Gå til innhold

Hvordan hjelpe barnet til å få venner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en fantastisk fin sønn på 11 år. Han er sporty, smart, snill, god, morsom, osv. 

Men han har ingen nære venner. :(

Han har flere kompiser som han omgås. Både på skole og gjennom fotballen. Men som sagt ingen nære venner. 

Ingen han overnattet hos. Ingen han inviterer hjem. Ingen han snakker mye med. Kun flere overfladiske relasjoner. 

Jeg begynner nå å se at dette påvirker han en del. 

Når han f.eks spør i en gruppechat, så opplever han at ingen svarer han.. Selv om dette også skjer for noen av de andre iblant.. Men dette ser ikke min sønn. 

Min sønn ser (selvfølgelig) kun det som er sårt for han, og dette opplever han (og JEG) - som veldig sårt!! 

Så hvordan kan jeg hjelpe han?! Jeg spør om vi skal invitere noen hjem til oss, men det vil han ikke. Jeg spør om han vil ringe noen konkrete kompiser, men dette vil han ikke. 

Det virker som han er så redd for å bli avvist, at han ikke lenger tør å prøve. Og dette er forferdelig trist å se på!! 

Skolen er også nylig informert om utfordringen, så vi spiller på Samme "lag". 

Men hva kan jeg som mor gjøre? Hvordan kan JEG hjelpe han? 

Anonymkode: 90d94...26f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hm, tenker på hvordan min sønn har fått venner. Det ene er gjennom fotballen. Da han begynte der, fikk han plutselig andre å henge med i friminuttet som han før ikke har lekt med (de spiller mye fotball der også). Det andre er gjennom gaming. Han har fått en ny venn som liker de samme spillene, de pleier å spille online sammen, mens de har telefonen på og snakker med hverandre. Det er kanskje ikke supersosialt, men det er nok.

Det er heller ikke mye overnatting eller lignende. Sammenligner med storesøster, da hun var på samme alder, da overnattet de nesten hver helg.

Han er heller ikke glad i å ringe noen, MEN Hvis han ikke har noe å gjøre en helg, sier vi at han kan prøve å få med seg noen på kino, eller trampolineland/Rush. Det er lettere å ringe og invitere noen på noe konkret, noe som alle gutter synes er gøy, som han vet at de andre vil bli med på. Det er bare vanskelig å huske hvem av kompisene som er på hytta, hvem som har mammauke/pappauke osv. :)

Anonymkode: 50a6b...9d7

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi er litt yngre (8 år) men her har jeg hatt veldig fokus på å invitere for henne, og så aldri si "X sa nei" men heller "X kan ikke idag fordi..." dersom det andre barnet ikke kan. 

I starten sa jenta mi også mye "neeei jeg vil ikke spørre, det er flaut, jeg vil bli invitert selv!" men problemet er jo at foreldre nå for tiden er superopptatt og aldri får rotet seg til å invitere selv (det sier de iallefall når vi inviterer...). Men etter hvert har hun skjønt at det er skikkelig kjekt å få barn på besøk til seg selv også. Og så roterer vi litt på hvem vi spør, og hvis ikke X kan så spør vi Y eller Z samme dag, så hun slipper å føle at "ingen vil leke med meg". 

Å invitere med på noe konkret og som "alle" i den alderen liker er nok også lurt - i tillegg til det som er nevnt ovenfor kan spillekveld hjemme (playstation eller lignende) og tur på stranda kanskje være populært? 

Anonymkode: 68db1...b74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...