AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #1 Skrevet 24. mai 2021 Er litt redd. Er gravid i uke 18. Har så langt i svangerskapet hatt svært få symptomer. I uke 17 syntes jeg at jeg kjente noen dult og bobler som jeg håpet var babyen. Veldig usikker da. Nå har det gått flere dager uten å kjenne noe av det. Jeg har ingen symptomer ellers heller og er nå redd for at babyen ikke lever 😟 Jeg skal snart på ordinær ultralyd, men gruer meg veldig. Er det vanlig å ikke kjenne liv nå? Jeg vet at morkaka ikke ligger foran sånn at det skal være vanskelig å kjenne. Jeg kjenner ingenting av murringer eller at de ligamentene strekker seg. Ikke en eneste øm pupp. Bare magen som er blitt litt større. Og ingen blødninger. Er dette normalt? Anonymkode: 7f139...6e0
Fiffig Skrevet 24. mai 2021 #2 Skrevet 24. mai 2021 Vi er veldig forskjellige. Noen har masse symptomer (som meg), andre nesten ingen. Vet du noe om familiehistorikk? Hvordan mødre i din familie har erfart svangerskap? Det kan gi noen pekepinn. Ellers kan vi jo umulig gjette oss frem til det. Men i utgangspunktet betyr jo ikke dette nødvendigvis at noe er galt.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #3 Skrevet 24. mai 2021 Nesten ingen kjenner liv i uke 18. Helt normalt, senk skuldrene. Anonymkode: 1f2fe...17c 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #4 Skrevet 24. mai 2021 Fiffig skrev (Akkurat nå): Vi er veldig forskjellige. Noen har masse symptomer (som meg), andre nesten ingen. Vet du noe om familiehistorikk? Hvordan mødre i din familie har erfart svangerskap? Det kan gi noen pekepinn. Ellers kan vi jo umulig gjette oss frem til det. Men i utgangspunktet betyr jo ikke dette nødvendigvis at noe er galt. Jeg vet at moren min hadde få symptomer og ikke var kvalm. men hun kjente liv omtrent som en fisk dom spreller sa ho, men hverken jeg eller ho veit når. Anonymkode: 7f139...6e0 1
teknosilje Skrevet 24. mai 2021 #5 Skrevet 24. mai 2021 Helt normalt. Nyt det istedet! Det blir fort nok plagsomt 🙈
Million Skrevet 24. mai 2021 #6 Skrevet 24. mai 2021 Ukene 18-21 husker jeg som litt marerittaktige, fordi man ene dagen kjente liv, og så var det dønn stille de neste dagene. Var i uke 20-21 en gang jeg ilte til lege for å få undersøkt magen, da jeg ikke hadde kjent spark eller bevegelse på ett døgn. Da legen undersøkte meg, så jeg masse bevegelse på skjermen! Og jeg lå der og kjente overhodet ingen verdens ting, selv om jeg kunne SE at den sprellet rundt der inne! Fosteret er enda så lite at avhengig hvordan det ligger, så kjenner man ikke daglig bevegelser etc riktig enda, når man er i uke 18 og litt fremover. Legg på noen uker til, så begynner det å hjelpe. Fosteret blir større for hver uke og for hver uke lettere å kjenne. Men uke 18 var gambling. Ikke noe i dagesvis og så brått litt "sommerfuglvinger". 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #7 Skrevet 24. mai 2021 Helt normalt, jeg kjente ikke noe tydelig før etter ultralyd med begge mine Og selv da var det bare sporadisk. Vanskelig å tro at man er gravid før man er 24+ uker på vei og begynner å kjenne liv mer regelmessig og magen blir større. På ultralyd i uke 19 var det fascinerende å se baby romstere rundt og stupe kråke uten at man kjenner noen ting Anonymkode: 0a5a4...e3b
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #8 Skrevet 24. mai 2021 Må bare spørre om noe, for går rundt med litt lignende bekymringer selv, altså bekymring rundt ma. Vil ikke kroppen i 99,9 % av tilfellene ha ordnet opp selv innen uke 18 dersom det hadde vært en ma? Er i alle fall det jeg trøster meg selv med. Ved en ma vil jo kroppen før eller senere støte ut fosteret. Og det vil vel temmelig sikkert skje før uke 18? Eller er jeg helt på bærtur her? Anonymkode: 18a6e...96d
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #9 Skrevet 24. mai 2021 Jeg kjente en del liv i uke 18, men synea likevel det var kjemperart å være på OUL og se på skjermen at han tok kolbøtte, sparka og herja på uten at jeg kjente NOE som helst! Til og mes jordmor kommenterte at han var jo så aktiv at der var vanskelig å ta mål. Helt normalt å kjenne på de bekymringene du har nå, og helt vanlig å ikke kjenne liv i uke 18 Ei nær veninne av meg har vært gravid 2 ganger, og aldri kjent liv utenpå magen (helt normal slank). Begge barna sunne og friske!!:) Anonymkode: fc4c8...069 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #10 Skrevet 24. mai 2021 Hadde det helt likt! Kjente liv først ved 19-20 uker, fikk ikke mage før uke 22-23 og hadde svært lite symptomer. Det går helt sikkert fint ❤️ Anonymkode: 5f484...a82
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #11 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Må bare spørre om noe, for går rundt med litt lignende bekymringer selv, altså bekymring rundt ma. Vil ikke kroppen i 99,9 % av tilfellene ha ordnet opp selv innen uke 18 dersom det hadde vært en ma? Er i alle fall det jeg trøster meg selv med. Ved en ma vil jo kroppen før eller senere støte ut fosteret. Og det vil vel temmelig sikkert skje før uke 18? Eller er jeg helt på bærtur her? Anonymkode: 18a6e...96d Jo. Anonymkode: 67b70...85b
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #12 Skrevet 24. mai 2021 Er andregangs i uke 19 og kjenner veldig lite selv. Anonymkode: 80818...926
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #13 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Må bare spørre om noe, for går rundt med litt lignende bekymringer selv, altså bekymring rundt ma. Vil ikke kroppen i 99,9 % av tilfellene ha ordnet opp selv innen uke 18 dersom det hadde vært en ma? Er i alle fall det jeg trøster meg selv med. Ved en ma vil jo kroppen før eller senere støte ut fosteret. Og det vil vel temmelig sikkert skje før uke 18? Eller er jeg helt på bærtur her? Anonymkode: 18a6e...96d Jo men kan ikke babyen slutte å leve uten at kroppen starter noen prosess selv? Så sent mener jeg, vil kroppen da abortere sv seg selv? Eller kan babyen ligge inni livmor og være død? Har lest om noen som opplever det. Jeg var på ultralyd sent i uke 11, nesten 12 og da var alt bra. Nå begynner jeg altså å bli fryktelig redd igjen😟 TS Anonymkode: 7f139...6e0
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #14 Skrevet 24. mai 2021 Men det beroliger meg litt med svarene ❤️ Anonymkode: 7f139...6e0
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #15 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo men kan ikke babyen slutte å leve uten at kroppen starter noen prosess selv? Så sent mener jeg, vil kroppen da abortere sv seg selv? Eller kan babyen ligge inni livmor og være død? Har lest om noen som opplever det. Jeg var på ultralyd sent i uke 11, nesten 12 og da var alt bra. Nå begynner jeg altså å bli fryktelig redd igjen😟 TS Anonymkode: 7f139...6e0 Huff, det var ikke meningen å skremme deg Føler med deg, og bekymrer meg selv. Det jeg mente var at slik jeg har forstått det, så er det helt usannsynlig at det plutselig ikke lenger skulle være liv i uke 18. da ville nok kroppen ha ordnet opp selv for lenge siden. Ma er jo egentlig bare en forsinket sa. Og når det blir oppdaget, får man medisiner eller utskrapning slik at restene skal komme ut. Men om det ikke blir oppdaget, vil kroppen før eller senere til slutt støte ut fosteret, og det ville skjedd innen uke 18. ofte slutter jo fosteret åutvikle seg tidlig, og så blir det oppdaget rundt uke 12 ish. Du har jo fått bekreftet at alt var fint i uke 12 ❤️ Da har du nok ingenting å bekymre deg for, og alt du skriver høres helt normalt ut. Av og til kan man få følelsen av at ma er «normalen». Spesielt om man leser på forum. Antennene rundt temaet er også selvsagt helt ute. Faktum er vel heller faktisk at ma er veldig sjelden. Og etter uke 12 er det i alle fall helt ekstremt sjelden. Så i ditt tilfelle er nok alt i skjønneste orden ❤️ Anonymkode: 18a6e...96d
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #16 Skrevet 24. mai 2021 Er det ikke de ukene der som kalles «spøkelsesukene» for man er ofte over kvalmen/trøttheten (for de som får det) og det er ikke alle som kjenner liv enda da. Noen har jo morkaka foran og. Selvsagt er det jo ingen 100% garanti noen gang, men det er sjelden at det går galt etter uke 12. Du kan ikke dra til jordmor og høre hjertelyden da? Også har du vel snart ordinær ultralyd? Med min første baby var jeg ikke kvalm, ikke trøtt, kjente ikke liv før i uke 21, så hadde jeg ikke visst at jeg var gravid, hadde jeg ikke kjent det heller. Eneste symptomet jeg hadde var at jeg ikke hadde mensen 😄 Anonymkode: 40305...5a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå