AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #21 Del Skrevet 5. juni 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Er guttene hardere rammet? Mer ensidige interesser som fotball og gaming? Anonymkode: dbcb4...1d7 De har de ekte asperger symptomene. Særinteresser og ensomhet. Anonymkode: f63ec...33f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #22 Del Skrevet 5. juni 2021 Magrat skrev (På 26.5.2021 den 7.39): Hva er forskjellen mellom jenter med Aspergers og gutter med Aspergers?😊 Det er ingen forskjell 🙂 de som hevder å ha "jenteaspergers" bare bruker dette som unnskyldning fordi de har så lite symptomer og problemer at de ikke ble oppdaget før de var 30år.. Jeg tenker slike kvinner heller har angst, eupf eller unnvikende pf. Anonymkode: 3a718...830 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #23 Del Skrevet 5. juni 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ingen forskjell 🙂 de som hevder å ha "jenteaspergers" bare bruker dette som unnskyldning fordi de har så lite symptomer og problemer at de ikke ble oppdaget før de var 30år.. Jeg tenker slike kvinner heller har angst, eupf eller unnvikende pf. Anonymkode: 3a718...830 Nettopp. De får nok asperger diagnosen fordi de er gitt opp av helsevesenet. Asperger kan du ikke gjøre noe med, da får du ikke mer behandling. Anonymkode: f63ec...33f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #24 Del Skrevet 5. juni 2021 Hvilke symptomer vil kun kunne være Asperger, og ikke personlighetsforstyrrelser? Spesielle interesser?🤔 Anonymkode: 13fac...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #25 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvilke symptomer vil kun kunne være Asperger, og ikke personlighetsforstyrrelser? Spesielle interesser?🤔 Anonymkode: 13fac...866 Ja, særinteresser. Overstimulering kan være symptomer innen personlighetsforsyrrelser samt sosiale vansker. Anonymkode: a5ca9...4ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #26 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nettopp. De får nok asperger diagnosen fordi de er gitt opp av helsevesenet. Asperger kan du ikke gjøre noe med, da får du ikke mer behandling. Anonymkode: f63ec...33f Det høres rart ut at de gir ut en slik diagnose uten videre... Det er jo månedsvis med tester.. Anonymkode: 13fac...866 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #27 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvilke symptomer vil kun kunne være Asperger, og ikke personlighetsforstyrrelser? Spesielle interesser?🤔 Anonymkode: 13fac...866 Stereotyp og repetiv adferd Stimming Lyd, lukt, smak, tekstur oversensitiv Anonymkode: 3a718...830 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #28 Del Skrevet 5. juni 2021 Må ikke ha alle kjennetegnene, holder med bare noen! Anonymkode: dbcb4...1d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #29 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Må ikke ha alle kjennetegnene, holder med bare noen! Anonymkode: dbcb4...1d7 Nei. Du skal ha vesentlige symptomer innenfor begge disse Forstyrrelser i sosialt samspill og kommunikasjonsmønster Begrenset og/eller stereotype interesser, aktiviteter og atferdsmønster Anonymkode: 3a718...830 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #30 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Du skal ha vesentlige symptomer innenfor begge disse Forstyrrelser i sosialt samspill og kommunikasjonsmønster Begrenset og/eller stereotype interesser, aktiviteter og atferdsmønster Anonymkode: 3a718...830 Hva med alle mennene som elsker å se fotballkamper og pizza og øl? Anonymkode: dbcb4...1d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #31 Del Skrevet 5. juni 2021 Jeg ble truet med den diagnosen og er nå min største frykt å få den. Det føltes som en trussel, og jeg reagerte som det var en trussel og fikk fullstendig panikk. Har unnvikende pf. Kan lett se at mine traumereaksjoner eupf kan ligne litt, men ikke helt. Var og er livredd for å bli misforstått. At skyhet, unnvikende med både blikk, kroppsspråk og sosialt skal tolkes som autisme. Angsten kan lett tolkes som stimming i tillegg og det skremmer livskiten utav meg. Mest fordi jeg har møtt tre med aspergers og ja de var alle tre forskjellig, men de hadde også tydelige likheter som jeg aldri vil fremstå som eller bli sammenlignet med. Heldigvis så har jeg kommet lengre unna eupf med tiden og lener mer og mer mot emosjonell ustabil pf. Anonymkode: 50d68...463 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #32 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 24.5.2021 den 21.08): Min stedatter fikk diagnosen for ca te år siden. Hun trodde ikke selv hun hadde Aspergers, men for oss andre var det tydelige symptomer på det. Nå sliter hun med noe annet også, så jeg tror det kan medvirke til mangel på selvinnsikt i mangel av bedre ord fra meg. Når man ikke 'ser seg selv i sammenligning med andre' er det lett å gå glipp av mange symptomer. Når man ikke merker at de andre har byttet til tynne sommerjakker, mens man selv fremdeles går med vinterjakken i slutten av mai selv om det renner svette av panna. Når man er den eneste som IKKE har pyntet seg av alle gjesten i en bursdag, men man ser det ikke selv. Når man sier noe den andre blir svært såret av og resten av folka rundt blir heeelt stille i småsjokk og man ikke forstår selv hvorfor stemninga endret seg. Tror du at det kan være symptomer/oppførsel andre ser hos deg, men som du er blind for selv? Anonymkode: e24a5...67e Men det kan være mange andre grunner til eksemplene du nevner også. Feks går jeg selv med vinterklær og treningsbukse nå i Juni hver dag. Ikke fordi jeg ikke ser hvor dumt det er. For det gjør jeg, skammer meg. Og har egentlig en garderobe full av klær. Men går gjennom en depresjon og angst periode og da vil jeg gjøre meg selv "usynlig", samt har ikke overskudd til å stelle meg. Selv om jeg ser hvor dumt det er. Men de på jobb vet ikke hva jeg sliter med, så andre vil nok lure kraftig ja. Var bare et eksempel på at det kan være noe annet enn Asperger. Sett fra ts sitt ståsted så kan behandlere ta feil, da det er mange diagnoser som kan likne på hverandre. Men det er klart som du sier, enkelte diagnoser ser man gjerne ikke selv. Men ts virker jo selvbevisst. Anonymkode: ad742...b51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #33 Del Skrevet 5. juni 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Det høres rart ut at de gir ut en slik diagnose uten videre... Det er jo månedsvis med tester.. Anonymkode: 13fac...866 Nei, det er ikke vanlig med månedsvis med tester. Anonymkode: f63ec...33f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #34 Del Skrevet 6. juni 2021 Det ble spurt, i en annen tråd, om hvor lenge det tok å få diagnosen. Og da sa de fleste 3 måneder. Det er et tall jeg har sett gå igjen på nettet ellers også. Anonymkode: 13fac...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #35 Del Skrevet 6. juni 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det ble spurt, i en annen tråd, om hvor lenge det tok å få diagnosen. Og da sa de fleste 3 måneder. Det er et tall jeg har sett gå igjen på nettet ellers også. Anonymkode: 13fac...866 Normalt tar det 5-6 konsultasjoner, som også inkluderer tester. Anonymkode: f63ec...33f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #36 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Normalt tar det 5-6 konsultasjoner, som også inkluderer tester. Anonymkode: f63ec...33f 5-6 konsultasjoner over 3 måneder, og èn konsultasjon kan være mange timer lang? Anonymkode: 13fac...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #37 Del Skrevet 6. juni 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: 5-6 konsultasjoner over 3 måneder, og èn konsultasjon kan være mange timer lang? Anonymkode: 13fac...866 Normalt er det en konsultasjon i uken på 1 - 2 timer. Anonymkode: f63ec...33f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #38 Del Skrevet 6. juni 2021 Men det er jo uansett en grundig utredning. De gir nok ikke diagnosen til folk som ikke møter nok kriterier? Anonymkode: 13fac...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #39 Del Skrevet 6. juni 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Men det er jo uansett en grundig utredning. De gir nok ikke diagnosen til folk som ikke møter nok kriterier? Anonymkode: 13fac...866 Har hørt om folk som får diagnosen etter bare en time også. Men da er det kanskje veldig åpenbart at man har as? Anonymkode: f63ec...33f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #40 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har hørt om folk som får diagnosen etter bare en time også. Men da er det kanskje veldig åpenbart at man har as? Anonymkode: f63ec...33f Ja, det vil jeg tro da😅 Anonymkode: 13fac...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå