AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #1 Skrevet 24. mai 2021 Jeg er mye sjalu, men denne kommer jeg ikke over. Jeg er sjalu over venninnen til kjæresten min. Vi har vært kjærester i nesten tre år og vi begge er like gamle, altså tjueto år gamle. Jeg er av person som lett kan bli sjalu, men jeg prøver så godt jeg kan å ta meg i dette, når det skulle oppstå. Men det er en sjalusi jeg aldri klarer helt å komme over, så jeg håper dere kan hjelpe meg ut. Kanskje jeg også bare trenger å dele dette med noen. Min kjæreste har ei god venninne, usikker på hvor lenge de har vært venner, men sirka siden ungdomsskolen. Etterhvert i forholdet vårt har jeg fått vite at han var ganske forelsket i denne venninnen og mest sannsynlig så var denne følelsen litt gjensidig fra begge parter. Av en eller annen grunn så blir ikke dette noe av, ettersom ingen av dem tar initiativet til å gjøre noe med dette. Kjæresten min har ihvertfall uttrykt at han var så forelsket i henne og dette har kanskje gjort at jeg begynner å tvile på om jeg er den rette for han. Hver fest eller sammenkomst når vi alle er sammen, så merker jeg at min kjæreste og henne er så utrolig like, så like at de har sin egen interne humor. Det blir så internt mellom dem, at jeg kan oppleve det som en flørt, noe som gjør det så ekstremt ubehagelig! Det er slik sjalusien startet for meg og siden har jeg alltid lurt på hvorfor ikke de er sammen, eller så fantaserer jeg dem sammen. I verstefall tenker jeg at det ender opp med at de får følelser for hverandre og at han velger å gå fra meg. Jeg har uttrykt hva jeg føler til kjæresten min, med at jeg føler på en sjalusi når hun er tilstede. Rett og slett fordi han har uttrykt tidligere at han var veldig forelsket i henne. Selv syntes det det er rart at jeg er sjalu, for aldri har de hatt noe intimt som kyssing eller sex... Da bør jeg vell ikke ha noe å bekymre meg for? Men det er noe romantisk uansett som har vært, eller kanskje det er der enda? Uansett så mente han at jeg ikke trenger å ha noe å bekymre meg over. Jeg kommer med en haug av flere spørsmål som han svarer på, men så var det et spørsmål jeg spurte, som fikk meg til å tenkte at han elsker henne fortsatt. Jeg spurte ham, «har du fortsatt følelser for henne?». Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare svaret hans, men det var så usikkert. Det virkelig som om han ville si ja, men nølte, men kunne ikke si nei heller. Husker ikke helt det endelige svaret, men jeg er sikker på at følelsene fortsatt er der. Det er som om jeg kan se det i øyene hans i det hun kommer inn i rommet. Av og til har jeg dessverre blitt irritert på kjæresten og sier rett ut til han at jeg føler dem flørter, når de kanskje ikke gjør det. Disse sjalue tankene har fått meg til å tenke svært negativt på jenten det er snakk om, negative tanker om meg selv og ikke minst en usikkerhet på min egen kjæreste. Jeg kjenner meg nedstemt hver gang jeg tenker på denne jenten. Hun er alt jeg ikke er. Hun er vakker, talentfull, smart og ikke minst ei fet jente som kan snakke for seg. jeg har en drøm om å kunne bli bedre kjent med henne og kunne ønske jeg hadde henne som venninne, men det er så utrolig vanskelig ettersom jeg går rundt med disse negative tankene. finnes det noen der ute som har tips for å håndtere sjalusi? Hva bør jeg gjøre? Noe jeg bør ta opp med kjæresten igjen? Anonymkode: f264f...c83
Antiviruset Skrevet 24. mai 2021 #2 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er mye sjalu, men denne kommer jeg ikke over. Jeg er sjalu over venninnen til kjæresten min. Vi har vært kjærester i nesten tre år og vi begge er like gamle, altså tjueto år gamle. Jeg er av person som lett kan bli sjalu, men jeg prøver så godt jeg kan å ta meg i dette, når det skulle oppstå. Men det er en sjalusi jeg aldri klarer helt å komme over, så jeg håper dere kan hjelpe meg ut. Kanskje jeg også bare trenger å dele dette med noen. Min kjæreste har ei god venninne, usikker på hvor lenge de har vært venner, men sirka siden ungdomsskolen. Etterhvert i forholdet vårt har jeg fått vite at han var ganske forelsket i denne venninnen og mest sannsynlig så var denne følelsen litt gjensidig fra begge parter. Av en eller annen grunn så blir ikke dette noe av, ettersom ingen av dem tar initiativet til å gjøre noe med dette. Kjæresten min har ihvertfall uttrykt at han var så forelsket i henne og dette har kanskje gjort at jeg begynner å tvile på om jeg er den rette for han. Hver fest eller sammenkomst når vi alle er sammen, så merker jeg at min kjæreste og henne er så utrolig like, så like at de har sin egen interne humor. Det blir så internt mellom dem, at jeg kan oppleve det som en flørt, noe som gjør det så ekstremt ubehagelig! Det er slik sjalusien startet for meg og siden har jeg alltid lurt på hvorfor ikke de er sammen, eller så fantaserer jeg dem sammen. I verstefall tenker jeg at det ender opp med at de får følelser for hverandre og at han velger å gå fra meg. Jeg har uttrykt hva jeg føler til kjæresten min, med at jeg føler på en sjalusi når hun er tilstede. Rett og slett fordi han har uttrykt tidligere at han var veldig forelsket i henne. Selv syntes det det er rart at jeg er sjalu, for aldri har de hatt noe intimt som kyssing eller sex... Da bør jeg vell ikke ha noe å bekymre meg for? Men det er noe romantisk uansett som har vært, eller kanskje det er der enda? Uansett så mente han at jeg ikke trenger å ha noe å bekymre meg over. Jeg kommer med en haug av flere spørsmål som han svarer på, men så var det et spørsmål jeg spurte, som fikk meg til å tenkte at han elsker henne fortsatt. Jeg spurte ham, «har du fortsatt følelser for henne?». Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare svaret hans, men det var så usikkert. Det virkelig som om han ville si ja, men nølte, men kunne ikke si nei heller. Husker ikke helt det endelige svaret, men jeg er sikker på at følelsene fortsatt er der. Det er som om jeg kan se det i øyene hans i det hun kommer inn i rommet. Av og til har jeg dessverre blitt irritert på kjæresten og sier rett ut til han at jeg føler dem flørter, når de kanskje ikke gjør det. Disse sjalue tankene har fått meg til å tenke svært negativt på jenten det er snakk om, negative tanker om meg selv og ikke minst en usikkerhet på min egen kjæreste. Jeg kjenner meg nedstemt hver gang jeg tenker på denne jenten. Hun er alt jeg ikke er. Hun er vakker, talentfull, smart og ikke minst ei fet jente som kan snakke for seg. jeg har en drøm om å kunne bli bedre kjent med henne og kunne ønske jeg hadde henne som venninne, men det er så utrolig vanskelig ettersom jeg går rundt med disse negative tankene. finnes det noen der ute som har tips for å håndtere sjalusi? Hva bør jeg gjøre? Noe jeg bør ta opp med kjæresten igjen? Anonymkode: f264f...c83 Dette er hans venn! Det er ikke din venn og trenger faktisk aldri bli det. At de tidligere har hatt en seksuell relasjon og at han har vært forelsket i henne er et stort rødt flagg mener jeg. Derfor må du kommunisere med han på en god måte at du ikke liker at de bruker tid sammen alene. Han er dum eller mangler empati om han ikke forstår hvorfor du da kan være sjalu, og setter deg i situasjoner der du blir usikker, utrygg og sjalu. Gjør mot andre det du vil at de skal gjøre mot deg er en gylden regel som alltid fungerer. Hvordan ville han tatt det om du var mye sammen med en tidligere ex ? Pipa ville da fått en helt annen låt tipper jeg. Forstår han ikke dette ville jeg tatt det som en alvorlig brist i hans karakter, og et tegn på at han ikke bryr seg mye. Da har du to muligheter! Følge med på hvordan dette utvikler seg uten at du er naiv, og stole på at han holder seg i skinnet. Eller du tar konsekvensene av det og setter en betingelse, eksen eller deg! Det er bare du som kan avgjøre hva du vil gjøre angående dette. Jeg har full forståelse for at dette er vanskelig og vondt. Hadde selv ikke akseptert noe slikt med den bakgrunnen. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #3 Skrevet 24. mai 2021 Antiviruset skrev (17 minutter siden): Dette er hans venn! Det er ikke din venn og trenger faktisk aldri bli det. At de tidligere har hatt en seksuell relasjon og at han har vært forelsket i henne er et stort rødt flagg mener jeg. Derfor må du kommunisere med han på en god måte at du ikke liker at de bruker tid sammen alene. Han er dum eller mangler empati om han ikke forstår hvorfor du da kan være sjalu, og setter deg i situasjoner der du blir usikker, utrygg og sjalu. Gjør mot andre det du vil at de skal gjøre mot deg er en gylden regel som alltid fungerer. Hvordan ville han tatt det om du var mye sammen med en tidligere ex ? Pipa ville da fått en helt annen låt tipper jeg. Forstår han ikke dette ville jeg tatt det som en alvorlig brist i hans karakter, og et tegn på at han ikke bryr seg mye. Da har du to muligheter! Følge med på hvordan dette utvikler seg uten at du er naiv, og stole på at han holder seg i skinnet. Eller du tar konsekvensene av det og setter en betingelse, eksen eller deg! Det er bare du som kan avgjøre hva du vil gjøre angående dette. Jeg har full forståelse for at dette er vanskelig og vondt. Hadde selv ikke akseptert noe slikt med den bakgrunnen. Hei, jeg ser du har misforstått mye av det jeg har skrevet. For det første var de aldri vært i et forhold. De har heller aldri hatt noe intimt involvert med hverandre. De bruker helle ikke tid sammen alene, men i felles sammenkomster der jeg er med. Han ar heller aldri satt meg i en vond situasjon. Dette handler kun om meg og mine problemer med å tenke logisk, tror jeg. Sjalusi er jo ofte bare overtenking! hilsen ts Anonymkode: f264f...c83 2
Antiviruset Skrevet 24. mai 2021 #4 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei, jeg ser du har misforstått mye av det jeg har skrevet. For det første var de aldri vært i et forhold. De har heller aldri hatt noe intimt involvert med hverandre. De bruker helle ikke tid sammen alene, men i felles sammenkomster der jeg er med. Han ar heller aldri satt meg i en vond situasjon. Dette handler kun om meg og mine problemer med å tenke logisk, tror jeg. Sjalusi er jo ofte bare overtenking! hilsen ts Anonymkode: f264f...c83 Ok, men da har du jo svaret selv da! Du må jobbe med din egen sjalusi, og tørre å stole på han. Det finnes ikke noen annen gangbar vei. Du kan jo bare slå opp, men du vil neppe finne en eneste mann som ikke har bekjentskaper eller tidligere "flammer" som de fremdeles har en viss kontakt med på en eller annen måte. Tenk slik at om de da skulle få et tettere forhold en "venner" så tar du det problemet når den tid kommer. Ta bekymringer på forskudd betyr at du alltid vil få de minst to ganger, og i de aller fleste tilfeller vil de aldri bli noe av. Så mye stress av noe som ikke er reelt er det bare du som kan løse, og ingen andre.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #5 Skrevet 24. mai 2021 Antiviruset skrev (1 minutt siden): Ok, men da har du jo svaret selv da! Du må jobbe med din egen sjalusi, og tørre å stole på han. Det finnes ikke noen annen gangbar vei. Du kan jo bare slå opp, men du vil neppe finne en eneste mann som ikke har bekjentskaper eller tidligere "flammer" som de fremdeles har en viss kontakt med på en eller annen måte. Tenk slik at om de da skulle få et tettere forhold en "venner" så tar du det problemet når den tid kommer. Ta bekymringer på forskudd betyr at du alltid vil få de minst to ganger, og i de aller fleste tilfeller vil de aldri bli noe av. Så mye stress av noe som ikke er reelt er det bare du som kan løse, og ingen andre. Tusen takk, men jeg syntes det er vanskelig å finne ut av hvordan jeg skal håndtere dette. Redd for å ta dette opp igjen med kjæresten, for jeg har gjort dette en del ganger nå. Skjønner om han begynner å bli lei av å høre på mine bekymringer hele tiden. Må vell bare prøve å skyve bort disse tankene, når de først dukker opp. -ts Anonymkode: f264f...c83
Antiviruset Skrevet 24. mai 2021 #6 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk, men jeg syntes det er vanskelig å finne ut av hvordan jeg skal håndtere dette. Redd for å ta dette opp igjen med kjæresten, for jeg har gjort dette en del ganger nå. Skjønner om han begynner å bli lei av å høre på mine bekymringer hele tiden. Må vell bare prøve å skyve bort disse tankene, når de først dukker opp. -ts Anonymkode: f264f...c83 Du skal ikke håndtere det Du skal bare ikke mase mer om det slik du har beskrevet det er det jo ikke noe der. De er "venner" og om han var forelsket betyr ikke det at han er det nå. Følelser for andre kvinner hos en mann er ofte blåst bort eller kjølner så til de grader når de finner en annen de liker og trives med. I ditt tilfelle er det deg. Og hadde de likt hverandre så godt som du sier hadde de vært sammen for lenge siden. Slik bør du tenke, og det er ikke rart om han begynner å lure på deg og din oppførsel når du tar opp noe som overhodet ikke er et problem, det er noe du konstruerer for deg selv. Da bør du leve med sjalusien når den kommer, og så kveler du den med de logiske tankene som jeg har beskrevet for deg. Blir det et problem en gang takler du det da, og da kan du også ta det mer direkte opp med mye mer tyngde en ren "føleri" som ikke er reelt. Alle er redd for å miste sin partner, og litt sjalusi er heller ikke unormalt. Det viser bare at du bryr deg og er glad i han og er redd for å miste han. Det er når det blir tvangstanker at det blir mer alvorlig. Da kan du fort drive han bort for deg, og han føler deg som en tvangstrøye! Det kan fort drepe følelsene hans for deg.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #7 Skrevet 24. mai 2021 Prøv å tenke at, de har hatt så mange muligheter opp igjennom til å gå den veien. Han har satset på deg, valgt deg og er nå sammen med deg. Da må du/dere fokusere på hvordan dere kan få en intern humor, hva gjør deres forhold så bra, hva gjør at dere falt for hverandre osv. Å jobbe med sjalusien bunner i din egen usikkerhet. Dette er en person du er usikker på, en person du anser som en "konkurrent" fordi hun (ifølge hodet ditt) "har lyst" til å slå kloa i han, og han det samme - de bare venter på den rette anledning.. Men hvis du ser litt logisk på det, les første avsnittet mitt igjen. Du må heller jobbe med: hva gjør du som er bra for typen din, hva gjør at han valgte deg, hva er dine styrker? Hva er dine svakheter (utenom åpenbar sjalusi)? Å være usikker/sjalu vil jo mange si er usjarmerende. Men jobb med sjalusien, utfordre deg selv heller til å bli bedre kjent med venninnen hans, de møtes vel inniblant og er da naturlig for deg å bli bedre kjent. De har åpenbart noen gode historier sammen. Går jo an å spørre om noen gøye historier? Anonymkode: 56505...710
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå