Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet er 4 uker gammelt. De siste dagene har hun blitt mye mer urolig, både kaver og er urolig flere ganger i løpet av døgnet. Bæresjal hjelper, men kun når jeg er i aktivitet. 

Er det ofte slik at når vi har hatt noen dager med dette, så varer det fram til barnet blir 3 - 4 mnd. eller varierer det mye fra dag til dag? Hva er deres erfaring?

Anonymkode: 5bd34...851

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er litt vanskelig å svare på, da alle babyer er forskjellige. Men av egen erfaring så kan jeg vel si at babyer i den alderen forandrer seg jo veldig fort og veldig mye. Jo eldre de blir, jo mer "våkner de til live". Du burde lese litt om utviklingstrinn også. Jeg husker ikke når første trinnet er, men det er kjekt å vite at babyer har gjerne noen perioder hvor de utvikler seg veldig mye, både fysisk og mentalt, som kan gjøre at babyen oppfører seg mer "krevende" enn vanlig.

Og til sist, om du mistenker at noe er galt, så ta kontakt med helsestasjonen eller lege. Helsestasjonen kan også gi veiledning og råd hvis du føler deg usikker. Jeg var en veldig usikker førstegangsmamma, og ba om ekstra oppfølging på helsestasjonen. Det har gjort meg til en veldig trygg mamma den dag i dag :)

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine holdte på sånn i perioder. Husker jeg slet med å sove fordi de bråkte så mye i søvne 😆 så gikk det over etter en stund 

Anonymkode: d308a...d63

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Min er 6 uker nå, det er virkelig mye kaving, sutring og krav. Døgnet rundt. Utrolig krevende, men moro også! 😃

Anonymkode: 5e7fa...5e7

Skrevet

Ved 6-7 ukers alder kan de bli overtrøtte og overstimulert. Fra å bare kunne sovne når som helst og hvor som helst, behøver de nå ofte hjelp til og sovne. Og du må forstå når tiden er inne for dupp, før baby blir overtrøtt.

I den alderen er 60 min våkentid nok, og da kan du bære, bysse, trille eller for eksempel amme for å få baby til å sovne. 😴

Var en «game changer» for oss å lære barnets «våkenvindu». I starten er det som sagt rundt 60 min, og øker til ca 90 min ved 6 mnd alder. Når tiden er inne for å sove, haster det ofte litt. Kan sammenlignes med et «søvntog» som du må hive deg på når det kommer. Rekker du det ikke blir barnet overtrøtt og veldig vanskelig å ha med å gjøre. Det vil si at det kan gråte hysterisk en periode, hvor ingenting hjelper. En del feiltolker faktisk dette, og all uroligheten får betegnelsen kolikk 🥺 Dessverre kan det være en ond sirkel med overtrøtthet.

Det er også vanlig at babyene er litt urolig på kvelden. Hvis du ammer, spiser de seg gjerne opp før natta. Bare å amme da 😇

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Nysgjerrig1 skrev (2 timer siden):

Ved 6-7 ukers alder kan de bli overtrøtte og overstimulert. Fra å bare kunne sovne når som helst og hvor som helst, behøver de nå ofte hjelp til og sovne. Og du må forstå når tiden er inne for dupp, før baby blir overtrøtt.

I den alderen er 60 min våkentid nok, og da kan du bære, bysse, trille eller for eksempel amme for å få baby til å sovne. 😴

Var en «game changer» for oss å lære barnets «våkenvindu». I starten er det som sagt rundt 60 min, og øker til ca 90 min ved 6 mnd alder. Når tiden er inne for å sove, haster det ofte litt. Kan sammenlignes med et «søvntog» som du må hive deg på når det kommer. Rekker du det ikke blir barnet overtrøtt og veldig vanskelig å ha med å gjøre. Det vil si at det kan gråte hysterisk en periode, hvor ingenting hjelper. En del feiltolker faktisk dette, og all uroligheten får betegnelsen kolikk 🥺 Dessverre kan det være en ond sirkel med overtrøtthet.

Det er også vanlig at babyene er litt urolig på kvelden. Hvis du ammer, spiser de seg gjerne opp før natta. Bare å amme da 😇

Oi! Dette forklarer jo en hel del! Min baby er 6 uker nå. Og har gått fra å kunne sovne så lett som bare det, hvor som helst, til å kave og styre med søvnen. Ser at hun blir trøtt, og visst hun ikke sovner med en gang da, har vi det gående i 2-3 timer. Ser at hun blir overtrøtt, ja. Tusen takk for tips! Godt å lese om akkurat det vi går gjennom nå😊

Anonymkode: 8f1e3...05e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Nysgjerrig1 skrev (3 timer siden):

Interessant. Det skal jeg også prøve. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Nysgjerrig1 skrev (19 timer siden):

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Interessant. Det skal jeg også prøve. 

Jeg som svarte over her også, og nå har jeg testet ut dette i dag. Altså, det stemmer virkelig! Har fulgt med på klokka, og etter en time våken gir jeg henne bryst og hjelper henne med søvn. Det er virkelig STOR forskjell! Jeg har nok vært for sen med å legge hun til hvil tidligere. Håper det varer🙏

• Liker 2
Skrevet

Veldig bra dere har funnet ut av det! De små trenger mye søvn i starten, så det er lurt å følge litt med på klokka og tilrettelegge for søvn oftere enn man tror. En times tid våken er ofte nok de første ukene, og fra 2-3 måneders alder har jeg ofte kunnet øke våkentiden til 1,5 time mellom hver blund. Rundt 6 mnds alder er det ca 2 timer våken som gjelder, og fra 8-9 måneder er det 2,5 time våken mellom hver blund, og gjerne 3 timer våken før natta. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2021 den 16.42):

Jeg som svarte over her også, og nå har jeg testet ut dette i dag. Altså, det stemmer virkelig! Har fulgt med på klokka, og etter en time våken gir jeg henne bryst og hjelper henne med søvn. Det er virkelig STOR forskjell! Jeg har nok vært for sen med å legge hun til hvil tidligere. Håper det varer🙏

Oi så hyggelig å høre! 🥰 Lykke til videre! 
Hvis du etterhvert blir tvil om hvordan søvnbehovet endres med tiden, kan jeg anbefale appen «Baby naps» som en pekepinn 🙏🏻

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...