Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren min har lyst på et barn sammen. Vi vil da være nødt til å velge engangsstønad, etter som jeg studerer. Jeg vil dermed oppfylle aktivitetskravet, og far får da 50 uker (tror jeg) permisjon som må brukes iløpet av to år. Spørsmålet mitt er om samboerne min må bruke opp alle ukene med permisjon?

Anonymkode: b0ede...0c1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (19 minutter siden):

https://familie.nav.no/om-foreldrepenger#hvem-kan-fa-foreldrepenger

Angående antall uker: Ser ut som det er 40 eller 50 uker, avhengig av om man tar 100 eller 80 %. 

Takk for svar. Det gjør det litt mer overkommelig mtp å være borte fra jobb over en lengre periode. Som student har jeg gjerne kortere dager samt lengre ferier/studieuker som gir meg muligheten til å være en del hjemme. Itillegg er en del nettbasert, og man har mulighet til å med barnet på universitetet (selv om det kan være litt upraktisk) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takk for svar. Det gjør det litt mer overkommelig mtp å være borte fra jobb over en lengre periode. Som student har jeg gjerne kortere dager samt lengre ferier/studieuker som gir meg muligheten til å være en del hjemme. Itillegg er en del nettbasert, og man har mulighet til å med barnet på universitetet (selv om det kan være litt upraktisk) 

Husk at du kan søke om foreldrestipend, uavhengig av om du har rett på foreldrepenger eller ikke fra NAV. Du kan ta permisjon fra studiene i ett år og få utbetalt ca. 10.000 i mnd. Det er stipend, så det må ikke betales tilbake. 

Anonymkode: 4db8a...090

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som må. (Annet enn mor 7 uker fødsel)

Anonymkode: 6c312...26e

AnonymBruker
Skrevet

Har du tenkt å gå tilbake til studier når småen er 6 uker? Høres ut som en lite gjennomtenkt plan. 

Anonymkode: a7f60...6f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har du tenkt å gå tilbake til studier når småen er 6 uker? Høres ut som en lite gjennomtenkt plan. 

Det kan funke for noen, og absolutt ikke funke for andre. Uansett vanskelig å planlegge sånt før fødsel 😅 I teorien kunne jeg gjort det med eldstemann, da han sov veldig mye, gråt ekstremt lite, og fikk flaske ganske tidlig. Med nummer to hadde det vært helt umulig da han kun sov på meg, sov dårlig på natta, ammet annenhver time og gråt mye. Men hadde aldri klart å forlate noen av de ved kun 6 uker 😅 Nettstudier hadde vært en god løsning da 😊

Anonymkode: b6438...a81

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ettersom mye er nettstudier vil hovedplanen være å studere mens vi har lite barn i hus. Vet det kan bli vanskelig, men i utgangspunktet er dette planen, vis det viser seg at den må endres så må den det. Kjenner til flere som har tatt dette studiet i spedbarnsperioden, men er vanskelig å planlegge legge på forkant. Slik situasjonen er nå ønsker jeg ikke gå tilbake til gammel jobb, men fortsette studiet. Ettersom jeg da kun studerer har vi ikke krav på foreldrepenger, dette betyr vel at vis jeg ikke fortsetter studiet vil ikke samboer ha krav på permisjon?

AnonymBruker
Skrevet

Han må ikke, nei, men dere taper penger hvis dere ikke gjør det lurt. Samboer har rett på 5 uker ferie i året minimum, på de 3 årene permisjonen må tas ut blir det 15 uker. Legg permisjonen i ferieukene så får han betalt ferie 😊 Dette er et råd NAV selv gir, ettersom de gir seg katta når man har ferie hos arbeidsgiver så fremst permisjonssøknadene er i orden og dere har rett på foreldrepenger. 

Anonymkode: eb579...3e7

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan ikke både ta engangsstønad og foreldrepenger (fars permisjon). Det er enten eller. Dersom far jobber har han rett og vil da få hele permisjonen fra uke 7 etter fødsel inkl foreldrepenger. Dvs far kan ta ut 40 uker med 100 prosent lønn, eller 50 uker med 80 prosent lønn. Det foreligger da aktivitetskrav for mor. Dvs jobb eller fulltid studier.

Anonymkode: ffc71...c92

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere kan ikke både ta engangsstønad og foreldrepenger (fars permisjon). Det er enten eller. Dersom far jobber har han rett og vil da få hele permisjonen fra uke 7 etter fødsel inkl foreldrepenger. Dvs far kan ta ut 40 uker med 100 prosent lønn, eller 50 uker med 80 prosent lønn. Det foreligger da aktivitetskrav for mor. Dvs jobb eller fulltid studier.

Ts kan fint ta engangsstønad og samboeren full permisjon, jo. Men det er, som du sier, krav til aktivitet. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ettersom mye er nettstudier vil hovedplanen være å studere mens vi har lite barn i hus. Vet det kan bli vanskelig, men i utgangspunktet er dette planen, vis det viser seg at den må endres så må den det. Kjenner til flere som har tatt dette studiet i spedbarnsperioden, men er vanskelig å planlegge legge på forkant. Slik situasjonen er nå ønsker jeg ikke gå tilbake til gammel jobb, men fortsette studiet. Ettersom jeg da kun studerer har vi ikke krav på foreldrepenger, dette betyr vel at vis jeg ikke fortsetter studiet vil ikke samboer ha krav på permisjon?

Du kan ta permisjon fra studiet og motta foreldrestipend fra Lånekassen. Etter endt permisjon fortsetter du på studiet, og mannen din kan ta ut permisjon siden du da oppfyller aktivitetskravet. 

Anonymkode: e284d...f9f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ts kan fint ta engangsstønad og samboeren full permisjon, jo. Men det er, som du sier, krav til aktivitet. 

Så for 7 ukers permisjon får mor 90 000 og far får 40 ukers fullt betalt? Wow det må jo være bedre utbetaling enn en familie med inntekt og rett på foreldrepenger i mange tilfeller😳

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Så for 7 ukers permisjon får mor 90 000 og far får 40 ukers fullt betalt? Wow det må jo være bedre utbetaling enn en familie med inntekt og rett på foreldrepenger i mange tilfeller😳

Vel, alle står fritt til å velge dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du kan ta permisjon fra studiet og motta foreldrestipend fra Lånekassen. Etter endt permisjon fortsetter du på studiet, og mannen din kan ta ut permisjon siden du da oppfyller aktivitetskravet. 

Han mister da av sine uker. Må søke utsettelse om han ikke starter 7 uker etter fødsel. At mor ønsker å være hjemme, er ikke god nok grunn til utsettelse. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Han mister da av sine uker. Må søke utsettelse om han ikke starter 7 uker etter fødsel. At mor ønsker å være hjemme, er ikke god nok grunn til utsettelse. 

Selvfølgelig er det god nok grunn til utsettelse at mor ønsker å ta permisjon fra studiene for å være hjemme med barnet. Hallo, hvorfor i alle dager skulle det ikke være god nok grunn? Det er jo nøyaktig det formål en utsettelse skal ha. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er det god nok grunn til utsettelse at mor ønsker å ta permisjon fra studiene for å være hjemme med barnet. Hallo, hvorfor i alle dager skulle det ikke være god nok grunn? Det er jo nøyaktig det formål en utsettelse skal ha. 

Nei, det er ikke det. Ikke når kun far har rett på permisjon og skal ta ut 40/50 uker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det i løpet av to eller tre år far må ta ut permksjonsukene? Trodde det var to, men ser her at det er blitt nevnt tre år

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det i løpet av to eller tre år far må ta ut permksjonsukene? Trodde det var to, men ser her at det er blitt nevnt tre år

Ukene må han ta ut innen 46 uker etter at barnet er født om han velger 100 prosent foreldrepenger, eller 56 uker etter barnet er født hvis han velger 80 prosent foreldrepenger. 

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det stemmer, i dette scenariet får mor uker med foreldrestipend og far mister uker med foreldrepermisjon. Men gjør det egentlig noe i denne situasjonen? Om det passer familien bedre at mor får ta permisjon lengre enn seks uker etter fødselen, så har de i den perioden foreldrestipend fra lånekassen (altså har mor samme inntekt som tidligere) og faren, som jobber, får lønn som vanlig. Når mor går tilbake til å studere på fulltid tar far over permisjon for resten av ukene. Så mor+far har vel like mye permisjon tilsammen, og har like mye penger å rutte med, selv om man gjør det slik. (Man kunne fått mer penger utbetalt totalt fra NAV, og "mister" permisjonspenger i den forstand, men er det et mål i seg selv?)

Det kommer selvfølgelig an på hva som passer denne familien best, jeg ville bare få fram at om mor vil ha lengre permisjon enn seks uker etter fødselen så går det fint an. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...