Gå til innhold

Hvordan klarer folk seg på en inntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor alene og klarer så vidt utgiftene mine selv om jeg bor gratis. Jeg har 100% jobb som barnehage assistent.

Jeg betaler i underkant av 10 000 kr i måneden på billån og Mastercard (betaler minstebeløp hver måned)

Er det noen som kan forklare meg hvordan dere klarer det på en gjennomsnittelig måned?

Hvordan klarer folk seg uten "alternative" inntektskilder?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble skilt for 10 år siden og har måttet klare meg på én inntekt siden da. Har 2 barn og de første 6 årene hadde jeg 3 barnetrygd. Etter det hadde jeg 2 barnetrygder noen år  og nå har jeg ingen barnetrygd. 

Foruten hus og bil har jeg hytte. Jeg klarer meg greit ved å ha en ok lønn samt leve på et noe stramt budsjett. 

Anonymkode: 687e3...5ac

• Liker 1
Skrevet

Har gammel bil uten lån, så slipper å betale på det. Ellers har jeg boliglån og studielån og ikke verdens høyeste inntekt, og klarer meg helt fint alene. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
BukkenAskeladd skrev (10 minutter siden):

Jeg bor alene og klarer så vidt utgiftene mine selv om jeg bor gratis. Jeg har 100% jobb som barnehage assistent.

Jeg betaler i underkant av 10 000 kr i måneden på billån og Mastercard (betaler minstebeløp hver måned)

Er det noen som kan forklare meg hvordan dere klarer det på en gjennomsnittelig måned?

Du vet vel at du ikke bør ha lån hos Mastercard. Slike kort bør du kun bruke dersom du kan betale hele summen inn ved første forfall. Dette pga skyhøye renter.

Anonymkode: 2aa3d...6bb

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg har aldri hatt billån eller betalt minimum på mastercard, det hjelper. Har forsørget meg selv og to barn på en inntekt i mange år. Eier nå leilighet uten gjeld.

Anonymkode: 421ef...d74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
BukkenAskeladd skrev (13 minutter siden):

MasterCard?? Er det ikke typ 22 % rente på det der? 😳 Dy må feilprioritere noe helt vilt; du bor til og med gratis??

Anonymkode: 149bb...c69

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger vel av hvor stor inntekt man har, og hvor men bor. Jeg har en god årslønn, og skule nok fint klart meg alene,selv om vi bor i Oslo

Anonymkode: d0765...666

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

MasterCard?? Er det ikke typ 22 % rente på det der? 😳 Dy må feilprioritere noe helt vilt; du bor til og med gratis??

Jeg eier ingenting så jeg får ikke lån

Skrevet

Prioriterer godt.

Gjest laPistola
Skrevet

Har ikke bil . Forsiktig med pengebruk . Går mellom 5-8000 i mnd i overskudd som jeg sparer . Jobber 80% i undertøysbutikk . Hvis du ikke har boutgifter burde du klare deg veldig greit? Hva bruker du penger på? 

AnonymBruker
Skrevet
BukkenAskeladd skrev (3 minutter siden):

Jeg eier ingenting så jeg får ikke lån

Men du betaler jo bare et minstebeløp på mastercardet ditt hver måned. Der må jo gjelden begynne å bli ganske stor, samtidig som renten er temmelig vill?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke billån, kjøper sjeldent klær og sko, er veganer og lager middager fra bunn, kjøper ikke brus, trener hjemme/går tur, ser etter ting brukt om jeg kan og selger av og til ting jeg ikke bruker lenger. Bruker ikke masse penger på sminke, hår og hudprodukter. Har ikke streametjenester.

Anonymkode: b8e12...cd1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe problem med å klare meg på en inntekt. Jeg kjøper stort sett det jeg har lyst på og sparer likevel kr. 10 000 - 15 000,- i mnd.

Har nedbetalt leilighet og ny bil kjøpt uten lån.

Anonymkode: 6d267...801

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men du betaler jo bare et minstebeløp på mastercardet ditt hver måned. Der må jo gjelden begynne å bli ganske stor, samtidig som renten er temmelig vill?

Jeg har fått noen til å nedbetale mastercardet to ganger, men det er pinlig å spørre en tredje gang. Når mastercardet er nedbetalt har jeg alltid falt for fristelsen til å kjøpe noe veldig dyrt. Dette er fordi jeg fikk alt for få fine ting i barndommen

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke noe problem med å klare meg på en inntekt. Jeg kjøper stort sett det jeg har lyst på og sparer likevel kr. 10 000 - 15 000,- i mnd.

Har nedbetalt leilighet og ny bil kjøpt uten lån.

Anonymkode: 6d267...801

Hvor mye får du utbetalt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
BukkenAskeladd skrev (Akkurat nå):

Jeg har fått noen til å nedbetale mastercardet to ganger, men det er pinlig å spørre en tredje gang. Når mastercardet er nedbetalt har jeg alltid falt for fristelsen til å kjøpe noe veldig dyrt. Dette er fordi jeg fikk alt for få fine ting i barndommen

Det høres ut som om du rajonaliserer en oppførsel du vet hvor kommer i fra, og som du vet du burde slutte med.

Anonymkode: b8e12...cd1

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
BukkenAskeladd skrev (1 minutt siden):

Få betalt ned Mastercardet og kvitt deg med det

Anonymkode: 182c5...9eb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye inntekt har du og hvor mye bruker du på faste utgifter da? Ukeshandler du feks? Kjøper du mye unødvendige ting? Når du skriver det om mastercard så føler jeg det handler om prioriteringer... 

Anonymkode: c5ec8...b8b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
BukkenAskeladd skrev (2 minutter siden):

Så derfor har du flere ganger satt deg i uhåndterbar gjeld som andre må betale deg ut av? 🤔 Det er åpenbart å du ikke har peiling på økonomi i det hele tatt. Du bor gratis, sparer ingenting og bruker likevel for mye penger. Jobben din er lavtlønnet, men du klarer kanskje ikke å ta deg en utdannelse heller? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så derfor har du flere ganger satt deg i uhåndterbar gjeld som andre må betale deg ut av? 🤔 Det er åpenbart å du ikke har peiling på økonomi i det hele tatt. Du bor gratis, sparer ingenting og bruker likevel for mye penger. Jobben din er lavtlønnet, men du klarer kanskje ikke å ta deg en utdannelse heller? 

Beklager altså, det siste var stygt sagt av meg. Men du må ta ansvar for ditt eget liv. Du er en voksen person. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...