Gå til innhold

Ble man sett på som unormal og ekkel om man glattbarberte seg på 60 og 70-tallet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker på kvinner. Var det veldig unormalt å gjøre?

Anonymkode: 27a24...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var vel ingen som gjorde det vil jeg tro. Skulle man sende dickpick på den tiden tok det også veldig lang tid før man fikk framkalt det:)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok temmelig uvanlig iallefall. Jeg er vokst opp på 70 tallet og så aldri en dame uten hår i fellesdusjen på badet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje i Norge, men tror flere kulturer i Asia og Midtøsten har tradisjon for det som også er religiøst. 

Så også en dokumentar som nevnte om hårfarging at det var ansett som veldig upassende og sjokkerende for damer på 50-tallet.

Anonymkode: cd8e3...94b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke så enkelt med datidens barberutstyr.

Anonymkode: 94f71...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ungdomstiden på 80 tallet. Hørte aldri om noen som gjorde det. Barberte legger og under armene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt inntrykk er at det var rett og slett ikke noe folk flest gjorde, det var i så fall for spesielt interesserte. Du trenger heller ikke å gå så langt tilbake som 70-tallet. Selv på 80-tallet og deler av 90-tallet var det svært uvanlig.  Mange kvinner stusset eller barberte seg slik at hårene ikke var synlig utafor badetøyet, men å ta alt var ikke aktuelt. 

Jeg er selv i begynnelsen av 50-årene, og kan for min egen del ikke huske noe særlig snakk om å barbere underlivet før tidlig på 2000-tallet

Min daværende kjæreste som jeg var sammen med på siste halvdel av 90-tallet, fortalte at han som tenåring hadde barbert seg nedentil fordi han var nysgjerrig på hvordan det ville se ut. Han fortalte videre at det tok lengre tid før håret grodde tilbake enn han hadde trodd, og syntes det var fryktelig flaut om noen skulle se at han hadde barbert seg. Heldigvis var det da sommerferie og flere uker før han skulle på skolen igjen og måtte i garderoben sammen med guttene i klassen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingvinen skrev (6 timer siden):

Hadde ungdomstiden på 80 tallet. Hørte aldri om noen som gjorde det. Barberte legger og under armene. 

Jeg hadde også ungdomstiden omtrent på den tiden. Glatt mus var tema den gangen. Det var noen jenter som kødda med at de vurderte å barbere musa. Fikk aldri sett resultatet da. Men det var sikkert bare for å friste oss gutta, typisk damer. De skulle visst hvordan de seksualiserte seg selv, stakkars uvitende. 

Anonymkode: 6c697...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kanskje i Norge, men tror flere kulturer i Asia og Midtøsten har tradisjon for det som også er religiøst. 

Så også en dokumentar som nevnte om hårfarging at det var ansett som veldig upassende og sjokkerende for damer på 50-tallet.

Anonymkode: cd8e3...94b

Min meget konservative mor hadde en lang liste over hva man IKKE gjorde. 
Hårfarging var på lista. 
Sminke og hull i ørene var også litt suspekt

Tatovering var fullstendig no-go. Kjennetegn på prostituerte midt på forrige århundre. 
 

Å barbere underlivet var såpass uaktuelt at det ikke var på lista engang 😅

 

Anonymkode: c3ea9...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg hadde også ungdomstiden omtrent på den tiden. Glatt mus var tema den gangen. Det var noen jenter som kødda med at de vurderte å barbere musa. Fikk aldri sett resultatet da. Men det var sikkert bare for å friste oss gutta, typisk damer. De skulle visst hvordan de seksualiserte seg selv, stakkars uvitende. 

Anonymkode: 6c697...fc3

Ja, jeg hørte aldri om det. Ikke før slutten av 90 tallet. Barberte en stund. Men trives best med hår så gjør det ikke igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...