AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #1 Skrevet 24. mai 2021 hjelp. Jeg er potte-tett. Får ikke puste gjennom nesen i det hele tatt (føles i alle fall slik). Jeg har dessverre vært avhengig av nesespray (otrivin) siden mars i fjor 😬 Trodde jeg hadde stålkontroll på hva som var greit og ikke greit i gravidideten, men at nesespray ikke var anbefalt hadde jeg ikke fått med meg. Gikk derfor rett i angstmodus da jeg ved en tilfeldighet oppdaget dette her om dagen. Har brukt nesespray hele graviditeten (1 spray i hvert bor før leggetid) er i uke 12.. Har også tidvis brukt mentol. Jeg ble så redd for hvilke konsekvenser dette kan ha for barnet mitt. Gikk selvsagt rett til anskaffelse av saltvannspray, men dette hjelper jo ikke i det hele tatt. Føler meg nesten tettere etter at jeg har brukt den. jeg får ikke sove når jeg er så tett, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Noen tips? Bruker saltvann fra Nazamer. Noen som har erfaring med at andre merker er mer effektive? Er klar over at bruken jeg har hatt av nesespray det siste året er uheldig for mine slimhinner, men hadde det kun vært det som er problemet, og ikke baby, hadde jeg glatt fortsatt. Føler meg helt hjelpesløs uten en spray før leggetid. Klarer ikke fokusere på annet en at jeg er tett. Anonymkode: fcfbc...262
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #2 Skrevet 24. mai 2021 Anbefaler deg å lese om nesespray på trygg mammamedisin. Anonymkode: 8182f...6b5 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #3 Skrevet 24. mai 2021 Bruker rhinox som gravid. Har også brukt otrivin, men rhinox er bedre for gravide 😊 Anonymkode: c66eb...dcc
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #4 Skrevet 24. mai 2021 Prat med lege om problemet ditt Det stemner forøvrig ikke at man ikke kan bruke vanlig nesespray som gravid, men selvfølgelig følge bruksanvisningen og ha pauser mellom bruk. Mentol bør man unngå, men otrivin er helt ok https://tryggmammamedisin.no/faq/gravid/tett-nese-2/ Anonymkode: f21ba...a1d
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #5 Skrevet 24. mai 2021 Du er jo tett i nesa fordi du er avhengig av nesespray. Bare kom deg gjennom denne fasen så får nesa di stabilisere seg til normalen igjen. Les om nesespray-avhengighet Anonymkode: 844e6...5db 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #7 Skrevet 24. mai 2021 Brukte barnenesespray fra Otrivin helse siste del av svangerskapet, hver kveld. Potte tett. Fullstendig avhengig, og forberedte meg mentalt på nedtrapping etter fødsel. Dagen etter fødselen hadde jeg null behov for nesespray, helt magisk! Anonymkode: b485d...898
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #8 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Anbefaler deg å lese om nesespray på trygg mammamedisin. Anonymkode: 8182f...6b5 Der står det at de kan brukes. Anonymkode: ce145...695
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #9 Skrevet 24. mai 2021 Ts: https://tryggmammamedisin.no/faq/gravid/tett-nese-2/ Anonymkode: ce145...695
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #10 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ts: https://tryggmammamedisin.no/faq/gravid/tett-nese-2/ Anonymkode: ce145...695 Tusen takk for lenke 🌸 Anonymkode: fcfbc...262 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #11 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Der står det at de kan brukes. Anonymkode: ce145...695 Stemmer det. Derfor jeg anbefalte å lese der, så får man svar ang legemidler fra helsepersonell. Anonymkode: 8182f...6b5 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #12 Skrevet 24. mai 2021 Jeg fikk samme problem i begge svangerskap. Jeg blir tett pga. hovne neseslimhinner som følge av svangerskapene, og det hjalp ikke med saltvann. Andre gang fikk jeg en nesespray på resept av legen, som hjalp noe. Men i siste del av svangerskapene endte jeg med å bruke zymelin (tilsvarer otrivin) én spray i ett nesebor hver kveld og noen ganger før middag i 10 døgn, og så bytte nesebor. Det er jo ikke anbefalt å bruke utover de 10 dagene, gravid eller ikke, men det handler først og fremst om at man kan bli avhengig/tett av selve sprayen. Så det blir feil å anbefale det til noen i en tråd her. Men snakk med legen om det. Er man potte tett blir det vanskelig både å sove og spise, og det er ganske fortvilende når det varer i uke etter uke. Det gikk forresten helt over i løpet av et døgn etter fødsel begge ganger for meg. Anonymkode: 2b53b...14a
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #13 Skrevet 24. mai 2021 Avvenn ett nesebor av gangen. Det kan fort ta 1-2 uker per nesebor. Man kan dessverre bli tett i nesa av graviditeten men ikke sånn POTTE tett som man blir når man slutter med nesespray etter lang tid. Kan også anbefale å bruke nesepray for barn. Den er litt mildere men hjelper fortsatt. Hilsen en som har vært avhengig av nesespray i mange år. Lykke til Anonymkode: ed92c...4ef
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #14 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Avvenn ett nesebor av gangen. Det kan fort ta 1-2 uker per nesebor. Man kan dessverre bli tett i nesa av graviditeten men ikke sånn POTTE tett som man blir når man slutter med nesespray etter lang tid. Kan også anbefale å bruke nesepray for barn. Den er litt mildere men hjelper fortsatt. Hilsen en som har vært avhengig av nesespray i mange år. Lykke til Anonymkode: ed92c...4ef AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg fikk samme problem i begge svangerskap. Jeg blir tett pga. hovne neseslimhinner som følge av svangerskapene, og det hjalp ikke med saltvann. Andre gang fikk jeg en nesespray på resept av legen, som hjalp noe. Men i siste del av svangerskapene endte jeg med å bruke zymelin (tilsvarer otrivin) én spray i ett nesebor hver kveld og noen ganger før middag i 10 døgn, og så bytte nesebor. Det er jo ikke anbefalt å bruke utover de 10 dagene, gravid eller ikke, men det handler først og fremst om at man kan bli avhengig/tett av selve sprayen. Så det blir feil å anbefale det til noen i en tråd her. Men snakk med legen om det. Er man potte tett blir det vanskelig både å sove og spise, og det er ganske fortvilende når det varer i uke etter uke. Det gikk forresten helt over i løpet av et døgn etter fødsel begge ganger for meg. Anonymkode: 2b53b...14a Tusen takk begge to 👍 Anonymkode: fcfbc...262
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #15 Skrevet 24. mai 2021 Det kan også hjelpe å holde ut på dagtid og kun bruke nesepray før man skal sove. Da avvenner du en del ved å gå lengre perioder uten nesespray. Anonymkode: ed92c...4ef 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #16 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Brukte barnenesespray fra Otrivin helse siste del av svangerskapet, hver kveld. Potte tett. Fullstendig avhengig, og forberedte meg mentalt på nedtrapping etter fødsel. Dagen etter fødselen hadde jeg null behov for nesespray, helt magisk! Anonymkode: b485d...898 Wow. Så ikke denne før nå. Det er jo knallbra 👍 Anonymkode: fcfbc...262
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #17 Skrevet 24. mai 2021 Det er helt vanlig å bli tett i nesa i løpet av svangerskapet. Jeg var potte tett og måtte bruke nesespray hver kveld for å få sove. Jeg var også livredd for å bli avhengig, men nesa var helt fin igjen med en gang ungen var ute. Anonymkode: dc1b7...31a
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #18 Skrevet 25. mai 2021 Var helt tett jeg og, trengte ikke en eneste spray etter at ungen var ute! Anonymkode: c307c...bfc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå