Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med dette, eller kjenner noen som lever slik? Nå snakker jeg om folk som gjør dette av kjærlighet, og ikke bare for å ha flere sexpartnere.

Jeg hører aldri om folk som har barn i slike forhold? I Norge er det jo ulovlig å være gift med to, så derfor hører man kanskje oftere om de som er polyamorøse. Ingen kan stoppe folk fra å ha flere sexpartnere..

Men kan noen hindre en familie i å leve som polygamister? Om f.eks én mann, med to koner, deler seg mellom to hjem å oppdrar barn med de begge? Forutsatt at alle de involverte ønsker å leve slik, er det andre konsekvenser? Kan barnehage, skole, bv, evt. andre instanser, legge seg opp i dette?

Anonymkode: cf88a...fef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vel være gift med den ene og særboer med den andre? Det er ikke noe barnehage/skole eller andre instanser trenger å blande seg i, så lenge barna har et godt oppvekstmiljø. Det er vel ikke de som skal flytte frem og tilbake, men du som bor en uke her og en uke der... Det blir litt som de som jobber i Nordsjøen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen som har erfaring med dette, eller kjenner noen som lever slik? Nå snakker jeg om folk som gjør dette av kjærlighet, og ikke bare for å ha flere sexpartnere.

Jeg hører aldri om folk som har barn i slike forhold? I Norge er det jo ulovlig å være gift med to, så derfor hører man kanskje oftere om de som er polyamorøse. Ingen kan stoppe folk fra å ha flere sexpartnere..

Men kan noen hindre en familie i å leve som polygamister? Om f.eks én mann, med to koner, deler seg mellom to hjem å oppdrar barn med de begge? Forutsatt at alle de involverte ønsker å leve slik, er det andre konsekvenser? Kan barnehage, skole, bv, evt. andre instanser, legge seg opp i dette?

Ingen kan hindre folk nei. 

Og noen har barn i slike forhold. 

Anonymkode: 7000c...987

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
CorvusCorax skrev (57 minutter siden):

Du kan vel være gift med den ene og særboer med den andre? Det er ikke noe barnehage/skole eller andre instanser trenger å blande seg i, så lenge barna har et godt oppvekstmiljø. Det er vel ikke de som skal flytte frem og tilbake, men du som bor en uke her og en uke der... Det blir litt som de som jobber i Nordsjøen. 

Jo, men man kan ikke leve i hemmelighet for alltid, så folk vil jo omsider finne ut at man lever en slik livsstil. Så man kan jo kanskje vente seg reaksjoner.

Og barna i begge hjem, vil jo også måtte forholde seg til situasjonen. Er det ingen i skolen som evt. vil tenke at dette er en "bekymringsverdig" livsstil og melde det til bv? Polygami er jo ikke lov i Norge, men det er kun ekteskapet som er ulovlig, og ikke selve livsstilen?

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Polygami er jo ikke lov i Norge, men det er kun ekteskapet som er ulovlig, og ikke selve livsstilen?

TS

Det er ulovlig å være gift med flere enn én, men det er lov å være samboer eller særboer med flere. 

• Liker 2
Skrevet

Så Kody Brown og damene hadde fått det mye bedre i norge enn i utah altså? :popcorn:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det ingen i skolen som evt. vil tenke at dette er en "bekymringsverdig" livsstil og melde det til bv?

TS

Ikke hvis de lever edruelig og holder ungene langt unna sexdelen av forholdet. 

Skole og bhg er vant til at barn har flere enn to foreldre nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo, men man kan ikke leve i hemmelighet for alltid, så folk vil jo omsider finne ut at man lever en slik livsstil. Så man kan jo kanskje vente seg reaksjoner.

Og barna i begge hjem, vil jo også måtte forholde seg til situasjonen. Er det ingen i skolen som evt. vil tenke at dette er en "bekymringsverdig" livsstil og melde det til bv? Polygami er jo ikke lov i Norge, men det er kun ekteskapet som er ulovlig, og ikke selve livsstilen?

TS

Livsstilen i seg selv er ikke ulovlig nei, og så lenge barna har gode oppvekstvilkår så er det ingen grunn til å involvere bv. Jeg kjenner ingen personlig som har denne livsstilen men mewkid som jeg har fulgt både blogg og insta har vel levd slik en stund i livet sitt.. Det er også et ganske åpent miljø i de store byene, iallefall her i Bergen som samles på kafé en gang i blant uten at jeg hever et øyenbryn av det, bare vet at det ligger ikke for meg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (2 minutter siden):

Så Kody Brown og damene hadde fått det mye bedre i norge enn i utah altså? :popcorn:

Hvis de først hadde klart å flytte hit, så. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir ikke overrasket om dette foregår i norske sekter i Norge for å si det slik.

Anonymkode: 677de...828

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg blir ikke overrasket om dette foregår i norske sekter i Norge for å si det slik.

Anonymkode: 677de...828

Hvilke sekter tenker du på? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Det er kun ekteskap med flere som er ulovlig. 

Det er ikke noe lov mot "åpent forhold". 

Men tror du ikke familie/venner vil akseptere deg/deres livsstil? Barna vil vel ikke ha så mye med hverandre å gjøre? Eller tenker du fellesferier sammen hele gjengen? Kommer jo an på alderen på barna også - om de er vant til den livsstilen så er det jo ikke "så" rart. 

Eller så kan dere jo konvertere til f.eks mormonere og flytte til Utah. Det er den eneste staten i USA hvor det er lovlig. 

Om jeg hadde blitt kjent med noen som levde sånn, så hadde jeg faktisk tenkt som mye over det. Man må leve det livet som gjør en lykkelig. Og det er mange mange barn som vokser opp med to sett foreldre, besteforeldre, tanter, onkler etc. selvom det er "stefamilie". Dessuten mange barn som har halvsøsken. 

Skrevet
CorvusCorax skrev (5 timer siden):

Det er kun ekteskap med flere som er ulovlig. 

Det er ikke noe lov mot "åpent forhold". 

Men tror du ikke familie/venner vil akseptere deg/deres livsstil? Barna vil vel ikke ha så mye med hverandre å gjøre? Eller tenker du fellesferier sammen hele gjengen? Kommer jo an på alderen på barna også - om de er vant til den livsstilen så er det jo ikke "så" rart. 

Eller så kan dere jo konvertere til f.eks mormonere og flytte til Utah. Det er den eneste staten i USA hvor det er lovlig. 

Om jeg hadde blitt kjent med noen som levde sånn, så hadde jeg faktisk tenkt som mye over det. Man må leve det livet som gjør en lykkelig. Og det er mange mange barn som vokser opp med to sett foreldre, besteforeldre, tanter, onkler etc. selvom det er "stefamilie". Dessuten mange barn som har halvsøsken. 

Dette er feil. I Utah er det ulovlig, selv om jeg vil tro det er her det lever flest familier som lever slik. Tidligere kunne man bli straffeforfulgt og ende opp i fengsel hvis man har denne livsstilen i utah, derfor var det mange slike familier som «rømmer» til andre stater. Nå har det vel kommet noen endringer det siste året, nå får man kun en bot og ikke fengsel.

• Liker 1
Skrevet

Straffen for bigami er vel fortsatt flere svigermødre på livstid? 😂

Ja jeg kjenner folk som lever sånn. Man må bare ha et bevisst forhold til hvordan inkluderer andre i livsstilen. Man må for eks ikke nødvendigvis kringkaste til alle at man er gift med Berit og har et forhold til Kjersti, Hilde og Aslaug i tillegg. Folk trenger ikke å vite alle detaljene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
nomore82 skrev (37 minutter siden):

Straffen for bigami er vel fortsatt flere svigermødre på livstid? 😂

Ja jeg kjenner folk som lever sånn. Man må bare ha et bevisst forhold til hvordan inkluderer andre i livsstilen. Man må for eks ikke nødvendigvis kringkaste til alle at man er gift med Berit og har et forhold til Kjersti, Hilde og Aslaug i tillegg. Folk trenger ikke å vite alle detaljene.

Hvis man bor sammen med flere og det er barn inne i bildet, blir det straks litt mer komplisert, da. Folk begynner å lure. 

Anonymkode: 745fe...2c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis man bor sammen med flere og det er barn inne i bildet, blir det straks litt mer komplisert, da. Folk begynner å lure. 

Det vil de nok og det er et godt poeng. Så en løsning hvor ikke alle bor under samme tak vil være enklere å forholde seg til vil jeg tro. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det finnes jo ulike typer bokollektiv, og familier som velger å dele bolig. Om de presenterer det som "vi velger å leve sammen for det passer oss" og ikke "vi er polygame", trenger det ikke fremstå som så veldig merkelig. 

Anonymkode: 76f41...696

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har vært med flere  kjærlighetsforhold. Har aldri ons eller partnerbytte. Mange putter swingers sammen med poly og det er så langt fra meg som man kommer😅

Endret av Majer
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man bare gifter seg med en er dette fullt lovlig. Hvor mange som bor sammen er det ingen offentlige som legger seg opp, kun det sosiale stigma som har noe å si.

Jeg er poly, har ikke barn selv, men kjenner mange som har det, og min erfaring er at barn takler dette fint, så lenge man snakker med dem på en ordentlig måte. I en tid hvor de fleste føler på tidsklemma og institusjonalisering av barna er det positivt med flere, stabile voksenpersoner i livene deres. 

Anonymkode: 40e78...af2

• Liker 2
Skrevet
Snedig skrev (11 timer siden):

Dette er feil. I Utah er det ulovlig, selv om jeg vil tro det er her det lever flest familier som lever slik. Tidligere kunne man bli straffeforfulgt og ende opp i fengsel hvis man har denne livsstilen i utah, derfor var det mange slike familier som «rømmer» til andre stater. Nå har det vel kommet noen endringer det siste året, nå får man kun en bot og ikke fengsel.

Ok. Da har jeg misforstått. Sikkert fordi det er en stor gruppe mormonere der. Men det var lovlig mange år tilbake. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...