Gå til innhold

Noen med lavt stoffskifte her, som har fått god hjelp/spesiell type medisiner/tilskudd for vektnedgang?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet det finnes medisiner som kan hjelpe oss med lavt stoffskifte litt lettere ned i gang. Noen bruker ren T3, andre en kombinasjon av T3 og T4....og andre bruker levaxin men noen spesielle tilskudd....som kelp e.l?

Noen som har erfaring med bedre vektnedgang ved jod-tilskudd? Eller hva annet er det som har fungert for deg? Fortell....er desperat etter å miste den vekten jeg har spist på meg i koronatiden, men vet at jeg trenger god støtte og hjelp for å klare det. Kanonvanskelig med lavt stoffskifte.

Anonymkode: c41c5...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke verre for deg å gå ned i vekt en andre om du har greie verdier.

Anonymkode: 61e28...21b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mysimba! Funker som bare det hvis du klarer å lide deg gjennom første uken med heftige bivirkninger (ikke alle får dem, men mange!)

Anonymkode: de772...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det så mye vanskeligere å gå ned i vekt når du har lavt stoffskifte, om du går på en medisin som vil hjelpe mot stoffskiftet? 

Anonymkode: 16cb8...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er det så mye vanskeligere å gå ned i vekt når du har lavt stoffskifte, om du går på en medisin som vil hjelpe mot stoffskiftet? 

Fordi det er vanskelig å finne den optimale dosen. Det er stort sprik i kunnskapen til fastleger, og noen ser seg blind på referanseområder. Ofte må man utenfor referanseområdet for å føle seg bra og det er det ikke alle fastleger som kjenner til. 

Lavt stoffskifte er noe skikkelig DRITT. Det påvirker alle prosesser i kroppen, samt mental helse. 

Anonymkode: 3ece0...177

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lavt stoffskifte, og kan skrive under på at så lenge man ikke er optimalt dosert (noe som er vanskelig å få til), så går forbrenningen ned. Jeg har i mange år trent mye og også mye kondisjon. Har spist det jeg vil, og vært tynn som en strek helt til jeg fikk lavt stoffskifte. 

Jeg trener likedan som før, men kan ikke lengre spise det jeg ønsker, Og selv om jeg er nøye med kosten, så er det vanskelig å holde vekten stabil. 

Har ikke prøvd det enda, men min lege tipset meg om B1tilskudd, Benfotiamine with thiamine 100 mg. fra Iherb. Ifølge han så skal disse hjelpe til å øke forbrenningen. 

Jeg har bestilt dem, kan være verd et forsøk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
46 minutter siden, Møretausa said:

Jeg har lavt stoffskifte, og kan skrive under på at så lenge man ikke er optimalt dosert (noe som er vanskelig å få til), så går forbrenningen ned. Jeg har i mange år trent mye og også mye kondisjon. Har spist det jeg vil, og vært tynn som en strek helt til jeg fikk lavt stoffskifte. 

Jeg trener likedan som før, men kan ikke lengre spise det jeg ønsker, Og selv om jeg er nøye med kosten, så er det vanskelig å holde vekten stabil. 

Har ikke prøvd det enda, men min lege tipset meg om B1tilskudd, Benfotiamine with thiamine 100 mg. fra Iherb. Ifølge han så skal disse hjelpe til å øke forbrenningen. 

Jeg har bestilt dem, kan være verd et forsøk:)

Dette skjer jo også med alle andre på grunn av alder, forbrenningen går ned underveis. Med det sagt, så er stoffskifteverdier i ubalanse noe dritt, jeg har vært gjennom det hele selv. Jeg har vært til spesialist i Washington DC og fikk der vite at de aldri har kunnet dokumentere noe mer enn omtrent 5kg overvekt pga stoffskifte. Alt over dét, kommer kun fra mat, så medisinene kan hjelpe deg ned de første fem kiloene ganske raskt, men deretter vil det føles noe vanskeligere. Han anbefalte meg å spise 15% mindre enn anbefalt, og det fungerte for meg. Jeg regnet ut hvor mange kalorier jeg hadde behov for, trakk fra 500 kalorier per dag som man skal gjøre dersom man ønsker vektnedgang i tillegg til 15% til. Gikk ned 0.63g i snitt per uke. 

Anonymkode: c557a...7bf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mysimba! Funker som bare det hvis du klarer å lide deg gjennom første uken med heftige bivirkninger (ikke alle får dem, men mange!)

Anonymkode: de772...e7e

Har den god effekt ved lavt stoffskifte?

Anonymkode: 715ac...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Å stå på medisiner for lavt stoffskifte er ikke det samme som at en blir frisk fra verken sykdom eller symptom.

Anonymkode: 715ac...aee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysimba:

Som tillegg til kalorifattig kosthold og økt fysisk aktivitet for vektreduksjon hos voksne (≥18 år) med innledende kroppsmasseindeks (BMI/KMI) på ≥30 kg/m2 (fedme) eller ≥27-30 kg/m2 (overvekt) samt én eller flere vektrelaterte risikofaktorer (f.eks. diabetes type 2, dyslipidemi eller kontrollert hypertensjon).

https://www.felleskatalogen.no/medisin/mysimba-orexigen-642598

Spør legen om lavt stoffskifte regnes som en risikofaktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntetiske stoffskiftehormoner, som er Levaxin, hjelper de aller fleste.

Men å erstatte naturlige hormoner med syntetiske kan føles som om det er noe som mangler, hos enkelte.

En periode gikk jeg på T3 tilskudd (som man kan ta i tillegg til T4) https://www.felleskatalogen.no/medisin/liothyronin-takeda-560992?markering=1

Jeg kan ikke si at det hjalp med vektnedgang for min del.

Det er nok bedre å ta et medikament som bare dreier seg om vektnedgang, som Mysimba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får ikke slankemidler på blå resept, selv om du har lavt stoffskifte. Det er fullt mulig å gå ned i vekt med lavt stoffskifte ved å legge om kostholdet. Selv gikk jeg ned 30 kg ved å kutte ut brød, poteter, ris, pasta, sukker og øl.

Anonymkode: a5945...fbf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jodtilskudd gjør meg uggen, unngår å få i meg for mye jod generelt. 

For meg fungerer høyprotein med noe karbs hver dag. Karbs som hvit ris hjelper kroppen ta opp og bruke proteiner. Gjør styrkeøvelser hver dag. Jeg har mer energi og mister gradvis det sta fett rundt midjen. Jeg har vært tynn hele tiden, men fettet rundt midjen har alltid vært sta, selv med medisiner. Men nå merker jeg at det forsvinner gradvis. 

Jeg spiser mer enn før også, men jeg spiser mer proteiner (proteinshake) og det lgger seg ikke like enkelt som fett som annen mat. Føler jeg spiser kjempemye i forhold til mengden jeg spiser før. Spiser plantebasert og lavfett, men tipper man kan gå ned i vekt om man spiser lavfett med kjøtt også. På en dag kan eg spise en større tallerken med linser og grønnsaker. En proteinshake. Wokede grønnsaker med stekte gresskarkjerner og solsikkekjerner. Et beger jordbær, druer eller en iskrem eller to. 

Anonymkode: b2f43...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Dette skjer jo også med alle andre på grunn av alder, forbrenningen går ned underveis. Med det sagt, så er stoffskifteverdier i ubalanse noe dritt, jeg har vært gjennom det hele selv. Jeg har vært til spesialist i Washington DC og fikk der vite at de aldri har kunnet dokumentere noe mer enn omtrent 5kg overvekt pga stoffskifte. Alt over dét, kommer kun fra mat, så medisinene kan hjelpe deg ned de første fem kiloene ganske raskt, men deretter vil det føles noe vanskeligere. Han anbefalte meg å spise 15% mindre enn anbefalt, og det fungerte for meg. Jeg regnet ut hvor mange kalorier jeg hadde behov for, trakk fra 500 kalorier per dag som man skal gjøre dersom man ønsker vektnedgang i tillegg til 15% til. Gikk ned 0.63g i snitt per uke. 

Anonymkode: c557a...7bf

Joda, alderen spiller selvfølgelig også inn, men likevel så merket jeg godt forskjellen. Nå har ikke jeg lagt på meg så mye mer enn noen få kg, så kan ikke uttale meg om hvor mye stoffskiftet har å si for ren overvekt. Men at forbrenningen går ned, det er helt klart. 

Jeg har gått over til å spise mye mer proteiner enn før, samt rent kjøtt og mye fisk. Dette har hjulpet meg til å holde vekta stabil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...