengelig for ungene. Anonymkode: f6810...7bf
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #11 Skrevet 25. mai 2021 Jentene mine på 10 og 12 vil helst bare spille og se på mobilen når de ikke trener og leksene er unnagjort. Så det blir mye skjermtid daglig, og spesielt nå i coronatid som kamper og cuper er avlyst. Tenker det er helt greit, men begrenser det noe, de må ut og opp og røre litt på seg også. Da er det enten trampolinehopping, sykkeltur mer venner, skogstur med familien (ikke populært, men de må bli med av og til likevel) eller vennebesøk. Alt sånt blir lettere nå som været blir bedre og ting blir mer normalt igjen etter corona, så jeg stresser ikke nevneverdig etter en langhelg med mye regn og mye skjermtid😜 Anonymkode: eab1e...cc1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #12 Skrevet 25. mai 2021 En hel uke går med til å leke med venner på skolen, sfo, lekser og fotball. Altså barn har like travel uke som hos voksne. Ingen som reagerer på at vi voksne bruker lørdag eller søndag inne på en skjerm. Hvorfor bekymre seg for et barn som gjør det? Etter en uke er jeg helt ferdig og bruker som regel lørdagen til å ligge i sofaen. Jeg har et barn som flyr ute hele dagen og en som trenger å bruke en dag til å hvile. Spør om han vil få besøk av noen. Et han fornøyd så burde du la han få slappe av 🙂 Anonymkode: 057fd...e50 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #13 Skrevet 25. mai 2021 Men det er misforstått at avslapping må innebære skjerm. Mitt barn slapper av i massevis mellom slagene, gjennom rolig lek, lesing, perling, tegning, lego ++ Å slappe av trenger ikke være passiv underholdning. Anonymkode: 4f7e0...908 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #14 Skrevet 25. mai 2021 håndball x 1 pr uke, og de er 5 i klassen i samme gate. tror de er 2-3 timer på trampolinen hver dag. Regner med det blir mye tid i bassenget når sesongen åpner. Anonymkode: f3f27...348 1
Tanuki Skrevet 26. mai 2021 #15 Skrevet 26. mai 2021 Min 6 åring går på taekwondo, trening i halvannen time 5 ganger i uka. Etter trening vil han helst være på lekeplassen med venner. Noen ganger er han mer sliten og vil helst hvile litt. Han har ikke eget nettbrett eller mobil, så skal han ha skjermtid så må han spørre først. Som regel foretrekker han å pusle med lego eller tegne. Han er veldig sosial så om han sier han er sliten og vil helst hvile evt se på tegnefilm, så protesterer jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #16 Skrevet 26. mai 2021 10-åringen går på håndball x 2 pr. uke. Utenom det så er hun veldig sosial. Hun vil helst være med venner hele tiden og blir ofte invitert. Men, jeg kan skjønne de som trener 4-5 ganger i uka + kamper bare ønsker å slappe av helt alene. Helt normalt. Anonymkode: ba207...a57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå