AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #1 Skrevet 24. mai 2021 Barnet mitt på 18 mnd er helt ekstrem til å dra ut av skuffer, bokhyller, lekekasser, blomsterpotter osv. Huset blir helt ekstremt rotete på 3 minutter. Jeg er litt lei av å ha alt liggende i høyden. Savner å ha ting fremme. Hvor lenge varer denne utforskende, og veldig ødeleggende, fasen? Anonymkode: 78fc6...30e
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #2 Skrevet 24. mai 2021 Til man begynner å si "nei" konsekvent. Anonymkode: 09743...972 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #3 Skrevet 24. mai 2021 Kommer helt an på barnet. To av mine rev aldri ned noen ting. Jeg bare så litt strengt på dem 🤣 Mellomste derimot, rev ned "alt". Det gav seg i 2-2,5 årsalderen. Anonymkode: 8d5b0...e56 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #4 Skrevet 24. mai 2021 Lag en skuff som ungen kan grave i. Vis den og si: denne kan du leke i. Anonymkode: 78629...68b 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #6 Skrevet 24. mai 2021 Til de lærer at de ikke skal det. Hvis du bare setter alt utenfor barnets rekkevidde, lærer jo aldri barnet at de ikke kan få plukke/rive ned. Jeg har kun fjernet noen få ting jeg er skikkelig redd for - resten har fått stå. Har fotfulgt barnet i noen mnd og vært helt konsekvent. Nå er han 16 mnd og det er sjelden han river ned ting/plukker på ting han ikke skal. Ja, det har røket noen blomsterpotter og lysestaker i prosessen - men jeg har som sagt ryddet bort alt jeg faktisk bryr meg om. So what om en lysestake til 199 knuses av et ivrig barn? Det blir litt opprydning ja, men da får barnet se konsekvensene av sine handlinger. Et barn er ikke i stand til å forstå at en blomsterpotte (feks) knuser, uten å ha sett det. Hvor lang tid dette tar er jo ulikt fra barn til barn. Men hvis du bare fjernet alt hele tiden i stede for å lære barnet, kommer det til å ta utrolig lang tid. Anonymkode: 6da68...6a7 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #7 Skrevet 24. mai 2021 Vi hadde en som rev ned alt og reagerte med langvarige frustrasjonsutbrudd når han ikke fikk lov. Flytta alt i høyden, satt barnesikring på alt av skuffer, gjerda inn gardinene som ble ødelagt og satte kjøkkenstolene i et annet rom. Så gjorde vi ting gradvis mer tilgjengelig igjen når vi hadde overskudd til å stå i raseriutbruddene, og han ble større og forstod mer. Det hender vi må sette på barnesikringa igjen, låse inn kjøkkenstolene og sette ting i høyden, men nå kan vi stort sett ha ting stående framme og det er lenge siden bokhylla ble raida sist. nesten 20 mnd nå Anonymkode: dfe8e...da5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #8 Skrevet 24. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vi hadde en som rev ned alt og reagerte med langvarige frustrasjonsutbrudd når han ikke fikk lov. Flytta alt i høyden, satt barnesikring på alt av skuffer, gjerda inn gardinene som ble ødelagt og satte kjøkkenstolene i et annet rom. Så gjorde vi ting gradvis mer tilgjengelig igjen når vi hadde overskudd til å stå i raseriutbruddene, og han ble større og forstod mer. Det hender vi må sette på barnesikringa igjen, låse inn kjøkkenstolene og sette ting i høyden, men nå kan vi stort sett ha ting stående framme og det er lenge siden bokhylla ble raida sist. nesten 20 mnd nå Anonymkode: dfe8e...da5 Ja, mye frustrasjon når barnet ikke får holde på. Jeg skulle gjerne fjernet stoler, men det er litt vanskelig. Den klatringen på alt mulig gjør meg litt sprø. Satser på at ting blir litt bedre etter noen mnd😂 Anonymkode: 78fc6...30e
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #9 Skrevet 24. mai 2021 23 minutter siden, AnonymBruker said: Til de lærer at de ikke skal det. Hvis du bare setter alt utenfor barnets rekkevidde, lærer jo aldri barnet at de ikke kan få plukke/rive ned. Jeg har kun fjernet noen få ting jeg er skikkelig redd for - resten har fått stå. Har fotfulgt barnet i noen mnd og vært helt konsekvent. Nå er han 16 mnd og det er sjelden han river ned ting/plukker på ting han ikke skal. Ja, det har røket noen blomsterpotter og lysestaker i prosessen - men jeg har som sagt ryddet bort alt jeg faktisk bryr meg om. So what om en lysestake til 199 knuses av et ivrig barn? Det blir litt opprydning ja, men da får barnet se konsekvensene av sine handlinger. Et barn er ikke i stand til å forstå at en blomsterpotte (feks) knuser, uten å ha sett det. Hvor lang tid dette tar er jo ulikt fra barn til barn. Men hvis du bare fjernet alt hele tiden i stede for å lære barnet, kommer det til å ta utrolig lang tid. Anonymkode: 6da68...6a7 Jeg fjerner egentlig ikke alt, men er bare nysgjerrig på hvor lenge denne rotefasen varer sånn ca. Jeg forstår at det selvfølgelig er forskjellig fra barn til barn, men river de fortsatt ut når de er 2,5 år? Jeg er egentlig ganske glad i alt jeg har fremme, jeg. Og det er kjedelig at radio, TV og platespiller blir ødelagt. Ganske dyre ting som er unødvendig å ødelegge. Nå kan det ikke stå fremme og det savner jeg litt. Kanskje ville barnet lært å ikke pille om jeg sa nei 100 ganger, men da risikerer jeg at disse tingene blir ødelagt. Anonymkode: 78fc6...30e
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #10 Skrevet 24. mai 2021 44 minutter siden, AnonymBruker said: Lag en skuff som ungen kan grave i. Vis den og si: denne kan du leke i. Anonymkode: 78629...68b Ha ha, et sånt barn har ikke jeg. Alt blir undersøkt her. Holder seg i hvert fall ikke til de lovlige tingene. Anonymkode: 78fc6...30e 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #11 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, mye frustrasjon når barnet ikke får holde på. Jeg skulle gjerne fjernet stoler, men det er litt vanskelig. Den klatringen på alt mulig gjør meg litt sprø. Satser på at ting blir litt bedre etter noen mnd😂 Anonymkode: 78fc6...30e 😂 vi satte dem oppå spisebordet ei stund, men han begynte raskt å rive dem ned, så satt vi dem inn på et tilstøtende rom. Fungerte til han lærte seg å åpne døra. Til slutt begynte vi å låse dem inne på de verste dagene 🙈. han fikk lov å klatre opp å være med i middagslagingen når det passa, men enkelte dager var det rett og slett ikke forsvarlig å ha noe å klatre på tilgjengelig. Anonymkode: dfe8e...da5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #12 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ha ha, et sånt barn har ikke jeg. Alt blir undersøkt her. Holder seg i hvert fall ikke til de lovlige tingene. Anonymkode: 78fc6...30e Jeg hadde et slikt barn jeg også, en skikkelig plukker, klatrer og roter. Skikkelig gøy å besøke min tante med huset fullt av nips og krystall i barnehøyde 🤪 jeg husker ikke helt når det ble bedre, men det var nok nærmere tre år. Den fasen er en ren tåke for meg 🙈 Anonymkode: de274...089
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #13 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg fjerner egentlig ikke alt, men er bare nysgjerrig på hvor lenge denne rotefasen varer sånn ca. Jeg forstår at det selvfølgelig er forskjellig fra barn til barn, men river de fortsatt ut når de er 2,5 år? Jeg er egentlig ganske glad i alt jeg har fremme, jeg. Og det er kjedelig at radio, TV og platespiller blir ødelagt. Ganske dyre ting som er unødvendig å ødelegge. Nå kan det ikke stå fremme og det savner jeg litt. Kanskje ville barnet lært å ikke pille om jeg sa nei 100 ganger, men da risikerer jeg at disse tingene blir ødelagt. Anonymkode: 78fc6...30e Sett fram ting du ikke er glad i da, for læringen Du må si nei 100 ganger (minst), det er en prosess som tar tid. Et barn vil aldri automatisk lære seg å ikke pille. Noen må Lære hen det! Anonymkode: 6da68...6a7 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #14 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Til de lærer at de ikke skal det. Hvis du bare setter alt utenfor barnets rekkevidde, lærer jo aldri barnet at de ikke kan få plukke/rive ned. Jeg har kun fjernet noen få ting jeg er skikkelig redd for - resten har fått stå. Har fotfulgt barnet i noen mnd og vært helt konsekvent. Nå er han 16 mnd og det er sjelden han river ned ting/plukker på ting han ikke skal. Ja, det har røket noen blomsterpotter og lysestaker i prosessen - men jeg har som sagt ryddet bort alt jeg faktisk bryr meg om. So what om en lysestake til 199 knuses av et ivrig barn? Det blir litt opprydning ja, men da får barnet se konsekvensene av sine handlinger. Et barn er ikke i stand til å forstå at en blomsterpotte (feks) knuser, uten å ha sett det. Hvor lang tid dette tar er jo ulikt fra barn til barn. Men hvis du bare fjernet alt hele tiden i stede for å lære barnet, kommer det til å ta utrolig lang tid. Anonymkode: 6da68...6a7 Samme her, min på 16 mnd har blitt mye bedre og river bare en sjelden gang ned noe for så å se lurt på meg og klappe når han legger det tilbake. Det er nok fordi jeg ikke har ryddet bort alt, bare ting som kan være skadelig eller skikkelig dyre ting. Resten har han bare fått rive ned hvor jeg har lært han at man ikke skal gjøre sånn. Har måttet følge med som en hauk, men det har vært verdt hvor vi er nå! Selvfølgelig er han rampete her og der enda, men det er bare fint mener nå jeg. Sålenge det ikke er noe farlig! Anonymkode: a9d77...dc0
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #15 Skrevet 24. mai 2021 Vi hadde "alt" fremme. Men tok bort ting vi var redd for. Og skarpe kniver og farlige ting. Da vendte de seg til å ha ting rundt seg. Og vi kunne også gå på besøk til andre uten å rive i duker og velte lysestaker. Har dermed ikke svar til deg når dette går over. Men gjerne ta gradvis frem ting du ikke er redd for. Tenker du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å rydde vekk alt i barnehøyde. Evt. er det bare jeg som har vært heldig med unger som ikke har endevendt huset... Anonymkode: 47c8d...6df 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #16 Skrevet 24. mai 2021 Førstemann ga seg ved 3 årsalderen. Hen var helt ekstrem. Ingenting fikk ligge i fred. Andremann rev aldri ned noe som helst. Anonymkode: 9ec9b...6ae
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #17 Skrevet 24. mai 2021 Jeg rydda vekk de dyreste og fineste tingene. Hadde heller ikke planter i nærmere to år. Har henta frem mer og mer nips, og nå bryr han (2,5 år) seg ikke om å plukke, Hos oss ble ordet «nei» en trigger for rampestreker 🙈 om vi sa nei, skjønte han at han kunne få frem en reaksjon, smilte lurt, og kasta tingen i gulvet... Det som hjalp hos oss var å ikke reagere så voldsomt, men heller si ting som «hva fant du der?» og lignende om han plukka på noe. Evt «mamma kan få den?» om han henta seg noe. Dersom han klatra opp steder han ikke fikk lov til, tok jeg han ned og sa typ lekent «der tok jeg deg!» og inviterte dermed til distraksjon. Men kanskje ikke mitt barn var så klåfingra 🤷🏼♀️ Anonymkode: 7fcd8...95d
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #18 Skrevet 25. mai 2021 2,5-3 kanskje. Husker julen han var 3 var det endelig mulig å ta frem litt julepynt igjen😅 Anonymkode: c5e21...44f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå