Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du jobber i det offentlige og har vært der i 6 år. Du startet rett etter studiene. Du trives greit og har opparbeidet nok tillit til å få det som du vil, som feks dra før for å hente i barnehage, tilrettelagt hverdag ved sykdom..osv. Lønnen er godt under gjennomsnittet. Dette har du forsøkt å ta tak i mange ganger, men det tas ikke tak i. 

Så får du tilbud om samme jobb i det private mot 160 000 mer i lønn.

Hadde du takket ja? Ut i det ukjente. 

Jeg tåler litt økt arbeidsmengde, men livredd for å bli kjeftet på om jeg ikke får til, at jeg skal måtte sitte til langt på kveld i mange dager og drives frem i fryktmodus. Redd det er en kultur som ikke syns det er greit å gå før for å hente i barnehage. Men, 160 000 er en del å gå glipp av, årlig.

Jeg kan jo i verste fall søke om redusert stilling og sitte igjen med det samme som jeg har i dag i full stilling. IKKE at jeg har tenkt det, men bare for å vise verdien av lønnsøkningen.

Penger er ikke alt, men om jeg uansett skal gi tiden min mellom 8 og 16 til en arbeidsgiver, vil jeg jo helst sitte igjen med mest mulig i lommeboka. Det er å gå til det ukjente som skremmer.

Noen med erfaringer fra å ha tatt et slikt valg?

Anonymkode: ac6c7...973

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser du skriver at du har forsøkt å ta tak i det mange ganger med lønnen, men har prøvd å vise til du har et jobbtilbud for hånd med høyere lønn? 

Det kan fort være det plutselig er mulig med høyere lønn nå som du har et konkret tilbud å vise til som verdsetter deg mer. Jeg synest du burde bruke muligheten til å prøve å forhandle lønn og eventuelt arbeidsoppgaver med nåværende arbeidsgiver (disse to tingene går gjerne hånd i hånd). For sånn jeg leser det trives du egentlig veldig greitt i jobben du har nå og er noe usikker på om du faktisk vl over i ny jobb.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Be om møte, ta med deg TV og spør om tilsvarende lønnsøkning. Si du vil bli værende om lønnen matcher. Det har du fortjent etter 6 år. 

Anonymkode: f1b53...a8d

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal forhandle lønn på dette må du ha fått et jobbtilbud, og være villig til å bytte jobb hvis nåværende arbeidsgiver sier at de ikke kan matche tilbudet du har fått. 

Personlig ville jeg byttet jobb og heller forhandlet på flexitid, hjemmekontor eller annet. Jeg har fått angst for å gro fast etter å ha jobbet med mange som har grodd ekstremt godt fast. 

Anonymkode: 0a871...1d7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er som deg og er ikke gira på mer arbeid og slave for jobben (kan være sånn i det private). Så jeg hadde heller søkt på en lignende jobb i det offentlige enn det private (nabo kommune e.l) og få litt høyere lønn på den måten. 

Anonymkode: 6ce4b...317

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...