Gå til innhold

Varige vennskap mellom barnehagebarn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to treåringer som går i en barnehage i nærheten av oss. I det siste har foreldrearrangert leking (ute) virkelig tatt av her, så nå er vi på play dates ganske ofte. For ofte. Selv om det er hyggelig er det også litt slitsomt å pleie alle relasjonene hele tiden, og nå har det blitt så mye at vi som regel har flere avtaler hver eneste dag. Vi vurderer om vi må kutte litt ned på antall familier vi aktivt planlegger leking med. Kan noen med litt større barn fortelle meg hvilke lekekamerater barna har i forhold til da de var tre år? Er det noe vits å legge mye energi i relasjon med barn som skal begynne i andre klassetrinn enn egne barn? Har de tett kontakt med barn av motsatt kjønn, eller dabber disse vennskapene av etterhvert? 

Anonymkode: 38d84...800

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I den alderen var min jente bestevenn med en gutt som var nabo og en jente i bhg som hun ikke begynnte på samme skole med. Hun er snart tenåring, gutten flyttet 30 min unna oss, men hun har fremdeles noe kontakt med ham. Jenten er hun besteveninne med ennå, de begynner på samme skole når de begynner på ungdomsskolen. Vi var aldri på playdates med unger og foreldre, men hadde ofte 1 ekstra unge med hjem fra bhg eller jenten vår ble med andre hjem. Begynnte litt med dette fra ca 4 år og veldig ofte siste året i bhg.

Anonymkode: 9f73b...72d

• Liker 2
Skrevet

Ingen av barna våre fortsatte vennskapet med barnehagevenner etter at de begynte på skolen. Skal sies at ingen av barnehagevennene havnet i samme klasse som dem heller. De holdt litt kontakt i starten, men det dabbet av ettersom de vennskap med klassekamerater blomstret. Blant andre barn jeg kjenner er det kun en (i min datters klasse, så 2. trinn) som fremdeles er venn med en fra barnehagen. Alle andre har søkt videre og funnet seg andre venner. Det som er morsomt eller skaper god kjemi/godt vennskap når man er 3-4 er ikke nødvendigvis det som holder en sammen når man er 8-10-12. 

• Liker 4
Skrevet

Min 10.klassing er god venninne med et par-tre jenter fra barnehagen. De har gått på skole sammen hele veien, litt til og fra om de har vært i samme klasse. Nå går hun i samme klasse som to fra barnehagen, og særlig den ene av dem har hun hengt mye sammen med det siste året.

Tror det er en trygghet i at de har kjent hverandre så lenge. Vi mødrene har jo også kjent hverandre like lenge og synes vennskapet er hyggelig - men selvfølgelig velger de helt selv... 

Man forandrer seg i løpet av oppveksten, litt i rykk og napp, hvem man har noe til felles med varierer - men noen kan nok holde på vennskap fra så tidlig ja...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer, jeg er ikke venn med noen fra barnehagen, til tross for at jeg gikk i klasse med mange. 

Mannen derimot er bestevenn med en fra barnehagen som er året yngre.

Anonymkode: fba99...0c7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette varierer nok veldig. Jeg beholdt ingen venner fra barnehagen til tross for at vi gikk sammen på både barne og ungdomsskolen. 

Mens i samboers gjeng er sikkert halvparten kompiser fra barnehagetida. 

Uansett så syns jeg det høres mye ut med sånn opplegg som dere har, TS. Gutten her er 5 og vi har playdates kanskje 1-2 ganger i måneden. Også leker han en del med de som bor i nærheten her, men det er mer sånn at han løper bort og ringer på alene så de kan leke en halvtime mens han venter på middagen o.l. Altså veldig uorganisert. 

Han var 4 første gang han hadde med noen hjem fra barnehagen. Virker ikke som om de andre i barnehagen gjorde det noe særlig før den alderen heller

Anonymkode: 829e8...0df

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ei venninne fra barnehagen. Hadde to bestevenninner i barnehagen og har kontakt med dem begge to, selv om vi ikke kom i samme klasse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min datter går nå i 4. klasse og er fortsatt bestevenner de tre hun var bestevenn med i bhg. De går også i samme klasse.Men, leker ikke med de i andre klassetrinn. Ville fokusert på de i samme årskull. Men, det er lov å si nei da.

Anonymkode: 1bf6e...2f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født på 70-talletog fortsatt god venn med vennene mine fra barnehagen. Vi var i samme klasse i 9 år på skolen, først på vgs ble vi delt. Jeg synes båndene som dannes brytes for ofte når de splitter grupper fra barnehagen, min 7. klassing er fortsatt trist for at bestevennen hun har hatt siden hun var 4 ikke har kommet i klassen.  Kun en av de nærmeste vennene er ikke fra barnehagen. 

Mitt ungdomsskolebarn er også god venn med alle de gutta han gikk i barnehagen med selv om han bare sporadisk har hatt noen av de i klassen (de byttet klasser 3 ganger 1-7 samt ny klasse på ungdomsskolen) Bestekompisen som har vært i klassen hans hele tiden, de fant hverandre senere når han flyttet hit)

Anonymkode: 41dee...ff3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 38 og har fortsatt bestevenninna mi fra barnehagen. Vi gikk ikke en gang på samme skole, men har vært som erteris siden. Hun kommer alltid til å være den beste personen i livet mitt og jeg kaller henne tanta til barnet mitt ❤

Anonymkode: 5da10...24f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ene jenta mi er fortsatt bestevenn med bestevennen fra barnehagen, nå er de femteklassinger. Men de havnet også i samme klasse på skolen. Barnehagevenner fra andre årskull eller motsatt kjønn har dessverre ikke vært samme suksess etter skolestart.

Anonymkode: ab16c...ac4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fortsatt bestevenninne med min bestevenn fra barnehagen. Ble kjent da jeg var ett og hun var to. ❤️ 

Anonymkode: f8cde...5ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er nå 13 og har fortsatt samme bestevenninne som i barnehagen. Men de begynte ikke å treffes utenfor barnehagen før de var rundt 5 år. 

Anonymkode: d5d61...970

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fortsatt nær venn med tre stykker jeg har kjent siden barnehagen. Datteren min har to bestekamerater og en bestevenninne fra barnehagen som hun er bestevenn med nå på barneskolen også. 

Noen barn er mer «monogame» på disse virkelig nære vennskapene, men det handler så klart mye om hva vi foreldrene tilrettelegger for også. Små barn kan jo ikke opprettholde kontakt utenom klassen osv med mindre vi voksne tilrettelegger for det. 

Vi foreldrene i min datters vennekrets er blitt gode venner vi også, og er innstilte på at barna våre kommer til å fortsette å ha disse vennskapene - om ikke annet så fordi VI kommer til å fortsette å treffes som familier. 

Anonymkode: b6079...5d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn er fortsatt venner med en han har kjent siden de var 1,5 år og møttes i barnehagen. Men så er det noen fra barnehagen han mistet kontakt med og ikke kjenner igjen lenger ti år etter.

Anonymkode: 37c53...15f

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo helt an på.... skal de gå på skole sammen? Bor dere nærme?

Mine barn hadde gode venner i bhg, men i dag har vi lite/ingen kontakt med dem. Selv om vi bor ikke så langt fra bhg (3 km) så tilhører mine barn en annen skolekrets enn deres venner fra bhg. Dermed har kontakten naturlig sklidd bort ved skolestart.

På skolen fikk de nye gode venner. Bestekompisen til yngste flytter i sommer til en annen bydel, og jeg regner med at også her kommer kontakten til å dabbe av etterhvert. 

Anonymkode: 9ccb9...173

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn (12 år) er bestevenn med en fra barnehagen som er et år yngre. De hadde lite kontakt det året han gikk i førsteklasse og kompisen gikk i barnehagen. Ellers har de hengt sammeb fra de var 2 og 3 år gamle...

Anonymkode: 3e166...e23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fortsatt venn med min bestevenninne fra barnehagen, men det var ikke fordi foreldrene våre arrangerte playdates. Vi møttes i barnehagen, i bursdager og en sjelden gang når en av oss ble med den andre hjem. Vi havnet i samme klasse både på barne- og ungdomskolen, det var nok det som var avgjørende. Barnehagevenner og nabounger fra andre årskull hadde jeg knapt kontakt med etter skolestart. 

Jeg har en 3,5-åring selv, og arrangerer aldri playdates. Han leker med venner i barnehagen og nabobarn vi tilfeldigvis møter når vi er ute på lekeplassen eller i gata. Ellers er resten av tiden verdifull familietid. 

Anonymkode: c4f30...e71

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min gutt hadde en kompis på barnehagen. De gikk også i samme klasse på barneskolen, ungdomsskolen og videregående. Nå er de 20 år og fortsatt kompiser 

Anonymkode: 3d23b...bbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig å vite hvem de er venner med om noen år. Jeg selv har en venninne jeg har kjent siden barnehagen, og vært god venn med hele tiden. 

Det ene barnet har en god venn fra barnehagen, de går på ulik skole, men går på en fritidsaktivitet sammen - er 13 år nå. Det andre barnet som er 9 er ikke så mye sammen med bestevennen fra barnehagen lenger selv om de var masse sammen da de var mindre, og går i samme klasse. Jeg trodde de skulle henge sammen som erteris hele livet, men i løpet av siste året har de liksom sklidd fra hverandre. 

Jeg hadde fokusert på de som bor nærmest og som du følger er likest dere som familie. 

Anonymkode: cc8ad...00b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...