Gå til innhold

Hvordan er det å bo i Fredrikstad?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie som ønsker å flytte ut av Oslo til et mer barnevennlig og rimelige kystby. Vi har kikket en del på Fredrikstad - problemet er bare at vi har INGEN kjennskap til byen. 

Hvordan er det å bo der? Hvilke områder er fine og barnevennlige? Hvilke områder bør man holde seg unna? God me skoler og miljø? Fine naturområder? Gode tilbud som svømmebassenger, treningsstudioer, bibliotek etc? 

De plussene jeg ser er: 

- Rimelig

- Nærhet til havet og Hvaler 

- Nærhet til Sverige for handling 

- Potensielt litt koselige familieområder 

Noen ting man bør være obs på eller oppmerksom på mtp visse områder eller Fredrikstad generelt? 

Hadde satt stor pris på svar 🥰

Anonymkode: a29a4...5d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er selv innflytter til fredrikstad, og kan si at det er mye god info i disse trådene. 

Eneboligmarketdet er meget presset her om dagen, det er mange som flytter hit med barn fra osloområdet. Det har ikke blitt bygget eneboliger her på 20 år men etterspørselsen er større enn noensinne. 

Anonymkode: d0dec...df3

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet hit for få år siden og vi elsker denne byen. Bor litt på utsiden med kort vei til stranden. Barna trives godt. Litt vanskelig å få jobb her for min del, men det har mye med covid-19 å gjøre. 

Folkene er koselige her (er selv fra Oslo), så det at folk hilser på tur og naboer slår av en prat er ikke jeg vant til fra tidligere :)

Anonymkode: f2e35...fb0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke byen veldig godt, men jeg kjenner noen som bor der. De trives veldig godt! Masse hyggelige folk, og barna rives godt. De bor på Gressvik.

Anonymkode: 06d7d...6b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Heller Fredrikstad enn Halden i hvert fall

Anonymkode: 24a5e...b2a

Skrevet

Fredrikstad er et hyggelig sted å bo, boligprisene er fortsatt lave, sammenlignet med Ski, Ås, Moss osv. Masse flott natur, etter det jeg har forstått så er det gode skoler. For meg virker det som Østfoldbyene har stor fokus på trivsel. 
I mitt nabolag, så er alle på hils med hverandre. Jobbmulighetene er selvfølgelig begrenset sammenlignet med Oslo, men det tar seg opp, det er befolkningsvekst i Fredrikstad og Sarpsborg, og alle prognoser sier den vil øke enda mer så fort Østfoldbanen er klar, som i følge planen skal stå ferdig desember 2021.
Nærheten til Hvaler og Sverige er jo et annet pluss, nå har grensa vært stengt lenge, men før det, så tok vi turen ca. en gang i uken, tipper vi da hadde et matbudsjett drøyt 30% lavere en i dag. Gøteborg er knappe 2 timer unna, så vi har hatt en del småferier der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig fint bo også i forhold til at Sverigekysten er lett tilgjengelig, men også å raskt kunne dra ned Vestfoldkysten og videre - uten å måtte stå i kø gjennom Oslo!

Anonymkode: 10ca0...1e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2021 den 23.35):

Noen ting man bør være obs på eller oppmerksom på mtp visse områder eller Fredrikstad generelt? 

Hadde satt stor pris på svar 🥰

Tror man må ha ryddig og fin hage om man bor i Fredrikstad. Virker nesten som om alle har hagen sin som hobby der.

Anonymkode: 0b0c1...7ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2021 den 14.23):

Heller Fredrikstad enn Halden i hvert fall

Anonymkode: 24a5e...b2a

Hvorfor? 

AnonymBruker
Skrevet
On 5/26/2021 at 3:32 PM, K.B. said:

Fredrikstad er et hyggelig sted å bo, boligprisene er fortsatt lave, sammenlignet med Ski, Ås, Moss osv. Masse flott natur, etter det jeg har forstått så er det gode skoler. For meg virker det som Østfoldbyene har stor fokus på trivsel. 
I mitt nabolag, så er alle på hils med hverandre. Jobbmulighetene er selvfølgelig begrenset sammenlignet med Oslo, men det tar seg opp, det er befolkningsvekst i Fredrikstad og Sarpsborg, og alle prognoser sier den vil øke enda mer så fort Østfoldbanen er klar, som i følge planen skal stå ferdig desember 2021.
Nærheten til Hvaler og Sverige er jo et annet pluss, nå har grensa vært stengt lenge, men før det, så tok vi turen ca. en gang i uken, tipper vi da hadde et matbudsjett drøyt 30% lavere en i dag. Gøteborg er knappe 2 timer unna, så vi har hatt en del småferier der.

Det er veldig vanlig å pendle inn til Oslo. 

Anonymkode: cb5dc...f67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...