Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er igang med å bli kjent med nye jenter. Jeg trenger nye vennskap, err over 30 år og er singel. Derfor jeg øsnekr å ha venninner som vil ut på byen, være sosiale på instagram og snap og som liker å by på seg selv. Tiligere venninnerr, er ikke like aktive her og har savnet det.

Hos disse nye er det 2 jenter som er veldig aktive. Jeg er kjempeførnøyd, og ellers snapper vi ofte og vi har hverdagssamtalene, noe jeg sårt har savnet. Har 2 venninner fra før av. En av disse har barn, hun er aktiv på SOME, og jeg kan melde henne så ofte jeg vil, vet hun svarer og vi har samtalen gående der istedenfor IRL,paga ungen og tidsmangel. Den andre venninnen bruker over 2 mnd på  å bare åpne en snap, og ringer 1 gang hver halvfulle måned, samme er behovet hennes og overnevnte for å møtes og sosialiseres. Dette er hovedsakelig paga at dette ikke prioriteres. Derfor jeg opplever at vi har vokst fra hverandre, når det kommer til venninnen uten barn.

Greia med de 2 nye bekjente, er at til tross for at de ellers har mye bra, er det disse jeg er mer sikker på at ønsker kotakt av de nye bekjentskapene. Men hva jeg opplever som vanselig, er at de ofte bøyer feil i norsk gramatikk når de snakker. At de ofte kan si "Da vil henne vel ikke snakke om det" og "Hvem vei?"

Dette er noe jeg helt seriøst rygger baklengs av, og bare absolutt MÅ rette på. I min verden er dette mangel på kunnskap, og jeg er usikker på om de egetlig er klar over det, eller bare ikke vet bedre? Evt at de prøver å bevise for seg selv eller andre at de har an viss identitet som ligger i det å være fra en viss kultur? Uansett,så synes ejg eat det er like ille som å ikke kunne lese. Det er bare ingen unskyldning for det. Du idoliserer ikke dårlig norsk,ved å finne opp ord.

Jeg bekymrer meg paga at jeg vet at jeg sårt ønsker nye vennskap,men vet hvor sårbar du er ovenfor det å komme inni en kultur. Venninner er ofte noe som påvirker deg, og jeg er usikker på om dette er en kamp jeg er villig til å tape? Alt ellers er veldig bra, men jeg synes dette er utrolig flaut og mangel på kunnskap somsagt. Og er redd jeg vil bli som dem,om jeg velger å fortsette vennskapet? Høres sikekrt dramatisk ut, men er en kjent sak, at det miljøet du havner i, er mennesker som vil påvirke deg,sånnsett vil det skje uten at du selv er klar over det. Og dette er jo ikke positivt! Faktisk ganske flaut..

Har ikke rettet på disse for det enda, kjenner hverandre ikke så godt.Men vet at jeg føler på skurringer, og synes dette er veldig ubehagelig, og vortsetter vi vennskapet,så synes jeg at jeg burde gjøre det. Jeg er overrasket over hvor mange det er som egneltig jgør dette,men har somsagt hatt de samme venninnene over en stund. Og har ikke vært så sosial selv, over den ssite tiden. Hvor mange er det som opplever dette? 

Noen som har noen tips til hva som kan gjøres?

Anonymkode: d37b4...6b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et tips er å lese gjennom før du poster sånn at du får luket bort feil du helt sikkert irriterer deg over. 

Anonymkode: 00355...001

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Blir litt dumt å klage på andres/venninne sine språk feil når du så tydelig har ekstremt mange språklige feil i hi her. Er du kanskje kunnskapsløs?

Anonymkode: 0e97b...bb8

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Innlegget ditt er fullt av skrivefeil, men jeg kunne fint vært venninnen din allikevel 😊

Anonymkode: 93918...d44

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Et tips er å lese gjennom før du poster sånn at du får luket bort feil du helt sikkert irriterer deg over. 

Anonymkode: 00355...001

Som jeg skulle skrevet det selv. 

• Liker 1
Skrevet

Jaja ts, så var det dette berømte glasshuset da😅 hee hee... 

Men nei altså, skal du ha perfekte venner så blir du fort venneløs 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er dialekt, hadde du blitt like irritert om de snakka bergensk (med «jenten» osv) Synes det er verre å skrive paga som du konsekvent gjør..

Anonymkode: 23bfd...f18

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Med dialekt er mye konsekvent  og det er ikke det samme som feilene som TS påpeker.  Jeg er ikke TS.  Jeg er også en som sikkert burde trå varsomt i glasshuset da det jeg skriver ikke alltid blir like bra, fingrene henger ikke like mye med så ord forsvinner fra setninger og ikke alle feil får røde streker......   MEN, jeg grøsser også at ordbruk som TS som IKKE skyldes dialekt, men at ingen har giddet å lære de korrekt norsk.   Jeg har rettet MYE på mine barn fra de er små, og fortsatt er det mye som må lukes bort etter at de har vært litt mer ute blant folk.    

Etter å ha flyttet litt rundt i landet har jeg blitt mye mer bevisst på hvordan mitt språk påvirker andre og hvordan man blir sett på.  Jeg syntes f.eks jeg hadde en ganske bred dialekt når jeg flyttet til Østfold fra andre siden, men min dialekt ble mye penere og enkelte a-endinger forsvant når jeg ble mer bevisst på hvordan østfolddialekten ble sett på. Senere har jeg bodd både i Trøndelag, der ble jeg sett på som å være fra Oslo Vest, men det ville jeg ikke blitt der jeg kom fra. 

Så ja, språk føles som klasseskille og jo mer man hører etter jo mer merker man det, men man må være bevisst på det.  Jeg ønsker å bli respektert for mine meninger og min kunnskap og med mye muntlig slurv (ikke dialekt) merker jeg at respekten forsvinner.   

Ja, jeg vet at mine meninger kan virke snobbete at jeg f.eks ALDRI ALDRI kunne blitt sammen med en østfolding pga dialekten, ei heller noen fra Toten. De fleste andre dialekter går bra (Har hatt både venner og ekser fra store deler av landet)

Noe TS kunne oppi er hva slags yrker venninnene har og hvor i landet de bor slik at det er enklere å "bekrefte eller avkrefte fordommer"..... 

Anonymkode: dffc0...f1b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare VISSTE at jeg kom til å få tyn for innlegget, paga skrivefeil. 

Dette var kun fordi jeg var i hastverk, men <knock yoURSELF out>

Dette handler om en bevisst eller ubevisst holdning til hvordan du velger å bruke kunnskapen. At du bøyer feil, og ikke er klar over det, er noe helt annet, enn om du ikke vet om det, og gjør ubevisst. 

Hvis dette er dialekt, er det greit, og skal høre om dette er grunnen. Hvis ikke, så finnes det ingen unnskyldning, og vet at dette er noe andre har snakket om også. Derfor jeg er oppmerksom på det, fordi jeg har en misstanke om at det vanker mye latskap og lite interesse for å rette opp i feil, fordi man rett og slett ikke gidder hos enkelte. 

Dette mistenker jeg er fordi det ligger litt i tiden om at det er mye globalisering og mye internasjonalisering av sosiolekt og dialekt, og at man derfor er mindre opptatt av å snakke korrekt fordi man somregel ikke ønsker å gjøre en jobb, der man absolutt ikke må. 

Noe som egentlig er en ukultur i seg selv, derfor jeg er bevisst på hva slags venner man skaffer seg, fordi det vil påvirke deg. Spesielt også fordi jeg er utsatt,som en singel jente som er over 30 år, er det ikke lett å f eks dra ut på byen eller finne gutter.

Derfor er det veldig viktig å se rundt seg. Er selvdøfleig opp til hver enkelt, men gjør du ikke jobben bevist, så bil du ende opp med hva som helt, og da vil det være hva du får. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette handler om en bevisst eller ubevisst holdning til hvordan du velger å bruke kunnskapen. At du bøyer feil, og ikke er klar over det, er noe helt annet, enn om du ikke vet om det, og gjør ubevisst. 

Hvis dette er dialekt, er det greit, og skal høre om dette er grunnen. Hvis ikke, så finnes det ingen unnskyldning, og vet at dette er noe andre har snakket om også. Derfor jeg er oppmerksom på det, fordi jeg har en misstanke om at det vanker mye latskap og lite interesse for å rette opp i feil, fordi man rett og slett ikke gidder hos enkelte. 

Dette mistenker jeg er fordi det ligger litt i tiden om at det er mye globalisering og mye internasjonalisering av sosiolekt og dialekt, og at man derfor er mindre opptatt av å snakke korrekt fordi man somregel ikke ønsker å gjøre en jobb, der man absolutt ikke må. 

Noe som egentlig er en ukultur i seg selv, derfor jeg er bevisst på hva slags venner man skaffer seg, fordi det vil påvirke deg. Spesielt også fordi jeg er utsatt,som en singel jente som er over 30 år, er det ikke lett å f eks dra ut på byen eller finne gutter.

Derfor er det veldig viktig å se rundt seg. Er selvdøfleig opp til hver enkelt, men gjør du ikke jobben bevist, så bil du ende opp med hva som helt, og da vil det være hva du får. 

Ja du høres ut som du ender opp med fordomsfulle og dømmende venner siden du er det selv da. Good luck 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Språkvitere som forsker på feltet har et deskriptivt forhold til språkutvikling, og ikke et normativt. Ulike former for bruk av personlige pronomen er dialekt og det kan være utvikling. For eksempel er dativformen «henne» på vei ut og erstattes av «hun». Språkvitere er som regel ikke «språknazier» av den enkle grunn at de har kunnskaper om disse fenomenene. Det blir bare litt komisk at folk irriterer seg. Dine venninner er ikke kunnskapsløse og klasseløse, men moderne. 

Anonymkode: c4677...2e0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja du høres ut som du ender opp med fordomsfulle og dømmende venner siden du er det selv da. Good luck 

Hvordan er dette å være fordomsfull? 

Mener du at hvis du f eks sjekker ut renten i banken hos alle banker i nærheten, at du er fordomsfull mot den nærmeste banken? 

Bare fordi den er nærmest, betyr jo ikke dette at du må velge den banken? 

Alle er ute etter den beste og største renten, og sånn er det i livet også

Så hvem er det egentlig som dømmer her? 

AnonymBruker
Skrevet

Jegskjønner deg litt. Jeg er greit utdanna, men pga dårlig klassebakgrunn, veldig skeptisk til å ha venner fra like dårlig bakgrunn som ikke har slitt like mye for å legge ghettoen bak seg. Må også sies at selv under oppveksten lengtet jeg etter litt mindre brutale kår. Jeg har funnet min gjeng, men med barn så må man liksom finne seg sin nye mamma-gjeng i tillegg. Merker at jeg har samme fordommer som ts....Det er ikke bra. Men det blir for dumt også å gjøre seg dummere enn man er bare for å tekkes folk man ikke ville hatt med å gjøre sånn ellers.

Anonymkode: f7c54...2c3

Skrevet

Det er helt vanlig sosiolekt, sier noe om sosial tilhørighet. Det jeg derimot ikke forstår noe av er på hvilken måte du mener dette skal påvirke deg direkte i negativ retning. Er du redd for å bli dratt ned til et lavere klasseskille? Isåfall mistenker jeg at du allerede er ganske lavt, ettersom du overser at man fint kan ha høy kulturell kapital og høy sosial kapital samtidig. Det er altså ikke slik at man taper kapital på omgås visse kretser, snarere motsatt, bekjentskaper i bredere kretser vil tilføye og berike deg. 

*hilsen masterstudent i kulturfag med venner i alle samfunnets lag, og som ikke føler at min sosiale status er truet av mine venners grammatikk.

ps! Du er ikke lenger «jente» når du har runda 30 :filer:

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Språkvitere som forsker på feltet har et deskriptivt forhold til språkutvikling, og ikke et normativt. Ulike former for bruk av personlige pronomen er dialekt og det kan være utvikling. For eksempel er dativformen «henne» på vei ut og erstattes av «hun». Språkvitere er som regel ikke «språknazier» av den enkle grunn at de har kunnskaper om disse fenomenene. Det blir bare litt komisk at folk irriterer seg. Dine venninner er ikke kunnskapsløse og klasseløse, men moderne. 

Er dette noe du vet eller noe du tror? 

For hvis dette er sant, så har jeg mistenkt det samme selv. 

Men greiene er jo at det er lite å hente i det egentlig. Ser ikke helt hvorfor du skal begynne å snakke på den måten? 

Vet ikke hva det er å hente i drt å ha dette som et moderne trekk? Finnes El mer å hente i andre ting?

Avsporing men mine tanker bare.. 

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Det kan være litt spesielt å høre om sjedekollisjoner, sjoler og sjinoer, men ellers reagerer jeg ikke på hvordan folk prater. Jeg er håpløs til å formulere meg muntlig og mister ofte tråden i hva vi snakker om...

Det eneste jeg ikke er så glad for, er skriving på dialekt, innblandet alle slags feil, engelske ord og sms-forkortelser i en salig blanding.  Men altså, muntlig er én sak, skriftlig noe helt annet.

AnonymBruker
Skrevet

Er dette noe du vet eller noe du tror? 

For hvis dette er sant, så har jeg mistenkt det samme selv. 

Men greiene er jo at det er lite å hente i det egentlig. Ser ikke helt hvorfor du skal begynne å snakke på den måten? 

Vet ikke hva det er å hente i drt å ha dette som et moderne trekk? Finnes El mer å hente i andre ting?

Avsporing men mine tanker bare.. 

Dette er noe jeg vet, og du kan sjekke det opp selv hos fagfolk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jegskjønner deg litt. Jeg er greit utdanna, men pga dårlig klassebakgrunn, veldig skeptisk til å ha venner fra like dårlig bakgrunn som ikke har slitt like mye for å legge ghettoen bak seg. Må også sies at selv under oppveksten lengtet jeg etter litt mindre brutale kår. Jeg har funnet min gjeng, men med barn så må man liksom finne seg sin nye mamma-gjeng i tillegg. Merker at jeg har samme fordommer som ts....Det er ikke bra. Men det blir for dumt også å gjøre seg dummere enn man er bare for å tekkes folk man ikke ville hatt med å gjøre sånn ellers.

Anonymkode: f7c54...2c3

Ja, nettopp derfor er jeg veldig skeptisk og rygger her altså... 

Det ernie med å ikke gidde være lat og upoomerksom. 

Kultur som følger med bak dette ligger det neppe mye å hente hos, og jeg lurer på motivene eller om de i det hele tatt er reflekterte nok til å vite at de snakker på denne måten? 

Uansett er det et lite flatterende trekk synes jeg.

Men er utsatt som en singel jente på over 30 år som ønsker å finne ny venninne krets som også drar ut på byen og er sosiale på SOME, og ser at jeg er havnet i en vanskelig situasjon. Må derfor ta forhåndsregler og merker jeg er utsatt og sånnsett er ganske sårbar her.. 

Dette er jo gjerne litt der man ha mer og man ikke helt har vært heldig nok på rett tid til rett sted osv, så tenker jeg må faktisk ta grep og beskytte meg selv for å havne i miljøer og mennesker jeg egentlig ikke helt passe med også.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva som gjør at du er utsatt eller hva du skulle utsettes for ? 🤷‍♀️

Anonymkode: 432ed...b8e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Krakilsk skrev (4 minutter siden):

Det er helt vanlig sosiolekt, sier noe om sosial tilhørighet. Det jeg derimot ikke forstår noe av er på hvilken måte du mener dette skal påvirke deg direkte i negativ retning. Er du redd for å bli dratt ned til et lavere klasseskille? Isåfall mistenker jeg at du allerede er ganske lavt, ettersom du overser at man fint kan ha høy kulturell kapital og høy sosial kapital samtidig. Det er altså ikke slik at man taper kapital på omgås visse kretser, snarere motsatt, bekjentskaper i bredere kretser vil tilføye og berike deg. 

*hilsen masterstudent i kulturfag med venner i alle samfunnets lag, og som ikke føler at min sosiale status er truet av mine venners grammatikk.

ps! Du er ikke lenger «jente» når du har runda 30 :filer:

Mulig drt er dramatisk, bedre å få klarhet i det enn å ikke vite, derfor jeg spurte her inne. 

Ang det med sosial omgang, så er det fordi man ikke kjenner hverandre godt nok enda, og hvis du dater ppa kdre mennesker, så vil det være viktig å være kritisk og stille spørsmål.

Klart at en utdannelse eller ikke har noe å si for hvordan du snakker, oppfører deg og bakgrunn i forhold til interesser og egenskaper har noe å si. 

Kan sikker diskuteres, men synes drt er viktig det om hvor vmbevisdtmam er på det, så her er jeg tydelig i hva jeg mener og kommer ikke til å endre meg

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...